...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Många stora fordon som tar sig den friheten... trots att det finns plats kvar åt höger. (Har man inte så bra koll på sitt fordon så man kan hålla sig i sitt körfält kanske man inte ska köra lastbil/buss.)
Kanske det beror på rädsla för dålig bärighet nära vägkanten? Men ibland beror det kanske på att lastbilsföraren är upptagen med annat när de kör. T.ex. koka kaffe, mikra mat, äta, radiopratande, SMS, telefon eller t.o.m. att de ibland enligt någon tidningsartikel tittar på kulturfilm. :shock: Eller onyktra. Eller en kombination. Man gör nog bäst i att passa sig för lastbilar med tveksamt beteende även om det inte är så ofta man ser dem. De flesta lastbilschaffisar som kör svenskregistrerade lastbilar tycker jag kör bra. Åtminstone i regionen där jag bor, även om det naturligtvis finns undantag.
Användarvisningsbild
av Camel
~Kalle~ skrev:
V70BiFuel03 skrev:Apropå gångtrafikanter..... /.../ som demonstrativt går rätt ut i gatan utan att se sig om/.../.
Stanna och tuta så in i HELV*TE åt dem!!!!!!! :evil: :-(O)

Faktum är att man som bilist faktiskt är skyldig att ge signal om det behövs för att förebygga eller avvärja fara. Det är inte frivilligt. Och det gäller oavsett orsaken till faran. :mrgreen:

Trafikförordningen skrev:3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

~Kalle~ skrev:Öppna rutan och skrik om de fan inte har ögon att se med!!
Detta verkar vara frivilligt. Jag ser inget påbud om detta i Trafikförordningen om faran redan är avvärjd. Men om så inte skulle vara fallet kanske detta juridiskt faller in under "något annat lämpligt sätt" enligt 3 kap. 64 § trafikförordningen. Fast å andra sidan får inte signal avges längre än nödvändigt. :wink: Du har mitt fulla stöd. :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:Många stora fordon som tar sig den friheten... trots att det finns plats kvar åt höger. (Har man inte så bra koll på sitt fordon så man kan hålla sig i sitt körfält kanske man inte ska köra lastbil/buss.)
Kanske det beror på rädsla för dålig bärighet nära vägkanten? Men ibland beror det kanske på att lastbilsföraren är upptagen med annat när de kör. T.ex. koka kaffe, mikra mat, äta, radiopratande, SMS, telefon eller t.o.m. att de ibland enligt någon tidningsartikel tittar på kulturfilm. :shock: Eller onyktra. Eller en kombination. Man gör nog bäst i att passa sig för lastbilar med tveksamt beteende även om det inte är så ofta man ser dem. De flesta lastbilschaffisar som kör svenskregistrerade lastbilar tycker jag kör bra. Åtminstone i regionen där jag bor, även om det naturligtvis finns undantag.
Jo, håller med, de flesta kör bra. Menade inte att döma en hel yrkeskår.. men det räcker med att var 20:e kör tveksamt för att man ska känna att man behöver vara lite skraj/extra uppmärksam på alla.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, om 5% missköter sig måste man passa sig aktivt. Det är en stor risk.
Användarvisningsbild
av ER
llesrof skrev:
Micce1980 skrev:
grillchips skrev:Annars har det ju diskuterats här på forumet om att montera en stark LED bakåt, det är ju också ett alternativ bland många. :D

Har ju en likadan av dessa som visas massor av här i videon

Lyser som bara f-n. Har använt de på något "rövplåster" någon gång. Denne ogillade ljuset starkt. :D Hade lite behov av den i Norge i somras pga älgar nära vägen med gott resultat. Inväntar nu nästa snöstorm då kommer iaf jag synas om jag blir stående.

Mer info om det här btw. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... us&start=0
Risken är ju bara att rövplåstret kontrar med helljuset. 2 - 0 till rövplåstret då.
Då slår man på backljusen a la SÄPO-style försedda med 18W LED/per st. man har kopplat via separat brytare utöver ordinarie backljuskrets.
Tappar man inte stolpskottet så låter man det lysa tills man tappar dom och vid kontrovers skyller på att man missat stänga av det sedan det användes senast för att uppmärksamma att "du låg visst lite för nära".
Sen vänder man det MOT stolpskottet istället och för det vidare på relevant område.
Användarvisningsbild
av Camel
ER skrev: /.../Då slår man på backljusen a la SÄPO-style försedda med 18W LED/per st. man har kopplat via separat brytare utöver ordinarie backljuskrets.
Frågan är om det ens är olagligt att signalera till bakomvarande som ligger för nära. Att någon agerar rövplåster är mycket farligt för säkerheten. Det betyder att fara enligt lagens mening borde föreligga. Och trafikförordningen säger att förare måste avge signal för att förebygga eller avvärja fara. Det är inte ens frivilligt om fara föreligger. Allt beror ju på lagens definition av fara.
Trafikförordningen skrev:3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet. Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
Användarvisningsbild
av sthlm
Hur går fördelningen av handikapptillstånd till?
Är det som gröna kortet i Amerikat som man får ansöka om eller är det som en lottodragning där det handlar om tur?
Handikapptillstånd numera verkar innehas av tex en fullt frisk fotbollsspelande yngling på 20+.
BMW ägare i sportigare modeller verkar vara överrepresenterade i handikapprutorna.
Att vara dum i huvudet var senast jag kollade inget handikapp.
sthlm: Jag tolkar det som att den fotbollsspelande ynglingen är en faktisk person och inte bara ett exempel, är du säker på att bilen står på just 20åringen och inte dennes eventuellt handikappade förälder varpå barnet nyttjar bilen och därmed även tillståndet av bekvämlighetsskäl?
Annars kan jag tänka mig att det säkert finns intresse på "black market" för ett sånt tillstånd, jag övervägde ofta alternativen när jag var i hantverksbranschen. :lol:
Användarvisningsbild
av sthlm
Ynglingen siktades tidigare idag parkerandes sin BMW i Farsta centrum.
Hurvida det är någon i familjen som bilen står på känner jag inte till men det spelar ingen roll.
Men helt klart att det är många muppar där ute som kör runt med dessa på andras bekostnad.
Det borde vara försett med RFID så det gick att läsa av för att enkelt kolla upp om det var stulet.
Jag har större förståelse att hantverkare som skall försöka hitta en plats så att han slipper släpa 200kg verktyg en kilometer än en fullt frisk rosa skjorta i sin Q7 på östermalm.
Nä, jag bara såg över de potentiella alternativen men oavsett så blir det ju inte mer rätt för det såklart. Tycker att man allt oftare ser riktigt fina och dyra kärror med handikappstillstånd, självklart inte min ensak huruvida en handikappad väljer att förvärva sina försäkringspengar men ändå.
  • 1
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]