Tjugobil skrev:
Det enda roliga var när en otålig herre i en röd golf bakom mig försökte köra om. Varje gång han försökte köra ut i omkörningsfältet (utan hjulspår) så verkade det hugga till i snön och han fick sänka farten rejält. Han insåg ganska tidigt att han inte ens kunde hålla 80 km/h i timmen där, så slirigt var det. Det intressanta att han försökte det 4 gånger under några mil innan han gav upp. Förhållandet var det samma hela tiden. Snacka om att köra eco-driving med hjärnan. Det kan inte varit många hjärnceller som jobbade där samtidigt.
Råkade ut för liknande förhållande på väg hem från Stockholm för två vintrar sedan. Fastnade i en kö på motorvägen som höll ca 65-70km/h. Det gick väl an tills det kom ikapp bilar bakifrån som inte hade vett att hålla avstånd. Jag försökte flera gånger att få idioten bakom att fatta att han/hon låg för nära med det gick bara inte in.
Så jag gjorde som golfen, gick ut i det ospårade för att köra om. Skillnaden är att Volvon väger mer och har fyrhjulsdrift, så det gick faktiskt att köra om. Det kittlade lite i magen ett tag för det var begränsad sikt och vägen svängde och just där tappade jag känslan av kontakt med vägen, men bilen gick dit jag styrde så det gick bra. Fick köra om fem bilar, men sedan blev det fri väg igen och jag kunde lägga mig i 90 i spåren och lämna kön bakom mig.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...