- sön 25 jan 2015, 08:16
Tycker de flesta busschaffisar i Stockholm sköter sig OK, men det finns ju fortfarande för många som inte fattar. T.ex att slå på vänsterblinkers när dörrarna fortfarande är öppna, hur hjälper det andra trafikanter?
Men apropå cyklister, för några år sedan såg jag en riktig stjärna inne i stan. Kungsgatan mot Sveavägen, rödljuset vid Norrlandsgatan, en målad polisbil har stannat för rött. Cyklisten vinglar om polisbilen till höger, cyklar mot rött och svänger
vänster, givetvis mot förbjuden vänstersväng. Poliserna sitter som fågelholkar innan den ena börjar skrika åt cyklisten, som lugnt cyklar vidare, men tydligen hade någon bakat fikabröd på stationen för poliserna orkade inte följa upp mer än så.
Har dessutom råkat ut för en klassisk östermalmstant som hoppade ut framför mig när jag körde moped på cykelbanan på Valhallavägen borta vid Hakberget, hon trodde inte jag fick köra där och skällde ut mig för jag kunde köra på hennes lösspringande hund. När hon skällt klart påpekade jag att min gamla trettiomoppe ska framföras på cykelbana om det inte är skyltat ej moped, samt att det är koppeltvång på hundar inne i stan. Hon trodde mig inte...