...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
StringerBell skrev:Jag bländar givetvis av så fort jag ser lyktorna på det mötande fordonet.
Njae ? Det beror väl på hur terrängen och vägen ser ut.
Är det öppna åkrar så väntar i alla fall jag tills att han bländar av (jag bländar honom) eller så bländar jag av när han bländar mig, och då förutsätter jag att han/hon bländar av.
*pettson* skrev: Där har vi alltså 600 meter mörker mellan oss. Mörker är potentiell risk.
Så återigen, utan att vi hoppar på varandra om åsikter och annat. Vad är just BLÄNDA AV I TID? Vad blev ni lärda i körskolan för nåt?
Men det är väl ändå totalt ointressant vad som finns 800 meter framför bilen? Det intressantar är vad man kan sin inom det avstånd man bör kunna stanna inom. Om det står en elefant på vägen 800 meter bort är det först när jag är 100 meter, eller vilken sträcka jag behöver för att stanna, från den som den utgör en fara.

Blända av när du själv blir bländad. Det brukar fungera bra för de flesta.
av *pettson*
Vad blev du lärd i körskolan att göra? Det var det frågan var :-)-) . Vi praktiserar det hela lika olika som vi är antal bilister så jag har inte ens en liten tanke om att vi alla kommer att vara helt överens om när man bländar av :-)-)

För att besvara påståendet att det är ointressant vad som finns 800meter framför bilen så får jag väl påminna om att du har en viss fart, en viss reaktionstid och en mycket dålig belysningslängd. Jag är inte bara intresserad av vad som finns runt 100 meter framför mej i 90km/h. Då är det ändå i stort sett försent att få nåt gjort för att undvika en olycka helt. Nånting som du kanske aldrig tänkt på? Den där *elefanten* utgör en fara för dej redan när den är låt säga 400 meter bort. Visst är det skönt då att ha veta att den finns där redan 800 meter bort så du kan hålla koll på den tills den utgör en fara?

I 90km/h har jag runt 110meter i kombinerad reaktions/bromssträcka om jag är utan bromsberedskap, vi förutsätter då torrt väglag och en pigg människa. Det är längre bromssträcka beroende på däck/ underlag/ trötthet naturligtvis. Nu har vi ju vinterhalvår vilket gör att vi definitivt INTE stannar fortare hursomhelst. Det betyder att i 90 måste jag ha längre sträcka på mej att göra nåt, än jag faktiskt ser på halvljus i snitt. Därför är det mera intressant att ha helljus på så länge som möjligt.
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:Vad blev du lärd i körskolan att göra? Det var det frågan var :-)-) . Vi praktiserar det hela lika olika som vi är antal bilister så jag har inte ens en liten tanke om att vi alla kommer att vara helt överens om när man bländar av :-)-)
Det var så länge sedan att det kommer jag inte ihåg. Tog körkort 30:e nov 1982. När jag var klar med teorin gick jag igenom provet igen, sedan gick jag ut i väntrummet. Efter en evighet kommer de andra ut och klagar över att det var så kort tid, för mig hade halva tiden varit för mycket. Sedan var vi två som åkte iväg med uppköraren, jag i baksätet först. Han som körde först körde så fruktansvärt dåligt så jag behövde aldrig bli nervös, kunde bara inte bli sämre, då hade jag varit tvungen att volta eller liknande.

Mönstrade ung. samtidigt, ville bli fordonsförare men då måste uppkörningen vara inom 10 dagar, jag hade den 14 dagar senare... :cry:
*pettson* skrev: I 90km/h har jag runt 110meter i kombinerad reaktions/bromssträcka om jag är utan bromsberedskap, vi förutsätter då torrt väglag och en pigg människa. Det är längre bromssträcka beroende på däck/ underlag/ trötthet naturligtvis. Nu har vi ju vinterhalvår vilket gör att vi definitivt INTE stannar fortare hursomhelst. Det betyder att i 90 måste jag ha längre sträcka på mej att göra nåt, än jag faktiskt ser på halvljus i snitt. Därför är det mera intressant att ha helljus på så länge som möjligt.
OM man nu skall räkna på den (troligen helt försumbara) risk att en viltolycka inträffar just under de tiotals sekunder man möter ett annat fordon, så bör man också väga in faran med att den mötande trafikanten blir bländad och därmed får gravt sämre mörkerseende efter ert möte. Du vet ju aldrig helt säkert hur ditt ljus upplevs av den mötande både visuellt och psykologiskt (irritation). Bättre att blända av direkt...
*pettson* skrev:För att besvara påståendet att det är ointressant vad som finns 800meter framför bilen så får jag väl påminna om att du har en viss fart, en viss reaktionstid och en mycket dålig belysningslängd. Jag är inte bara intresserad av vad som finns runt 100 meter framför mej i 90km/h. Då är det ändå i stort sett försent att få nåt gjort för att undvika en olycka helt. Nånting som du kanske aldrig tänkt på? Den där *elefanten* utgör en fara för dej redan när den är låt säga 400 meter bort. Visst är det skönt då att ha veta att den finns där redan 800 meter bort så du kan hålla koll på den tills den utgör en fara?

I 90km/h har jag runt 110meter i kombinerad reaktions/bromssträcka om jag är utan bromsberedskap, vi förutsätter då torrt väglag och en pigg människa. Det är längre bromssträcka beroende på däck/ underlag/ trötthet naturligtvis. Nu har vi ju vinterhalvår vilket gör att vi definitivt INTE stannar fortare hursomhelst. Det betyder att i 90 måste jag ha längre sträcka på mej att göra nåt, än jag faktiskt ser på halvljus i snitt. Därför är det mera intressant att ha helljus på så länge som möjligt.
Man brukar normalt ränkna med en sekunds reaktionstid och det ger 27 meter plus bromssträckan. Ett normvärde för bromssträcka i 90 Km/tim är 40 meter. Om du har 110 meter stoppsträcka i 90 knyck måste du vara halvdöd och ha fruktansvärt dåliga bromsar, eller så är det bara jävligt halt. Hur som helst, det som i praktiken är intressant för mig som förare är att upptäcka de hinder som jag kan klara inom min stoppsträcka. Kasta någon ut en betongsugga 10 meter framför mig när jag kommer i 90 knyck så hinner jag självklar inte stanna. Men jag behöver inte heller se den på 800 meters håll. Eller 500 meters håll. Men visst är det angenämt att upptäcka faror så tidigt som möjligt, det kan vi nog vara överens om. Det är förmodligen säkrare att blända av för sent än för tidigt. i Princip är det så att om man kör snabbare än 70 Km/tim med halvljus så kan man inte få stopp om man uttäcker exempelvis¨ett pucko som går på vägen utan reflex. Eller ett djur.
OM man nu skall räkna på den (troligen helt försumbara) risk att en viltolycka inträffar just under de tiotals sekunder man möter ett annat fordon, så bör man också väga in faran med att den mötande trafikanten blir bländad och därmed får gravt sämre mörkerseende efter ert möte. Du vet ju aldrig helt säkert hur ditt ljus upplevs av den mötande både visuellt och psykologiskt (irritation). Bättre att blända av direkt...
Nja, det behöver inte vara så. Det har forskats på området. Riskerna med den synnedsättning man får vid bländning är försumbar jämfört med den siktförlust man gör med halvljus. I alla fall enligt professor Kåre Rumar.

Mörkerkörning är skitfarligt. Stanna hemma istället.
*pettson* skrev:Angående min stoppsträcka så har jag inte räknat på det. Jag utgick ifrån denna bild som är ifrån vägverket. :wink:

http://www.aelgen.se/display_sub2.asp?apid=64#hast
Blink på dig också... det verkar finnas lite olika uppgifter:
http://www.regeringen.ax/trafik/stoppstrackor.pbs
http://www.ntf.se/konsument/fraga1272.asp?katid=32
Jag vet inte hur andra fungerar men om jag blir störd av en mötandes bilists strålkastare, lär jag inte ha den bästa uppmärksamheten på vad som händer vid sidan av vägen, oavsett om jag själv har hel eller halvljus.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 552

Öppnar denna tråd för att stä[…]

På hur många bilar sitter det samma t&[…]

Testa med autosol.. den bearbetar bort material r&[…]

230fk går snålt

Så då borde jag kolla lmm så den[…]