...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Som sagt, hade kön legat till höger istället och bytt till vänster fil precis innan bussen hade problemet inte existerat. Du kommer aldrig få något medhåll eller överseende för beteendet från mig.
av llesrof
joel80 skrev: Fast vem är det som alltså då har rätt att ligga kvar i vänster körfält och köra om "äggskallarna" som alltså också vill om. Den som ligger mitt i den där kön kanske vill köra fortare än dig som kommer bakom.. Varför ska han flytta sig till höger bara för att du som kommer längst bakom ska om?

Det funkar alltså inte i praktiken att flytta sig till höger här eftersom de framför inte gör det.. och skulle de göra det skulle jag köra om dem om jag alltså ville köra snabbare.
Jag har faktiskt då och då avbrutit mitt omkörningsförsök och kört in till höger igen när det kommit något fullblodsmongo i en tjänsteaudi och lagt sig i röven på mig. Mest för att få se audijäveln gasa om som en idiot för att sedan få lägga sig bakom någon som inte flyttar sig. Sedan kör jag upp jämnsides och flinar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Sedan kör jag upp jämnsides och flinar :mrgreen:
+1 :-)-)
av Lövet
Fast då har du gjort ditt llesrof. Sen får du flina hur mycket du vill att han inte kommer vidare. :-)-)

Tankesättet "äh, han kommer ju ändå inte förbi efteråt" gör mig rakt igenom förbannad.
Användarvisningsbild
av Camel
Personligen kan jag naturligtvis bli irriterad om inte bilar flyttar sig från vänsterfilen till högerfilen om de kör markant under hastighetsgränsen och det endast är en bil. Framför allt om det är 1 km kvar till fordonet de tänkt att köra om. Ibland finns det inte ens något fordon att köra om... Men om det är en kö av bilar framför i vänsterfilen kan man ju inte automatiskt förutsätta att bilen framför inte vill köra fort. Ja, det kan t.o.m. vara så att bilen framför vill köra fortare än hastighetsgränsen bara bilarna framför flyttar sig, osv. Men ofta tillhör jag dem som vill köra fortare. Och det gör jag när det går. Men om bilarna framför redan kör i tillåten hastighet så brukar jag nöja mig med det tills det blir fritt. Jag kan ju inte begära annat. Och att spendera energi på att irritera mig i sådant läge har jag slutat med för många år sedan. En del kör nära bilen framför i jämförbar situation. Det är mycket farligt. Och för att undvika att någon kör nära bakom mig brukar jag då ligga i högerfilen och avvakta tills det rullar på i vänsterfilen igen. Vilket det oftast gör. Det handlar om ren reducering av olycksrisken (för min egen del). Under tiden man kör i högerfilen blir det kanske som när llesrof kör, fast utan flin. Och det är inga som helst problem att komma ut i en lucka med bilen jag kör. Precis som med de flesta bilar. Om man ger ordentligt med gas är det inte många som kan hävda att de blir hindrade precis... När sedan bilarna framför väl kört om brukar det ganska snart bli fritt i vänsterfilen igen. Och då kan man ju sträcka ut lite mera. Och då hindrar jag absolut ingen. Man vinner inget på att reta sig eller tänka åt andra. Man vinner inte mycket tid heller. Kanske ingen tid alls. Att tänka åt andra är lönlöst eftersom de inte ens klarar att tänka själva ibland. Däremot måste man passa sig för de som inte tänker. För en del är bilkörning en transport där man åker bil bakom ratten. Konsten att komma fram snabbt och utvilad är att köra bilen aktivt, hålla sig lugn och hålla en hög medelhastighet. När man kör på Autobahn i Tyskland är dock taktiken lite annorlunda. Där är det praxis att man flyttar sig om bilen bakom vill om. Om man inte gör det brukar man bli påmind... Och de flesta tolererar att bli påminda. Men där skiljer ju sig några parametrar: högre hastigheter eller t.o.m. fortfarande fri fart ibland samt kanske flera filer. Fast Autobahn är inte som förr. Det var roligare där förr. Men man ska ju inte ha roligt i trafiken sägs det.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Kö-problemet i vänster fil är enkelt att komma undan. Ignorera filen, kör ikapp bussen och kör om den på insidan. Voila! Inga problem med att fastna i kö. :twisted:

Jag har sett en (just det, Ilesrof, en Audi) stress-pelle göra just detta på motorvägen vid Örebro södra, södergående. Det dammar lite när bilen river upp skit som ligger på väggrenen, men den är ju till för att brukas i nödfall. Och nödfall är det ju när man har bråttom...
folk som är oförmögna att köra av på avfarter och påfarter på motorväg samt att när de kör om en precis vid en påfart och får svårt att släppa in en stackare som vill köra på motorvägen
Ja, det där med att underlätta för andra i trafiken är ett stort problem hos många tydligen. Jag åker ofta denna sträcka på Ulvsundavägen och till höger ser man att folk kan åka på. Väjningsplikt, jag vet, men jag tycker det är så urbota dumt av folk att ligga i högerfil här, det kan vara låååånga köer medan vänsterfilen i princip är tom och man ser kön för att komma ut på vägen bli längre... Och längre...
Påfarten är som synes minimal och om man inte vill ligga i diket på denna 70km/h-sträcka så får man se till att ha en jävligt pigg bil om man ska tränga sig ut för att folk inte kan vara sjysta och byta fil i drygt 100m.

Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Samma här vid Huddinge. Det blå strecket är ca 120 m långt. Kolla även hur lång avfarten är. Bra bromsar vid avfarten och pigg bil för att komma upp i hastighet på påfarten. Det är ganska många tillbud där då folk kör lite försiktigt och sedan måste ut i vanliga körfältet då påfarten tar slut.

Bild
Jag gillar inte när folk använder biltutan till att hälsa på folk de känner. Det är väl lite av ett landsortsfenomen, antar jag.
  • 1
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 552

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]