...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Fy fan för sådana här förare. Vi har högertrafik i det här landet, inte vänstertrafik. Byt fil bakom bussen, inte 1 km innan!
Ofta ser man fler bilar i vänsterfältet än till höger. Att de dessutom kör i princip lika fort som högerfältet gör ju inte saken bättre.
Efter samtal med några som agerar på detta sätt, har jag förstått att det är för att de:
1 inte vet bättre och aldrig har tänkt på trafikflöde eller rytm.
2 är oändligt rädda för att bli instängda i högerfältet och inte komma ut i omkörningsfil.
Användarvisningsbild
av ER
Lövet skrev:Fy fan för sådana här förare. Vi har högertrafik i det här landet, inte vänstertrafik. Byt fil bakom bussen, inte 1 km innan!
Fy fan för dessa nötter, vid dessa tillfällen skulle en mindre laglig saftblandare med blått glas sitta fint för at få dessa att återgå till rätt fil.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har svårt att veta hur jag ska göra i läget ovan om man t.ex är i den positionen som Volvon framför fotografen är. Oftast så kör man i den kön i kanske 10-20km/h lägre än vad man vill, och kommer inte fram p.g.a lång kö för de som vill köra om bussen. Om jag då lägger mig i högerfilen, i samma hastighet (för att inte göra olaglig omkörning till vänster) kommer ju alltid en bil bakom att "ta min plats" i kön som vill om bussen. D.v.s jag kommer inte om bussen och upp i den hastighet jag vill.

Så i kön på bilden skulle jag nog säga att den enda som "gör fel" är den som ligger längst fram och gör en allt för seg omkörning, alternativt bytt fil för tidigt så att kön bildats istället för att först ha hunnit släppa förbi lite bilar innan den gick ut närmre bussen innan omkörning.
Men något väldigt viktigt med det här: För att folk ska "våga vänta" med att gå ut måste de i vänsterfilen bli bättre på att släppa ut när de som ligger till höger så länge som möjligt väl vill ut och göra sin omkörning.
Blinkar jag ut efter att ha kört in i lucka mellan två fordon som går sakta förväntar jag mig (i allafall hoppas på) lite ödmjukhet hos den bakom och att lämplig bil då släpper på gasen lite för att skapa en lucka som jag smidigt kan gå in i, köra om den som kör saktare, och sen flytta mig till höger igen.
It goes both way, så att säga.
Användarvisningsbild
av ER
Eller går man över till vänsterfilen och väntar ut slöfocken i täten och sen kör om där det är lämpligt för då kanske man ligger 150m bakom bussen. Man kommer ej fram fortare genom att ligga kvar i höger fil när problemet är i täten och inget man kan påverka.
Skulle inte förvåna om dessa skulle ligga kvar även med ambulans/polis/brandbil kommandes i full utryckning bakifrån då dessa tydligen saknar kontroll över sin zombiekörning.
Sen är det ju ej lämpligt att byta från höger till vänster fil om det kommer trafik i vänsterfilen så då är det bara släppa lite på gasen och släppa förbi och sen ta en lucka som alltid kommer.
av Lövet
Bilen först i kön är naturligtvis den största boven men äggskallarna bakom är lika stora kålsupare. Det finns bara ett sätt som man ska köra i situationen ovan och det är i högerfilen till dess man kommer ifatt bussen och sedan byta fil. Om man då "tappar sin plats i kön" får man leva med det. Det som inte syns heller på bilden är hur lååååååångsamt kön i vänsterfil rör sig och hur stort mellanrum det är mellan första bilen och bussen. Som det är nu har vi rena lämmeltågen i vänsterfil som masar sig fram i 108 km/h och en och annan buss + lastbil i högerfilen med en kilometers mellanrum. Vi håller på att få vänstertrafik i det här landet...
Hehe fick minnen från alperna från "äggskallebilden". Typiskt beteende mellan skidorten och Innsbruck att ligga och fisa i vänsterfilen trots att det kan vara en lucka i högerfilen uppåt 500 m ibland. Det omöjliggör förvisso en att köra för fort men det resulterar oftast i att det går under hastighetsbegränsningen och att folk kör för nära varandra.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev: Vi håller på att få vänstertrafik i det här landet...
VA, har vi inte alltid haft det? Många resonerar kanske så. "När jag tog körkort hade vi vänstertrafik, varför ändra på det nu?" :D
Det mest konsekventa vänstertrafikkörarna är ju dom som kör i låååååångt över hastighetsbegränsningarna och ser alla som inte utan dröjsmål kastar sig in i högerfilen som lagöverträdare eftersom dessa "hindrar trafiken".
av Lövet
Det är definitivt inte en sån som orsakar kön på min bild...
Användarvisningsbild
av joel80
Lövet skrev:Bilen först i kön är naturligtvis den största boven men äggskallarna bakom är lika stora kålsupare. Det finns bara ett sätt som man ska köra i situationen ovan och det är i högerfilen till dess man kommer ifatt bussen och sedan byta fil. Om man då "tappar sin plats i kön" får man leva med det. Det som inte syns heller på bilden är hur lååååååångsamt kön i vänsterfil rör sig och hur stort mellanrum det är mellan första bilen och bussen. Som det är nu har vi rena lämmeltågen i vänsterfil som masar sig fram i 108 km/h och en och annan buss + lastbil i högerfilen med en kilometers mellanrum. Vi håller på att få vänstertrafik i det här landet...
Fast vem är det som alltså då har rätt att ligga kvar i vänster körfält och köra om "äggskallarna" som alltså också vill om. Den som ligger mitt i den där kön kanske vill köra fortare än dig som kommer bakom.. Varför ska han flytta sig till höger bara för att du som kommer längst bakom ska om?

Det funkar alltså inte i praktiken att flytta sig till höger här eftersom de framför inte gör det.. och skulle de göra det skulle jag köra om dem om jag alltså ville köra snabbare.
  • 1
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 552

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]