...

Moderator: Moderatorer

Inte så mycket "spännande" den här gången kanske. (Ni får klaga lite snällt om det är nåt speciellt som är allt för olidligt..) :)

Det klantigaste under veckan får jag nog skriva under själv på.. Satt i tankar och höll nästan på att putta till bilen framför som stannade in vid högersväng.. Jag svängde ut åt vänster och ska vara glad att föraren i bilen till vänster om mig inte var lika sömnig som mig.

[youtube]iMHcUnsoATo[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=iMHcUnsoATo
Rätt underhållande :-)-)
Fick en kommentar om sånna där "slalomhinder" som jag inte tänkt på tidigare. (1:30 in i videon) Han skrev att han trodde att det alltid var de som hade första hindret på sin sida som hade väjningsplikt. Jag har alltid tänkt "först fram" men då med fördel till den som inte har hindret på sin sida om man kommer samtidigt. (Då släpper man alltså den som inte har hindret på sin sida först.)

I det där klippet så stannar ju bilen bakom bussen för att släppa förbi mig då jag stått där ett litet tag och väntat.. Så brukar det ju göras om någon väntat ett tag och man kommer fram mot hindret, men här vill inte en av bilarna bakom vänta och kör om.. vilket jag inte tyckte var ok så jag körde ändå.

Men rent "lagligt"... finns det någon regel som ger den ena eller andre parten företräde vid sånna hinder? Hittar inget när jag googlar...
joel80 skrev:Men rent "lagligt"... finns det någon regel som ger den ena eller andre parten företräde vid sånna hinder? Hittar inget när jag googlar...
Ingen part har företräde vad jag förstår. Men båda parter åläggs skyldigheter, t.ex. enligt 3 kap. Trafikförordningen:
3 kap. Trafikförordningen skrev:30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.
Hela tankemeningen med chikaner, 4-vägsstopp, etc. är inte i första hand att bringa klarhet. Syftet är faktiskt det motsatta: att skapa osäkerhet i kombination med att hastigheten tvingas ned. På så sätt minskar kanske inte antalet olyckor, men konsekvenserna minskas avsevärt.

Sedan hur detta fungerar i verkligheten kan man ju diskutera när trafikpsykologin beaktas med förare som blir uppretade eller förare som känner att de måste "ta igen" förlorad tid. Detta kan medföra att olyckor uppkommer i ett senare sammanhang, och där kan konsekvenserna bli avsevärda.

Hur man än gör går det inte att få till ett friktionsfritt trafikarbete så länge som människor styr. Självkörande bilar kommer att klara detta mycket bättre när logiska algoritmer styr trafikflödet så optimalt det går i varje given situation. Tråkigt kanske, men effektivt.
I områden där det inte är så mkt trafik tycker jag chikaner funkar bra.. Det är rätt ovanligt att man får vänta vid det där stället faktiskt.. Sjukt mycket bilar samtidigt i det där klippet. :D

När det är lite mer trafik o dom sätter sånna där påverkar det närmiljön mer än vad dom troligen räknat med. En acceleration från 0-30 drar många gånger mer än om man kan rulla igenom området i 30-35.
Men absolut så minskar troligen effekten av eventuella olyckor mycket.. Speciellt om det är med oskyddade trafikanter så som gående och cyklister.. Där får hastighetssänkningen ännu större betydelse för överlevnadschanserna.
Även om barnen borde få sig ett snack från sina föräldrar pga, gå inte ut bakom/framför en buss, så såg det ändå ut som att de stannade upp för att kika åt ditt håll och det får man vara glad för trots allt!
Jag gjorde en liknande grej som du häromdagen faktiskt, höll lite för dåligt avstånd, bilen framför insåg precis vid korsningen att JA JUST DET här ska jag in, tur att man har snabba reflexer (och att vänsterfältet var tomt). :oops: :lol:
Blev omkört av en riktig idiot i torsdags eftermiddag som hetsade alla med helljus om dom inte flyttade på sig (trots att både andra och jag höll på att köra om.) Han körde sick-sack i eftermiddagstrafiken på E4an norrut och körde en bra bit över skyltad hastighet.. en MERCEDES CLS 350, det hela kändes bara som om föraren totalt sket i allt och alla så jag fick för mig att söka på regnummret. Kan väl säga att mina antaganden inte blev sämre.. bilen står tydligen på nån målvakt som har 100 bilar på sig.. många nyare.

http://biluppgifter.se/fordon/lfy938
Om man klickar på "se ägarens alla fordon:
http://biluppgifter.se/brukare/5164060161
  • 1
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 356
Generator laddar ej batteriet

Många lampor jordas tillsammans med kablen i[…]