...

Moderator: Moderatorer

Jag får erkänna att jag också ofta står på bromsen vid tillfällen som dessa, har dock noterat att det bländar mig när framförvarande gör detsamma men finner mig i det helt enkelt.
Däremot om det är några riktiga sölpellar eller framförallt när maten ska lassas in i bilen, då åker neutral och handbroms i. Inget svårt att skeppa in maten och samtidigt hålla foten på bromsen men inte alltid jag lyckas placera mig helt 100 och ibland ska maten till baksätet direkt, då är det skönt med fri rörelse.
Användarvisningsbild
av Mabuse
grillchips skrev: Se på fan, du är från (nåväl, nästan) mina hemtrakter och vi har en gemensam vän. Ytterligare lite mindre värld.
Vår gemensamma vän och jag var arbetskamrater ett tag, innan han fick sluta. Jag är kvar.
Störande när man kommer säg 50-60 m bakom en bil och denne får grönt ljus i korningen men när man själv kommer fram slår det om till gult och sedan rött i någon sekund för att sedan slå om till grönt. Detta fastän ingen närmat sig korningen. Man får börja motorbromsa och växla ner och kanske bromsa lite med för det kan ju förbli rött ett litet tag. Ibland kan det ju vara rött någon minut utan att någon närmat sig och sedan får man grönt. *suck*

Varför inte låta det vara grönt tills någon annan från passerande väg kommer och sedan låtsa det vara grönt där och så vidare. Alternativt att det per automatik blir grönt i den korsningen där flest passerar efter att fordonet passerat på den mindre trafikerade vägen. Man pratar om miljömål och premierar "miljöbilar" och då ska väl inte bilister bromsa bort farten och göra av med bränsle i onödan.

Har något minne från när man bilade genom USA att man kunde köra förbi många gröna ljus för att sedan stå still ett tag. Antar att deras system går ut på att först har alla grönt som kör säg åt norr/söder ett tag för att sedan växla till att öster/väster fick köra ett tag. Man kom inte fram snabbare men slapp att stanna stup i kvarten.
Användarvisningsbild
av Perc
Micce1980 skrev:Störande när man kommer säg 50-60 m bakom en bil och denne får grönt ljus i korningen men när man själv kommer fram slår det om till gult och sedan rött i någon sekund för att sedan slå om till grönt. Detta fastän ingen närmat sig korningen. Man får börja motorbromsa och växla ner och kanske bromsa lite med för det kan ju förbli rött ett litet tag. Ibland kan det ju vara rött någon minut utan att någon närmat sig och sedan får man grönt. *suck*
När jag åker till jobbet på morgonen passerar jag en korsning där det alltid kommer en grön högerpil en sekund efter det blivit rött. Miss i programmeringen, antar jag. Jag ska höger i den korsningen och har kört mot rött kanske 500 gånger under åren eftersom jag vet att den gröna pilen tänds senast då när mina bakhjul rullar över vita linjen.

Däremot fattar jag inte varför mina medtrafikanter inte lär sig detta? Då och då är det någon som pliktskyldigt nitar då det blir gult och knappt hinner få stopp på bilen innan gröna pilen tänds. Oftast märker dom den inte förrän jag eller nån annan trycker på tutan.
Nu var det dåligt flyt i donken kön. Typ 2min för varje bil till 1a luckan det tog 10 min innan allt var klart och hon pressade bromsen hela tiden. Sen vette fan vad det var för lampor men starkt ljus var det iallafall.
Något jag skulle ha irriterat mig på i det läget hade varit om personen inte hade använt bromsen och därför rullat bakåt... Eller om personen istället för broms hade envisats med att köra med dragläge i kön... 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att de flesta inte egentligen har något att irritera sig för. Inläggen om Mac Donalds köerna tyder på det eftersom en sådan sak irrtterar :roll:
Användarvisningsbild
av Perc
Vet inte om det riktigt hör till tråden men häromdan stod jag i trafikljusen bredvid en C3:a, i en backe. Föraren höll bilen stilla med hjälp av dragläget och uppskattningsvis 3000rpm.

Kan nån förklara varför dessa människor öht köper manuella bilar?
Perc skrev:Vet inte om det riktigt hör till tråden men häromdan stod jag i trafikljusen bredvid en C3:a, i en backe. Föraren höll bilen stilla med hjälp av dragläget och uppskattningsvis 3000rpm.

Kan nån förklara varför dessa människor öht köper manuella bilar?
Kan vara så att kopplingen kanske var på väg att ge sig och garantin löper ut vid årsskiftet? :lol:
av *pettson*
Det är Eco driving.. Konstant varvtal och styra farten med kopplingen, ett varvtal där motorn håller kissen varm. En snålmodell av variomatic.
  • 1
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 552
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]