...

Moderator: Moderatorer

vetten skrev:Det var just en buss som fick mej att vilja ha en dashcam, bussfaen började blinka vänster och körde ut när jag var i gämnhöjd med framhjulet jag tutade och lyckades väja undan när bussen sedan körde upp i vänsterfilen bredvid mej så fick jag fingret av kärringen som körde. Nu har jag en dashcam ingång alltid när jag är ute och kör.
Jag skulle nog inte kunnat hålla mig då. Skulle kört efter tills nästa hållplats och skällt ut henne.

Även fast bilister är skyldiga att stanna när vi blinkar ut från en hållplats så har inte vi någon rättighet att bara köra ut.

Blir så irriterad på alla som inte kan hjälpas åt i trafiken. Självklart gör jag också fel men jag brukar inte göra dom för att vara jävlig.

Såg en bilist som kom på en påfart och låg i en bra fart och blinkade för att komma in i en lucka. Då gasar bilen som låg bakom luckan på så att den som ville komma in inte kunde komma in.

Jag förstår inte hur sådana tänker. Hjälps åt istället.
av llesrof
Även fast bilister är skyldiga att stanna när vi blinkar ut från en hållplats så har inte vi någon rättighet att bara köra ut.
Problemet är inte att lämna företräde åt bussen om den ger tecken. Problemet är att bussen står still och inte visar några tecken på att lämna hållplatsen förens man redan är i jämnhöjd med dess mittparti. Då kommer vänsterblink i samma ögonblick som ratten på bussen vrids år vänster och föraren trycker på gaspedalen. I bästa fall förvarnar bussföraren med blinkers ungefär tre nanosekunder innan han/hon vräker ut bussen men man har redan börjat passera den då. Skall man som bilist då tvärnita, avbryta passerandet och lägga i backen och backa så att man hamnar bakom bussjävlen igen så att bussföraren kan hävda sin rätt? Jag förstår att man som bussförare kan bli irriterad över bilister som struntar i att de ger tecken, men i de fall jag menar så har faktiskt inte bussföraren gett tecken till bilisten.
av NilsO
Är man inte säker på att man kan släppa ut bussen om det behövs kan man ju låta bli att köra om. Jag förstår inte hur man kan bli överraskad över att en buss börjar köra ut från en hållplats – det är liksom naturligt bussbeteende.
Användarvisningsbild
av SvenB
Förvisso, men det är ofta skillnad på tiden de står på hållplatsen. Om man inte skall köra om en buss som står vid en hållplats, blir det nog ohållbart. Bussföraren får ta mig tusan titta i backspegeln. Finns en bil på sidan av bussen är det bara att vänta. Däremot de som, då bussen blinkar ut, är bakom bussen och kör vidare är rövhål. :wink:
av rid54
Det är lite mystiskt att detta med att lämna hållplats kan bli ett problem, egentligen, men det är tydligen möjligt att komplicera vilken situation som helst. Som jag minns det var det en rätt självklar sekvens: stäng dörrarna, tänd vänsterblinker, titta i backspegeln. Ser det ut som det finns, eller blir, en lucka så kör man ut; har man en bil jämte bussidan så måste den ju förbi först. Inte rocket science precis. Är det tjockt och ingen verkar vilja iaktta väjningsplikten så får man väl hinta lite genom att börja rulla... Men detta med blinkers är tydligen oerhört avancerat. På vissa bilmodeller finns det tydligen inte annat än som dyr option och på många tycks den vara ihopkopplad med ratten, så att det blinkar först när man börjar svänga. Nån borde titta på det...
av NilsO
SvenB skrev:Bussföraren får ta mig tusan titta i backspegeln. Finns en bil på sidan av bussen är det bara att vänta.
Visst, men en uppmärksam bilförare ser till att den situationen inte uppstår. T ex genom att hålla avstånd i sidled, försöka förutse vad bussen kan komma att göra (en buss som just stängt dörrarna lär t ex köra strax).

Återigen, *vet* man inte att man kan köra om utan att hamna i vägen så *ska* man inte köra om.

Att köra om bussar i stadstrafik är inte en rättighet, utan en möjlighet – ibland. Att lämna företräde är däremot alltid en skyldighet.
Användarvisningsbild
av joel80
Men Nils.. Dörrarna på bussarna sitter på höger sida, man ser oftast inte om dom är öppna eller inte när bussen står på sin hållplats till höger. Så länge bussen står stilla och INTE blinkat finns det ingen anledning att stanna. Däremot sakta ner så man kan stanna om den börjar blinka innan man är framme vid den och också så man inte kör snabbt och kan bromsa om nån springer ut framför bussen.
joel80 skrev:Däremot sakta ner så man kan stanna om den börjar blinka innan man är framme vid den och också så man inte kör snabbt och kan bromsa om nån springer ut framför bussen.
Tänk vad enkelt de kan vara om alla kör efter det :) Är ju trots allt bilförarens skyldighet att kunna stanna för varje hinder man kan förutse, exemplet ovan skulle ja säga faller in där, liksom trafikljus eller väjningsplikter.
Användarvisningsbild
av joel80
Hinner man inte stanna vid rödljus kör man absolut för fort... Eller så har man missat den lilla hint man får 3-5 sekunder innan det blir rött... d.v.s den där gula lampan i mitten.

Däremot kan det ibland vara svårt att köra efter de förutsättningarna helt ut.. alltså att alltid kunna stanna, t.ex landsväg och någon självmordsbenäget djur hoppar ut framför bilen, eller för den delen, självmordsbenägna människor som helt mörkklädda och utan reflexer kliver ut i vägen... men just bussar är jag försiktig vid, skräcken är att nån unge som klivit av får för sig att snabbt korsa vägen framför bussen.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har två nya (nygamla) irritationsmoment som jag inte tror jag tagit upp här förut. Trevligt, nu får jag skriva av mig.

1) Användningen av blinkers när man ska ut från busshållplats, vägren och dylikt.

Exempel: Person A stannar på en busshållplats ute på vischan för att slå en drill eller rasta hunden. Sen sätter han sig i igen, drar på vänster blinkers och börjar vänta på att det ska bli en lucka i trafiken.

Jag skulle mycket hellre se att man lät bli att använda blinkersen tills luckan kommer. Då det väl händer slår man på blinkersen för att tala om att nu kör jag ut.

2) Varför är det ingen som kan använda parkeringsljus?

Jag körde en liten tripp på dryga 200 kilometer igår kväll. Ingen vägbelysning, mörkt och delvis lite kuperat och kurvigt. Plötsligt såg jag en taxi som hade stannat på en liten rastplats (en busshållplats i XXL-format, typ) på motsatt sida av vägen från hans färdriktning. Han stod alltså på min sida av vägen med halvljusen riktade mot mig. Klart som fan att jag hajar till då jag inte riktigt vet vad det är, och var han står. Är det så mycket begärt att vrida av till parkeringsljus så jag kan se att det är en parkerad bil?
  • 1
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 552
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E