...

Moderator: Moderatorer

Alla dessa jävla "raksträcke-fantomer"... kommer man ikapp en sådan på en lagom kurvig byaväg så ligger fanskapet i 65-70 på 90-väg, så fort en raka visar sej och man växlar för att köra om gasar fanskapet på som det gällde livet!!, ända tills nästa kurviga parti då man absolut måste tvärnita för att han sänkt till 65-70 igen...
Är det så kurvigt att du inte kan köra om kanske fanskapet bara följer lagen. Man är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet "i skarpa kurvor", "vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd" osv, samt kunna stanna på den del av vägen som man kan överblicka.

Sen på raksträckan förstår jag inte riktigt hur fanskapet ska kunna veta vilken växel du använder där bak... Du får väl vara lite tydligare med att du vill köra om; ge tecken i god tid, gå ut i vänsterfilen samt blinka en gång med helljuset, det är skolexempel på att man tänker köra om. Då får fanskapet inte öka hastigheten eller på annat sätt försvåra din omkörning,
Användarvisningsbild
av vetten
Jag blev jävligt irriterad häromdan på en idiot som körde om mej på motorvägen. Ja det var en moddsträng mellan körfilerna men för övrigt rent i själva filerna. Då kommer det upp en bil upp bakom mej som först ligger och nosar i baken för att sen köra om och direkt efter omkörningen gå in tätt framför mej med följd att jag fick hela moddsprutet över mej och framförallt på vindrutan så att jag för en stund inte såg ett smack. Han kunde lätt ha legat kvar i vänsterfilen ett tag till utan problem eftersom båda filerna va rena men med moddsträng mellan. Va faen tänkte han med?
Med lite sunt tänk hade han kunnat fatta att han skulle förblinda mej för en stund, men nej inte han inte. IDIOT (S)
av *pettson*
Finns inte så mycket att irritera sej på. Dom flesta irriterande sorterar ut sej själva. Exempelvis juldagen.. Snökaos på E4. En av bilarna där var jag. Vi var nog inte mera än kanske låt säga 50 fordon som höll ungefär runt 50km/h eller strax över. Det gick helt enkelt inte att köra så jättemycket fortare utan att bitvis få en variant av moddplaning, det handlade om ca 10-15cm modd. Det intressanta då är att ett och annat fordon tydligen är utrustade med terrängdäck som minst håller, låt säga 5cm mönsterdjup.. Iallfall i förarens ögon. För ut i omkörningsfältet och ge på ordentligt. Det vobblar ju lite hit o lite dit, men ni vet ju att nyare fordon har fina säkerhetssystem och det betyder att dom oavsett din dumhet håller bilen upprätt i alla hastigheter. För.. det låter ju så när bilförsäljaren säljer bilen till honom.
Handen på hjärtat, hur många har köpt en bil med ABS där säljaren verkligen påpekat att ABS är till för att du ska kunna STYRA medans du bromsar? Det är INTE ett bromshjälpmedel i första hand utan ett styrhjälpmedel när du ändå petar på bromspedalen. Nej.. troligen sa han som en del andra en snabblektion i att bilen är utrustad med ABS det gör att du nu kan stå på och bromsa varsomhelst hursomhelst och alltid vara säker, att bromsarna alltid nyper optimalt helt enkelt. Att ABS är till för att skapa nån form av säker körglädje. Samma måste då gälla övriga system baserade på ABS systemet eller hur?
Åter till ett par av dessa mysiga figurer nu.. Jag med flera såg några såna där bilar med övertro dra bort i fjärran, dom passerade ledarbilen med glans. Och bara 500 meter längre bort lade första bilen sej bekvämt på sidan i krondiket.. Och nån kilometer längre fram så såg jag en vacker balett med bakljus/bromsljus/ framljus innan vajerräcket tog hand om den för inbromsning. Totalt såg jag 7 såna olyckor på en sträcka av 5 mil. Och återigen.. det är inget att irritera sej på egentligen . Det bevisades där att naturen sorterar ut såna alldeles själv.. :lol:
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Jo, men... När jag köper tex smink till min flickvän så går jag blint på försäljarens rek. Har inget intresse att lära mig nåt om smink. En kille som köper en ny bil och jobbar som webdesigner kanske tänker likadant? Bara för att man äger och kör en bil innebär inte det att man vill/kan lära sig allt om den. Ok, säkerhetsfunktioner borde man läsa på om.
av *pettson*
DDD skrev:
*pettson* skrev:Finns inte så mycket att irritera sej på.
Så kan man också uttrycka sig. Bra dag jobbet? :)
Nej inte alls. Går hemma sjukskriven i väntan på att man ska göra om axeloperationen dom gjorde för snart 2 år sedan och mera eller mindre misslyckades med.
Nej huvudgrejen i min inställning är att dom som borde vara mest irriterande numera börjar att sortera ut sej själva. Mina förhoppningar är inte att nånting kommer till skada utom möjligen deras egon.
dom är alltså inte längre en källa till irritation.
Möjligen kan viss irritation komma när högre försäkringspremier blir en vardag, för att en del människor har egon som inte riktigt passar varesej moder naturs lagar eller övrig teknik. :-)-)
av DDD
*pettson* skrev:
DDD skrev:
*pettson* skrev:Möjligen kan viss irritation komma när högre försäkringspremier blir en vardag, för att en del människor har egon som inte riktigt passar varesej moder naturs lagar eller övrig teknik. :-)-)
Om ingenting fungerar som det är tänkt kanske inte bara försäkringspremierna blir högre.

Tackar för possitiva inlägg i tråden och det lyfter tråden och jag tror att folk tänker efter före innan de skriver här. Därmed inte sagt att ingen kommer att irritera sig på något i trafiken framledes, varför denna tråd finnes.
Hoppas du får hjälp framledes med operationerna.

MVH
av pjfj
*pettson* skrev:
DDD skrev:
*pettson* skrev:Finns inte så mycket att irritera sej på.
Så kan man också uttrycka sig. Bra dag jobbet? :)
Nej inte alls. Går hemma sjukskriven i väntan på att man ska göra om axeloperationen dom gjorde för snart 2 år sedan och mera eller mindre misslyckades med.
Nej huvudgrejen i min inställning är att dom som borde vara mest irriterande numera börjar att sortera ut sej själva. Mina förhoppningar är inte att nånting kommer till skada utom möjligen deras egon.
dom är alltså inte längre en källa till irritation.
Möjligen kan viss irritation komma när högre försäkringspremier blir en vardag, för att en del människor har egon som inte riktigt passar varesej moder naturs lagar eller övrig teknik. :-)-)
Utöver de högre försäkringspremierna skapar det bogsering, bilköer...som leder till FLER stressade bilister, som kommer hamna i diket...osv. :shock:
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 552
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????