...

Moderator: Moderatorer

Ah.. Ja det läste jag om.
Jag blev mest förvånad över blåljusen då jag trodde (fattar att jag hade fel) att blåljus var förbjudet på allt annat än ambulans/brandkår/polis. Jag hade väl läst att det bara fick finnas på utryckningsfordon och då själv fått det till att bara sånna är det. :)
Hur f-n tänkte Audi-föraren i thedll1:s film, vid 8:30? Visst, Vovlon högg ju som en cobra in i en lucka som knappt fanns, två gånger, men varför skulle Audin först stänga honom, sedan slänga sig över i vänster för att sedan igen kasta sig till mitten och tvärnita för att försöka säga några väl valda ord, innan han kastar sig av på avfarten... :roll:
BennyL skrev:Hur f-n tänkte Audi-föraren i thedll1:s film, vid 8:30? Visst, Vovlon högg ju som en cobra in i en lucka som knappt fanns, två gånger, men varför skulle Audin först stänga honom, sedan slänga sig över i vänster för att sedan igen kasta sig till mitten och tvärnita för att försöka säga några väl valda ord, innan han kastar sig av på avfarten... :roll:
Känslan är ju att han hade slutat tänka med storhjärnan och övergått till reptilhjärnan:)
Ja det var en del spännande även denna gång, dock tycker jag inte riktigt att timmerbilen i Joels film gör så värst mycket fel - det ser inte ut att gå så fort och jag kan förstå att man inte vill krypa alltför nära kanten om det ligger snö och man inte vet var den riktiga kanten är, speciellt med hög tyngdpunkt på lasten. Men visst, lite närmare kunde man ju gått.

Audin i den andra filmen verkar ju bli lite lätt upprörd över att någon tog dennes plats, så till den milda grad att denne helt ändrade sig och åkte åt ett annat håll istället. :P
joel80 skrev:Ah.. Ja det läste jag om.
Jag blev mest förvånad över blåljusen då jag trodde (fattar att jag hade fel) att blåljus var förbjudet på allt annat än ambulans/brandkår/polis. Jag hade väl läst att det bara fick finnas på utryckningsfordon och då själv fått det till att bara sånna är det. :)
Göteborgs Energi har även de en eller flera bilar med blåljus, och dessa är till för (främst iaf) om något händer med en gasledning. Sannolikt är det så även för Fortum.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utryckningsfordon
Har själv jobbat i en bransch med utryckningsfordon(Spårtrafik).

Jag ser ju hellre att Gbg Energi kommer fram än en polisbil om jag har gasläcka på min gata. Dom gör större nytta.
MB:n det pratas om här kan ju vara en bil för den som har t.ex. vakten den veckan och som då har bilen hemma. Bilen används i daglig bruk och kanske har fler användningsområden. Spårvägen och Göteborgs energi i Göteborg har Toyota och VW. Norrköpings trafikledning har vad jag minns senast BMW.

Det ska ju inte handla om förtroende ut mot allmänheten när det brinner i knutarna, det handlar ju om att få rätt kompetens på plats och gärna i tid.
Vissa tungbärgare i Göteborg är utryckningsfordon.

Det som kiljer förfarandet mellan blåljusmyndigheterna är att polisen "Alltid är på utryckning". I de andra fallen är det ett bedömande av den som larmar ut, exempelvis "prio 1,2 ,3".
Saibot90:
Timmerbilen gjorde inget supertokigt.. men i och med att han behövde en del av mötande fil kanske han kunde hjälpt till lite mer i situationen. Jag upplevde den som jävligt läskig då det typ inte fanns nån plats och jag inte kunde stanna i tid. (Det gick inte fort, men i och med att han inte saktade in (kändes inte som det i allafall) så närmade vi oss så pass snabbt att bara min inbromsning inte räckte, och sånna chaffisar brukar ha bra koll på sina ekipage, så han kunde kanske ha gått ut lite längre mot sin snövall utan att helt forsera den för att ge mig dom där extra decimetrarna.

Situationen var helt enkelt läskig och jag tog med den för att visa hur snabbt det kan gå även när det går sakta så att säga. :)
Jag är inte superarg på chauffören eller så.. men skulle gärna sett en liten större ansträngning för att hjälpa till att undvika en jobbig situation.

Grovsnus:
Ni har så rätt.. jag hade nog lite otur när jag tänkte bara. :oops: Sett för mycket ryska filmer där dom helt skiter i utryckningsfordon... eller andra signaler för den delen. :)
Ett par korta klipp från efteriddagen idag. Dck stämmer inte tiden med det som står i bild märkte jag...

Krock E4 södergående:
https://www.youtube.com/watch?v=k0xmvr1F0cs

6 bilar korsar spärrlinje E4 södergående:
https://www.youtube.com/watch?v=d3oRUR_jxsA
Senast redigerad av 1 fjohan82, redigerad totalt 0 gånger.
Samma här.. idioter som tränger sig skapar ett betydligt sämre trafikflöde, dålig stämning i kön och inbromsningar som sprids bakåt.
Sen också förvånansvärt många som bytte till Norrtull-fälten också! Hur man man missa typ 2km med skyltar, ligga i filerna med massa kö för att de absolut sista metrarna komma på att man ska höger och kunde sluppit kön hela tiden?!

I första klippet undrar jag hur man tänker när man stannar kvar i filerna och går ur bilarna.. Det lär ju inte blivit skrot av nån bil (Lite plåtskador kan man köra 50 meter med!), så att inte köra av till höger och göra pappersarbetet där verkar urbota korkat. Jag har blivit påkörd på samma sätt på Centralbron, jag sa åt den föraren att följa mig till avfarten medborgarplatsen så fixade vi papper när vi kom upp ur röret och kom bort från trafiken.

Edit:
fjohan82, hur kommer det sig att du lagt upp klippen två gånger? :)
joel80 skrev:Saibot90:
Timmerbilen gjorde inget supertokigt.. men i och med att han behövde en del av mötande fil kanske han kunde hjälpt till lite mer i situationen. Jag upplevde den som jävligt läskig då det typ inte fanns nån plats och jag inte kunde stanna i tid. (Det gick inte fort, men i och med att han inte saktade in (kändes inte som det i allafall) så närmade vi oss så pass snabbt att bara min inbromsning inte räckte, och sånna chaffisar brukar ha bra koll på sina ekipage, så han kunde kanske ha gått ut lite längre mot sin snövall utan att helt forsera den för att ge mig dom där extra decimetrarna.

Situationen var helt enkelt läskig och jag tog med den för att visa hur snabbt det kan gå även när det går sakta så att säga. :)
Jag är inte superarg på chauffören eller så.. men skulle gärna sett en liten större ansträngning för att hjälpa till att undvika en jobbig situation.
Joel: Timmerbilen försökte ju berätta att han var på väg mot dej och att han var lite på din sida och ville göra dej uppmärksam på det. Syns tydligt i filmen

//David
  • 1
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 356
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]