...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Finns rätt många som inte tror det gäller för fotgängare i allafall..
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker det är synd att man tog bort "böterna" på att gå mot rött. Det finns många som uppfattat det som tillåtet att gå mot rött.
Användarvisningsbild
av perin
Tråden är så lång så det är mycket möjligt att det redan varit uppe men när vi ändå är inne på ämnet "gående" så flinkar jag in med detta.
Det är när gående kommer fram till ett övergångställe med trafikljusövervakning och trycker på knappen för att få "grön gubbe" men samtidigt som man trycker på knappen går man mot rött. Faan vad irriterad man blir då som bilist när man får stanna för rött och det finns ingen vid övergångstället.
Plogbilar som inte använder plogen utan bara saltar rätt i snön. Åkte på E22:an till Kalmar och det hade kommit ca 10 cm snö (om inte mer). Mötte en plogbil som körde med plogen uppe men med full fart på saltspridaren. Gjorde några ärenden under ca två timmar och åkte sedan hem. Tänkte att nu hade de nog varit ute och plogat, men inte. Det blev konvojkörning i två hjulspår på E22:an. Mötte två plogbilar på väg mot Kalmar, med ca 20 minuters mellanrum. Bägge hade plogbladet uppe men saltspridaren gick för fullt. Jag tror att man har infört ett förbud mot plogning här nere i söder. Salta rätt i snön och sedan får bilarna göra resten, så man arbetar tydligen i snösvängen :)

Det enda roliga var när en otålig herre i en röd golf bakom mig försökte köra om. Varje gång han försökte köra ut i omkörningsfältet (utan hjulspår) så verkade det hugga till i snön och han fick sänka farten rejält. Han insåg ganska tidigt att han inte ens kunde hålla 80 km/h i timmen där, så slirigt var det. Det intressanta att han försökte det 4 gånger under några mil innan han gav upp. Förhållandet var det samma hela tiden. Snacka om att köra eco-driving med hjärnan. Det kan inte varit många hjärnceller som jobbade där samtidigt.
perin skrev:Tråden är så lång så det är mycket möjligt att det redan varit uppe men när vi ändå är inne på ämnet "gående" så flinkar jag in med detta.
Det är när gående kommer fram till ett övergångställe med trafikljusövervakning och trycker på knappen för att få "grön gubbe" men samtidigt som man trycker på knappen går man mot rött. Faan vad irriterad man blir då som bilist när man får stanna för rött och det finns ingen vid övergångstället.
Hehe precis, då passar det med en låååång tutning, den bör helst pågå från det att man upptäcker det tills dess att vederbörande fotgängare har gått över gatan. :mrgreen:

Men ja det är sanslöst störande, innan jag som fotgängare trycker tittar jag om man ändå snart kan gå över, kan man inte det trycker man. Men folk är som barn, de förstår inte konsekvenserna. 8)
Användarvisningsbild
av erikn
Liknande här hos oss. Trycker man på knappen som sitter på stolpen där det är cykellysen så tänds bara cykellysena, gålysena fortsätter vara röda. Förvirrande för en del att det är olika funktion för knapparna vid övergångsstället. Jag tycker att det är en utmärkt funktion, enbart cykellysen har betydligt kortare tid så det är mindre väntetid för bilisterna.
SvenB skrev:Jag tycker det är synd att man tog bort "böterna" på att gå mot rött. Det finns många som uppfattat det som tillåtet att gå mot rött.
Ja, i praktiken är det tillåtet.
Ganska meningslöst att ha ett förbud utan straff.
Användarvisningsbild
av perin
erikn skrev:Liknande här hos oss. Trycker man på knappen som sitter på stolpen där det är cykellysen så tänds bara cykellysena, gålysena fortsätter vara röda. Förvirrande för en del att det är olika funktion för knapparna vid övergångsstället. Jag tycker att det är en utmärkt funktion, enbart cykellysen har betydligt kortare tid så det är mindre väntetid för bilisterna.
Så är det här i stan med, men, trycker du för gående aktiveras både "grön gubbe" och trafikljus för cyklister. Däremot om man trycker som cyklist så aktiveras bara ljuset för cyklister!
Personligen tycker jag det är väldigt irriterande då jag vintertid löptränar på gång/cykelbanor. Avgammal hävd så cyklar man på höger sida och går/springer på vänster sida. På en del ställen sitter knappen för gående (liksom stolpen med gubben röd och grön) på höger sida. Det blir väldigt lustigt då när en del gånger ska man som gående trycka på knappen som är på vänster sida och ibland på höger. Jag skiter uppriktigt sagt vilken sida jag trycker på utan trycker alltid på vänster när jag springer och ibland så regleras bara cyckel trafikljuset och då springer ju givetvis jag över när det blir grönt för cyklister men fortfarande rött för gående!!! Man känner sig lite halvkriminell då för stunden....
Användarvisningsbild
av Mabuse
Tjugobil skrev: Det enda roliga var när en otålig herre i en röd golf bakom mig försökte köra om. Varje gång han försökte köra ut i omkörningsfältet (utan hjulspår) så verkade det hugga till i snön och han fick sänka farten rejält. Han insåg ganska tidigt att han inte ens kunde hålla 80 km/h i timmen där, så slirigt var det. Det intressanta att han försökte det 4 gånger under några mil innan han gav upp. Förhållandet var det samma hela tiden. Snacka om att köra eco-driving med hjärnan. Det kan inte varit många hjärnceller som jobbade där samtidigt.
Råkade ut för liknande förhållande på väg hem från Stockholm för två vintrar sedan. Fastnade i en kö på motorvägen som höll ca 65-70km/h. Det gick väl an tills det kom ikapp bilar bakifrån som inte hade vett att hålla avstånd. Jag försökte flera gånger att få idioten bakom att fatta att han/hon låg för nära med det gick bara inte in.
Så jag gjorde som golfen, gick ut i det ospårade för att köra om. Skillnaden är att Volvon väger mer och har fyrhjulsdrift, så det gick faktiskt att köra om. Det kittlade lite i magen ett tag för det var begränsad sikt och vägen svängde och just där tappade jag känslan av kontakt med vägen, men bilen gick dit jag styrde så det gick bra. Fick köra om fem bilar, men sedan blev det fri väg igen och jag kunde lägga mig i 90 i spåren och lämna kön bakom mig.
Mabuse skrev:
Tjugobil skrev: Det enda roliga var när en otålig herre i en röd golf bakom mig försökte köra om. Varje gång han försökte köra ut i omkörningsfältet (utan hjulspår) så verkade det hugga till i snön och han fick sänka farten rejält. Han insåg ganska tidigt att han inte ens kunde hålla 80 km/h i timmen där, så slirigt var det. Det intressanta att han försökte det 4 gånger under några mil innan han gav upp. Förhållandet var det samma hela tiden. Snacka om att köra eco-driving med hjärnan. Det kan inte varit många hjärnceller som jobbade där samtidigt.
Råkade ut för liknande förhållande på väg hem från Stockholm för två vintrar sedan. Fastnade i en kö på motorvägen som höll ca 65-70km/h. Det gick väl an tills det kom ikapp bilar bakifrån som inte hade vett att hålla avstånd. Jag försökte flera gånger att få idioten bakom att fatta att han/hon låg för nära med det gick bara inte in.
Så jag gjorde som golfen, gick ut i det ospårade för att köra om. Skillnaden är att Volvon väger mer och har fyrhjulsdrift, så det gick faktiskt att köra om. Det kittlade lite i magen ett tag för det var begränsad sikt och vägen svängde och just där tappade jag känslan av kontakt med vägen, men bilen gick dit jag styrde så det gick bra. Fick köra om fem bilar, men sedan blev det fri väg igen och jag kunde lägga mig i 90 i spåren och lämna kön bakom mig.
För det mesta brukar det inte vara några svårigheter att gå ut i det oplogade fältet och köra om, speciellt om snön är torr. När jag körde så var temperaturen kring nollan och snöfallet hade börjat övergå i snöblandat regn. Snön var riktigt tung och blöt, så det var därför det nog högg till när han försökte. Kan tänka mig att det styrde nog rätt otäckt i den sörjan. Det såg så ut i min backspegel. Det jag tyckte var intressant, var att han försökte ytterligare tre gånger under några mil när förhållanden var den samma. Varje försök slutade på samma sätt som de föregående.

När det gäller de som ligger för tätt bakom, så har jag också mött flera hopplösa fall. Jag tror inte att de hade förstått om man så hade fått prata med dom. Synd att tomten bakom dig inte försökte haka på och sedan glidit ner i diket.
  • 1
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 552

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]