...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
NilsO skrev:Är man inte säker på att man kan släppa ut bussen om det behövs kan man ju låta bli att köra om. Jag förstår inte hur man kan bli överraskad över att en buss börjar köra ut från en hållplats – det är liksom naturligt bussbeteende.
Snick-snack och skrivbordsteori. Står bussjäveln still och inte visar minsta tecken på att vilja köra ut så skall hederligt folk kunna passera den. Så enkelt är det. Varken du, jag eller någon annan mer än bussföraren vet hur länge bussen tänker stå och drälla där.
av rid54
llesrof skrev:
NilsO skrev:Är man inte säker på att man kan släppa ut bussen om det behövs kan man ju låta bli att köra om. Jag förstår inte hur man kan bli överraskad över att en buss börjar köra ut från en hållplats – det är liksom naturligt bussbeteende.
Snick-snack och skrivbordsteori. Står bussjäveln still och inte visar minsta tecken på att vilja köra ut så skall hederligt folk kunna passera den. Så enkelt är det. Varken du, jag eller någon annan mer än bussföraren vet hur länge bussen tänker stå och drälla där.
Jo. Det är därför man har körriktningsvisare. Och reglerna säger (översatt till normalspråk) att man ska använda körriktningsvisaren till att visa vad man tänker göra i den omedelbara framtiden. Inte vad man just påbörjade eller vad man gjorde alldeles nyss, utan vad man TÄNKER göra. En del kan, andra inte.

En del bussförare låter högerblinkern vara igång medan de står vid hållplats och tror tydligen att släckt högerblinker = man kanske ska starta strax och sedan är vänsterblinkern ihopkopplad med ratt och gaspedal. Jag hade kolleger som gjorde så och kunde aldrig förstå hur de motiverade detta, men, men... Regelförståelse är inte allas starka sida.
av BennyL
Perc,
P-ljus kan folk inte använda, håller med. Om man promt skall parkera med motorn igång så är det P-ljus som skall vara på.
Stänger man av samma bil på parkeringen nära vägen så är det P-ljus som skall vara på.
Kör man sedan därifrån skall P-ljuset INTE vara på, i alla fall inte bara... :twisted:
av BennyL
llesrof skrev: Snick-snack och skrivbordsteori. Står bussjäveln still och inte visar minsta tecken på att vilja köra ut så skall hederligt folk kunna passera den. Så enkelt är det. Varken du, jag eller någon annan mer än bussföraren vet hur länge bussen tänker stå och drälla där.
Håller med, inte skall man väl behöva gissa och fantisera vad som skall hända, även om det i många situationer är en ganska bra egenskap för att slippa knas.
Skall bussen ut från en hållplats skall den blinka och sedan invänta att bilarna bakom stannar och släpper ut den, inget annat. Ingen förkörsrätt eller Störst går först utan väntar på att det skall stannas bakom. (punkt!)
Och, ett tips, kommer bara EN bil där bakom, varför jävlas... tänk på miljön!! Släpp förbi den endaste bilen så slipper vi ytterligare en onödig start igen!
Användarvisningsbild
av joel80
BennyL skrev:Perc,
P-ljus kan folk inte använda, håller med. Om man promt skall parkera med motorn igång så är det P-ljus som skall vara på.
Stänger man av samma bil på parkeringen nära vägen så är det P-ljus som skall vara på.
Kör man sedan därifrån skall P-ljuset INTE vara på, i alla fall inte bara... :twisted:
Jag drar mig ibland för att slå om till parkeringsljus för att jag vet att jag i 4 av 5 tillfällen glömmer att slå över till halvljus direkt när jag ska iväg då. Kommer så gott som alltid på det efter nån minut och känner mig dum.. Vill alltså undvika den känslan. Bild
joel80 skrev:
BennyL skrev:Perc,
Jag drar mig ibland för att slå om till parkeringsljus för att jag vet att jag i 4 av 5 tillfällen glömmer att slå över till halvljus direkt när jag ska iväg då. Kommer så gott som alltid på det efter nån minut och känner mig dum.. Vill alltså undvika den känslan. Bild
Det hände mig en gång innan nyår. Fan vad dum man känner sig när folk blinkar på en och man blinkar tillbaka.. Hade inte en tanke på att jag hade halvljuset avslaget.
RödC30 skrev:Fan vad jag blir irriterad på DRL på Volvo XC...
Djävla skitlampor, vem fan har konstruerat sån skit?! :evil:
Vad är det för fel på dessa?
fjohan82 skrev:Vad är det för fel på dessa?
DRL är ju inte avbländande, de lyser ju åt alla håll! (När det begav sig så hette det varselljus här i Sverige, men vi har gått vidare)
Och det är väl inget fel - PÅ DAGEN! Funkar riktigt bra på dagen, men på natten! DRL D = DAYTIME (running lights)
På natten/kvällen ska man ha avbländat ljus - Djävla skit VOLVO XC ... Nästam lika korkat som alla jubelidioter som kör
omkring med dimljus även när det inte är dimma (fast här är BMW- och Subaruförare de största jubelplattnackarna)
av BennyL
Vilken XC menar du? 60, 70 eller 90?
Om det är LED:arna du tänker på så är de i två steg, fullt när de är ensamma och "halvt" när de är tillsammans med halvljus, eller?
  • 1
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 552
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]