...

Moderator: Moderatorer

skrothögen skrev:Ja amerikanarna håller högt tempo :P men de får väl köra om varandra på både höger/vänster sida om de håller max ca 10km/h mer? ialf i vissa stater. Lastbilarna där bränner på rejält man får verkligen ta en titt i backspegeln vid filbyte så man inte blir mos :)
Dock är amerikanarna sett till trafikmängden hyffsat duktiga på att hålla avstånd mellan bilarna.
Sen där med Blinkers i staterna...när används de i Sverige? jo antingen inte alls eller halvvägs in i svängen, men det är väl för svårt för en svensson att titta, blinka, bromsa, titta, svänga...alldeles för många moment :)
jo tempot är det inga fel på, uppskattar dock att man får göra högersväng vid rött. Det där med 10km/h gräns vid omkörning på högersida har jag ingen aning om.
Hm.. suck.. Visst, man kan missa, men att nöten ligger och trycker i mittfil när högerfilen är helt sopren samt att hen troligen vet att den ska av snart.. även om föraren inte hade koll på exakt när.
Sånt är så irriterande.. Det beror ju oftast på att hastigheten är för låg.. Säkerheten på våra vägar skulle öka om man höjer hastigheten.. surfhastigheten menar jag då alltså. Finns ju inget som stör ens TV-tittande så mycket bakom ratten som när det börjar buffra!! Då kan ju vem som helst bli tokig!
Helt apropå inget, men Joel, något jag funderat över gällande Final Cut. Det är lite smådrygt att behöva passa in textraderna jämt så att de hamnar någorlunda lika i avstånd från exempelvis botten. Finns det något grid-system jag missat, som man kan ställa in? Linjer ploppar ju fram för centrum i till exempel men inte lyckats hitta om det går att justera/addera egna "regler" för texten.
Känns som en funktion som bör finnas i ett såpass stort program, så jag kanske bara är korkad som helt missat det. :D
Jag gör så att jag "återanvänder" samma text flera gånger på tidslinjen... Tar bara den från klippet innan.. ctrl-c och sen ctrl-v där den nya ska vara, sen ändrar jag texten.

Har man samma text flera gånger kan man skapa ett "compound clip". Det har jag t.ex gort med "Audio muted because of conversation" som jag ju använder ibland.
Bild

Jag lägger sen allt sånt en egen Event-mapp... blev att den hette "färdiga". Sen gör jag så att jag gör ett event per månad, och sen ett projekt för film i dem.

Har även ett separat Library för just dashcam-filmerna, där jag gör ett nytt per halvår (där jag för över de compund clips jag återanvänder till det nya) och sen kan jag ta bort eller lägga det gamla Library't på extern disk. (Jag har en liten sjuka och är data-horder och kan inte ta bort nått.. har kvar alla klipp jag använt sen jag startade. (Inte allt filmat av kameran utan alla händelser jag kopierat ut.)
Bild
Ibland när det är längre sekvenser med klipp där det blir många klipp för samma händelse använder jag mig av keywords för att kunna få fram enbart de klippen. (Det du ser som heter t.ex "changer" och "Dimljusidiot". :)
Lägger upp två tips till när jag ändå är på gång. :)

Efter ett tag brukar eventet sluka ganska mycket hårddiskutrymme.. och en stor del är renderade filer, varav en stor del man inte använder eller behöver. Jag brukar med jämna mellanrum markera eventet och köra en rensning:

Bild
Bild
Ny video uppe.. en himla massa bilar som kört om mig för att sen sakta ner så man måste ut och köra om dem för att inte behöva minska farthållaren och sakta ner. Man funderar vad som ligger bakom när folk gör så... Eller sånna som "fastnar" mitt i en omkörning och bara ligger och spärrar bredvid eller precis bakom! Superstörande!

Sen en liten Jagrullar-bonus på slutet.. :lol:

[youtube]
[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=GgWNSVHkK7Y
Motorvägar verkar tendera folk att vilja variera hastigheten :wink: Det där med farthållare har väl inte riktigt slagit..?.. Samt, skoj att ni är några jagrullare som känner varandra "där uppe" :)
  • 1
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 356
Ny Kartuppdatering

Hade en V60cc-21 för ett tag sedan. Köpt[…]

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]