...

Moderator: Moderatorer

av HVTH
StringerBell skrev:
mattish skrev: Start/Stopp är guld!
För batteri- och startmotortillverkarna.
Äsch, batterierna har ändå så korta intervaller i moderna bilar så det känns som det är marginellt.. Dagens startmotorer klarar S/S bilens livslängd.
av Lövet
mattish skrev:
StringerBell skrev:
mattish skrev: Start/Stopp är guld!
För batteri- och startmotortillverkarna.
Kanske det, men det skiter jag i! Det är ändå kanon.
Allra bäst vore att skriva ut den på en lång gul remsa om man kan. Då lär han skita på sig på riktigt.
av HVTH
Lövet skrev:
Allra bäst vore att skriva ut den på en lång gul remsa om man kan. Då lär han skita på sig på riktigt.
Hahaha, klockrent!
Användarvisningsbild
av ER
BennyL skrev:
Uninium skrev:Nu var det dåligt flyt i donken kön. Typ 2min för varje bil till 1a luckan det tog 10 min innan allt var klart och hon pressade bromsen hela tiden. Sen vette fan vad det var för lampor men starkt ljus var det iallafall.
Stänga av bilen mellan förflyttningarna istället för tomgångskörning kanske? :mrgreen:
Spelar ju ingen roll egentligen för iaf. jag håller kvar bromsen oavsett om jag är "olaglig" med tomgångskörning eller stänger av motorn och detta oavsett manuell/automat Volvo eller annat märke så den som hamnar bakom mig får leva med bromsljuset. Ännu mera så om det ej är 100% plan mark under för dra parkeringsbromsen, lägga i neutral, släppa broms så bilen vilar på handbromsen och inte v-lådans spärr och sen till parkeringsläget på lådan och till sist stänga av motorn och släppa pedalen för att sen trampa bromsen igen, lägga i drive, dra ur parkeringsbromsen för att rulla fram fåtalet meter och börja om istället för bara vila foten på bromsen så man slipper avlasta spärren i lådan som med handbromsen.
Med manuell trampar jag bara ner kopplingen och ligger kvar på fotbromsen oavsett läge tills det är dags att rulla framåt.

Bilar med S/S är ju anpassade efter detta ständiga start och stopp med kraftigare doningar gjorda för ändamålet, till skillnad från riktiga bilar utan detta trams som mår bäst av några minuter tomgång och värmen på god nivå i maskineriet och rening. I kyla är det hellre tomgång med varm motor än kyla ner bilen flertalet gånger och slita ut den i förtid och släppa ut mera vid varje kallstart än det "kostar" att fortsätta lura på tomgång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hoppas jag inte. Det fördyrar bara bilägandet, och bara de som bor i tätorter har nytta av det. Och så i Macdonaldskön förstås :D
" När jag sitter bakom ratten på en buss eller tradare så brukar jag blockera vägen för såna pappskallar som er."

Jag blir faktiskt lite onödigt glad när jag får se sånt. :D
  • 1
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 552

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]