...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ah! :-)-) :-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av ER
joel80 skrev:
GummiFace skrev:
Har också ett hyfsat färskt körkort på 1,5 år. Min körskollärare utbildade på det sättet att man blinkar i en rondell som vilken vänstersväng som helst, sa inget om att man inte behövde. Tycker det verkar vettigare än att läraren skulle säga; "Du måste inte blinka här men det är bra om du gör det."
Det tokiga med att lära ut så är att det kan bli böter för det om man följer det rakt av. Man ska (läs måste) blinka höger när man svänger ut ur rondellen.. Om man gör som i korsningar och blinkar vänster genom hela rondellen är det fel, och jävligt störande för de som står och väntar på att köra ut i rondellen där du ska ut ur rondellen... Och inte kör för att det blinkas till vänster även precis innan det körs it ur rondellen.
Ett vänstertecken betyder bara att fordonet kommer fortsätta rotationen och du som väntar kan träda in i rotationen under förutsättning att du håller koll på detta fordonet då du har väjningsplikt gentemot detta fram till nästa avfart, detta då du ej själv anses inne i rotationen innan du passerat efterföljande avfart från din infart räknat och trafik i vänsterfilen har väjningsplikt gentemot dig i högerfilen som av idiotskäl för köra ut vänster trotts att det går emot all logik att tillåta denna typ av "ryska" sväng när vänsterfilen är enda logiska vid 180 grader eller mera innan sin utfart.
Att vissa irriterar sig på vänstertecken tyder bara på att dom måste ha något att irritera sig på, inte att det är logiskt att irritera sig på det då man visar sin avsikt, tydligt även om "vägen svänger vänster" enligt "nya" sättet att hantera en cirkulationsplats så är den äldre klart bättra när man ej fick svänga vänster i högerfilen utan helt korrekt tvingades använda vänsterfilen som är till för just detta samt rakt fram/180 från sin inträdelsepunkt.
Det är lika mycket din skyldighet som medtrafikant att veta/ta reda på varifrån fordonet kommer och skall som för andra att visa var man skall ut så ett vänstertecken för mycket skadar ingen så länge du håller koll på din väjningsplikt gentemot andra fordon som är i rotationen medans du inte trätt in i den samma för då kan du "smyga med" medans detta fordon passerar din infart i vänsterfilen utan att vänta på att det passerat pga okunskapen om var det kommer från och var det skall för avsaknad av tecken kan tolkas som att detta fordon kan passera din körbana med väjningsplikt för dig om du vet att fordonet gör en 180 gradare i cirkulationsplatsen och det äldre körsättet anammas.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan reglerna som reglerar vad, vem och när man har väjningsplikt i en rondell. Jag tycker också det är bra att visa var man ska genom att blinka vänster i rondellen, fram till man passerat den sista avfarten innan man ska svänga av.
Det är i de lägen då den bil som är i rondeller fortsätter blinka vänster även fast den svänger ut ur rondellen som jag kan bli lite irriterad. Då kan man stå och vänta på att köra in i rondellen, och missa den luckan som blev p.g.a att man inte vågade köra eftersom man trodde att bilen skulle fortsätta vidare i rondellen och inte svänga ut ur den innan den passerade mig.

Det mesta i trafiken som gör det tydligare om var man ska eller tänker göra tycker jag är en fördel, oavsett om det står att man "ska" göra så eller inte. Vissa saker måste man dock komma överens om hur man ska göra på ett tydligt sätt så att det inte bara blir tydligt för den som tänker/tycker exakt likadant.

Nu verkar det som att GummiFace inte menade att han blinkar vänster även då han kör ut ur rondellen... när jag läste det först så tolkade jag det som så och därav skrev jag som ovan.

Att "smyga med" kan ju vara lite vanskligt ibland då som du skriver, man har inte företräde i "sin" högerfil före man passerat nästa utfart, och gör bilen i cirkulationsplatsen ett filbyte in i dig när du smugit in i rondellen är risken stor att du åker på skulden, då det precis som du skriver är den som precis kört in i cirkulationsplatsen som ska lämna företräde åt alla i cirkulationsplatsen. Jag tror vi egentligen är överens och förstår inte riktigt tonen i ditt inlägg...?
Användarvisningsbild
av ER
Tolkade det som att vänstertecken överhuvudtaget var dåligt för det är "nya regler" då det för mig bara visar på tydlighet av ens avsikt så länge man fortsätter "svänga vänster" även om "man inte får" visa detta med tecken och därmed visar sin avsikt att så gör, att ge vänster när man skall ut höger är ju fel hur man än vrider på det och var inte min först tanke så du får ursäkta tonen då..
Finns ju trådar lite här och var där det spys över att ge vänstertecken när vägen svänger vänster och dessa inte fattar att tydlighet är A och O i trafiken, men så råkar ju dessa filuer också utnyttja "ryssvängen" vänster i högerfil så dom är köfuskare samt fartdårar, spyr över att vänsterfilen inte är "ledig" för fartsyndare osv då dom planerar sin körning efter att medvetet köra fortare och skippa köer för att kunna sova 10 minuter längre på morgon och häcka i soffan 15 minuter längre efter jobbet istället för att hålla sig till regler.
Användarvisningsbild
av sthlm
GummiFace skrev:
grillchips skrev:Var det inte så förr?
Mitt körkort är så färskt som tre år och jag fick aldrig lära mig att man SKA, snarare att man BÖR av samma anledning som du nämner. Ingen lag på att du ska blinka för att underlätta men däremot lag på att blinka ut.
Har också ett hyfsat färskt körkort på 1,5 år. Min körskollärare utbildade på det sättet att man blinkar i en rondell som vid en vanlig vänstersväng och sedan blinkar höger när du ska ut, sa inget om att man inte behövde blinka vänster. Tycker det verkar vettigare än att läraren skulle säga; "Du måste inte blinka här men det är bra om du gör det."

Jaja, dock så är ju 90 % av de rondeller jag passerar en-filiga och har samma diameter som en buss så jag kommer nog alltid blinka vid vänstersväng oavsett storlek på rondellen.

Det är som sagt luddigt, så detta ämne kommer nog att diskuteras i oändlighet.
Min körskollärare sa att använd skallen och ditt sunda förnuft, det är det enda som kommer att rädda dig i trafiken.
Jag har ingen skyldighet att använda blinkers när jag kör in i en rondell. Jag kan dessutom ligga i vilken fil jag vill om jag skall svänga vänster.
Men om jag vill att trafiken skall flyta på och hålla tempot uppe så gör det stor skillnad hur jag själv beter mig i trafiken.
Användarvisningsbild
av sthlm
Idag blev jag glad (fel tråd) i trafiken då ALLA höll högerfil på 1-2 sträckorna från Norrtälje till Stockholm och inga Q7 eller X5or gjorde vansinnesomkörningar. Tror aldrig jag upplevt ett sådant flyt trots tät trafik på sträckan.
Alla höll 90-100 och det bara flöt på som rinnande vatten utan att man behövde bry sig.
Sen kom man in på Essingeleden och då var det som om blinkersspakarna försvunnit och dessutom ett tiotal nersläckta bilar.
I storstaden skall man dessutom facebooka, tweeta och lägga ut sina ankläppar på instagram medans man kör så då blir det lätt lite lite vingligt.
sthlm skrev:Min körskollärare sa att använd skallen och ditt sunda förnuft, det är det enda som kommer att rädda dig i trafiken.
Jag har ingen skyldighet att använda blinkers när jag kör in i en rondell. Jag kan dessutom ligga i vilken fil jag vill om jag skall svänga vänster.
Men om jag vill att trafiken skall flyta på och hålla tempot uppe så gör det stor skillnad hur jag själv beter mig i trafiken.
Även om du inte har skyldighet att blinka så uppskattas det av dina medtrafikanter, man kan aldrig vara "för" tydlig i trafiken. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Men ibland hjälper det inte ändå. Jag har vid många tillfällen blinkat ut ur rondeller utan att den som väntar på att komma in, gör det förrän jag kommit ur.
av llesrof
SvenB skrev:Men ibland hjälper det inte ändå. Jag har vid många tillfällen blinkat ut ur rondeller utan att den som väntar på att komma in, gör det förrän jag kommit ur.
Näe, eftersom man inte kan lita på att den föraren blinkar rätt så tar man det säkra före det osäkra. Så gör jag eftersom jag vid några tillfällen vart nära att krocka när folk gett tecken som de sedan inte efterlevt.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
sthlm skrev:Idag blev jag glad (fel tråd)...

I storstaden skall man dessutom facebooka, tweeta och lägga ut sina ankläppar på instagram medans man kör så då blir det lätt lite lite vingligt.
:shock: Är det obligatoriskt? Jag som tyckter det räckte med att köra bilen....
  • 1
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 552

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]