...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Fick mig en uppläxning av en cyklist idag!
Skönt att hon klargjorde vad som gäller i trafiken och tänkte dela med mig av detta till er så att ni vet vad som gäller.

- Cyklister behöver inte följa skyltar tex enkelriktat gäller inte för cyklister utan är en rekommendation.
- Kommer det en cyklist så skall du som bilförare ge plats så att cyklisten fritt kan välja "plötslig riktning".
- Reflexer och lyse behövs inte alls utan även där så är det en rekommendation.
Det är väl upp till bilisten att ha så mycket lyse att man ser cyklisterna.

Jag blev faktiskt så chockad över hennes rappa, vältaliga och knäppa utläggning att jag inte fick fram ett ord.
Är inte ordagrant vad hon sa utan vad hon nämnde i sitt lilla "tal" till mig som blev ganska långt.
jimlindeborg skrev:Har säkert nämts tidigare men folk som åker med trasiga lampor stör mig enormt. Jag menar, hur svårt är det att byta lampa? :-(O)
Har du någonsin ägt en Renault Megane -04?
Det tog mig större delen av en förmiddag att byta en framlampa. Hjulet måste skruvas bort, liksom hjulhusets innerskärm.
Etter detta lät jag en mekaniker på Bilia gå back på att byta en blinkerslampa. Samma procedur och tog honom 45 min. Kostnad? Fast pris från honom innan han börjat: 100 kr...
av BennyL
sthlm skrev:Fick mig en uppläxning av en cyklist idag!
Skönt att hon klargjorde vad som gäller i trafiken och tänkte dela med mig av detta till er så att ni vet vad som gäller.

- Cyklister behöver inte följa skyltar tex enkelriktat gäller inte för cyklister utan är en rekommendation.
- Kommer det en cyklist så skall du som bilförare ge plats så att cyklisten fritt kan välja "plötslig riktning".

Jag blev faktiskt så chockad över hennes rappa, vältaliga och knäppa utläggning att jag inte fick fram ett ord.
Är inte ordagrant vad hon sa utan vad hon nämnde i sitt lilla "tal" till mig som blev ganska långt.
Hade nästan det på känn att det fungerade på detta vis, jag har nog missat något möte eller avsnitt av anslagstavlan där detta togs upp, men de flesta cyklister var nog där...

Man tar sig för pannan och rodnar... Var f-n är vi på väg?
:-O)
sthlm skrev:Fick mig en uppläxning av en cyklist idag!

Haha! God retorisk förmåga kommer man långt med även när man har fel.

Förövrigt, jag som bilist får betala på något sätt medans det är cyklisten som skadas vid en kollision. Alltså har man oddsen emot sig bör man i alla fall följa lagar och regler.
Så, det är alltså inte lag på lyse? Minns art min syster fick en röding i böter för avsaknad av lyse på cykel men detta var nog närmare 17 år sen.
Snacksalig skrev:
jimlindeborg skrev:Har säkert nämts tidigare men folk som åker med trasiga lampor stör mig enormt. Jag menar, hur svårt är det att byta lampa? :-(O)
Har du någonsin ägt en Renault Megane -04?
Det tog mig större delen av en förmiddag att byta en framlampa. Hjulet måste skruvas bort, liksom hjulhusets innerskärm.
Etter detta lät jag en mekaniker på Bilia gå back på att byta en blinkerslampa. Samma procedur och tog honom 45 min. Kostnad? Fast pris från honom innan han börjat: 100 kr...
Haha nää, och lär aldrig göra heller ;) Men det är ju inte bara Renault som åker med trasiga lampor :)
grillchips skrev:Så, det är alltså inte lag på lyse? Minns art min syster fick en röding i böter för avsaknad av lyse på cykel men detta var nog närmare 17 år sen.
Om det är mörkt måste cykellysena vid färd vara påslagna samt reflexer finnas. Detta behöver ej finnas ens monterat vid dagsljus.
Användarvisningsbild
av joel80
Och man får ju självklart inte cykla mot enkelriktat heller.. sthlm körde med sån där modern ironi. ;)
Användarvisningsbild
av erikn
[youtube]nXCZ2v-nIF4[/youtube]

Jag stör mig iofs också på det, se till att byta lampjäveln. Men det är nog inte alltid så enkelt. De som har konstruerat det där ska belastas med straffarbete på en mack i norra norrland och byta lampa på parkeringen för alla som behöver hjälp med byte. Förhoppningsvis gör de inte om samma misstag igen då.
  • 1
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 552

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]