...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Såg en nyare bil med ett! drl lysande fram, blinkade med helljuset inget svar.. När jag såg bilen nästa gång körde jag efter tills han parkerade och frågade varför han körde utan belysning när det är mörkt? Han pillade på ljusvredet "Oj nån måste ha ändrat i ljusvredet" "tack ska du ha". Ingen koll ??:-/
Användarvisningsbild
av Mabuse
Det verkar absolut som om respekten för medtrafikanter har försvunnit från yrkestrafiken generellt sett. Det finns några enstaka ledstjärnor kvar men för det mesta?

För ett par veckor sedan hade jag en idiotdjävel till busschaufför som kom ångande bakifrån på dubbelfilig 50-väg långt över rådande hastighetsbegränsningar och blinkade på mig med helljuset för han tyckte att jag låg i vägen. Jag låg i högerfilen därför att lite längre fram delar sig vägen och jag skulle åt höger.
När han inte nöjde sig med att jag inte flyttade åt vänster (det var trafik i den filen också) så la han sig 5m bakom kofångaren på min bil.

Jag tänker aldrig acceptera att en chaufför (av bil, buss, eller lastbil) dissar eller inte respekterar mitt val att följa trafikreglerna.
De gånger jag själv inte håller så hårt på hastighetsgränser så är jag väldigt noga med att visa just respekt för de medtrafikanter som väljer att följa trafikreglerna just av den anledningen att de är "bättre" än mig. Kommer jag ifatt en långsammare bil förutsätter jag inte att de går ut på vägrenen för att släppa fram mig. Eller köra snabbare än hastighetsbegränsningen på den smalare delen av 2+1väg. Även om jag är stressad.
Däremot får left-lane hoggers en helljusblink om de ligger kvar fast det är en halvkilometer fram till nästa lastbil... men det är en annan sak. Då följer de ju inte trafikreglerna.

Så istället för 50 fick bussen den här gången finna sig i att puttra i ~40 resten av vägen in mot Örebro centrum.
Var han glad över det? Tror inte det, men jag har inte problem med att hjälpa Karma på traven i det här fallet.
av rid54
hamre skrev:
rid54 skrev:Det är mardrömmen för en seriös bussförare, ......
Beror ju självklart på vart man jobbar.

Jag tycker inte att om det händer något är det ultimata misslyckandet. Ibland så händer saker man inte kan göra något åt. Tycker mera att om det är ens eget fel så är det ett misslyckande men nu med dagens trafiktäthet och kaos så händer det olyckor tyvärr.

Man ska ha tur och hamna i ett företag som tar hand om sina anställda. :)
Jo, ibland rår man inte över situationerna och det var ett tag sedan jag var aktiv i branschen. Dock hade jag tur, tydligen, med arbetsgivaren (SL, på den tiden de drev trafik i egen regi), för attityden var rätt OK, tyckte jag, när det gällde säkerhet.
Hehe. Denna tråd är underbar!

Låg bakom en bil tillhörandes säkerhetsföretag idag. De kanske kan person och egendomsskydd men inte DRL :)

Ang. bussar som hetsar, om jag orkar och hinner brukar jag hiva iväg ett mail till bussbolaget om när de kört fördjävligt och vart. Jag vet att de kanske inte har det så lätt på vissa orter men det finns gränser för vad medtrafikanter, passagerare och chaufför ska stå ut med. Senast jag bevittnade ett riktigt rövhål till chaufför var dagen inann jag fick bilkameran ;) Synd...
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag ska maila till någon hemtjänstfirma (om jag bara får syn på bilen så att jag vet vilken det är). De kör som biltjuvar runt husknuten tidigt på morgonen (så att man blir väckt! :x ) och det är inte ens tillåten biltrafik för andra än de som bor här. Det är svårt att handskotta bort snön framför huset om den har blivit packad av biltrafik, så jag och grannarna är inte nöjd över detta okynnesåkande. :evil: Om de tänker fortsätta så här så tänker inte jag fortsätta att skotta bort vallen som traktorn gör på anslutande väg. :twisted: Men första steget är att skotta så att vägen blir lite smalare vid anslutningen... :mrgreen:
av llesrof
En trend bland bussförare i Jönköping är att vänta med att köra ut tills en bil påbörjat omkörning och är i höjd med bussens mittparti. Bussen står still och visar inte minsta tecken till att vilja köra ut. Då, när bilen nästan passerat halva bussen, då blir det vänsterblink och ut från busshållplatsen i en och samma rörelse. Självklart utan att titta i backspegeln. Bussen har ju företräde och jag utgår från att föraren kommer att hävda att han/hon, eller den, minsann gett tecken i god tid och att jag kört om trots att bussen visat att den skulle lämna hållplatsen. I jobbet kör jag en hel del bil inne i stan och jag upplever detta beteende dagligen.
Användarvisningsbild
av joel80
Det där har jag också tänkt på.. Utan vittnen är man rökt.. Tur att jag har ett vittne i framrutan som spelar in allt. :D
Tycker de flesta busschaffisar i Stockholm sköter sig OK, men det finns ju fortfarande för många som inte fattar. T.ex att slå på vänsterblinkers när dörrarna fortfarande är öppna, hur hjälper det andra trafikanter?

Men apropå cyklister, för några år sedan såg jag en riktig stjärna inne i stan. Kungsgatan mot Sveavägen, rödljuset vid Norrlandsgatan, en målad polisbil har stannat för rött. Cyklisten vinglar om polisbilen till höger, cyklar mot rött och svänger
vänster, givetvis mot förbjuden vänstersväng. Poliserna sitter som fågelholkar innan den ena börjar skrika åt cyklisten, som lugnt cyklar vidare, men tydligen hade någon bakat fikabröd på stationen för poliserna orkade inte följa upp mer än så.

Har dessutom råkat ut för en klassisk östermalmstant som hoppade ut framför mig när jag körde moped på cykelbanan på Valhallavägen borta vid Hakberget, hon trodde inte jag fick köra där och skällde ut mig för jag kunde köra på hennes lösspringande hund. När hon skällt klart påpekade jag att min gamla trettiomoppe ska framföras på cykelbana om det inte är skyltat ej moped, samt att det är koppeltvång på hundar inne i stan. Hon trodde mig inte...
Användarvisningsbild
av vetten
Det var just en buss som fick mej att vilja ha en dashcam, bussfaen började blinka vänster och körde ut när jag var i gämnhöjd med framhjulet jag tutade och lyckades väja undan när bussen sedan körde upp i vänsterfilen bredvid mej så fick jag fingret av kärringen som körde. Nu har jag en dashcam ingång alltid när jag är ute och kör.
  • 1
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 552
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E