...

Moderator: Moderatorer

Något som hade kunnat gå förbaskat illa i fredags när vi körde runt nere i Småland, tyvärr hann dashcamen skriva över det segmentet med drygt 10min men det hade varit ett ypperligt videoklipp.
Som många har fått erfara så står solen riktigt lågt och dumt nu på kvällarna och vi (familjen) låg i en karavan om ca 10 bilar på en 70-sträcka ett stenkast från Västervik ovanför Oskarshamn. Solen ligger rakt framför oss vilket innebar att den var otroligt bländande trots nytvättad ruta, solskydd nere OCH solglasögon.
Stundtals ser jag absolut ingenting annat än vägmarkeringarna ett par meter fram och möjligtvis framförvarande bils baklampor (ingen DRL där inte!), vägen är smal så i och med den begränsade sikten håller jag mig lite extra till höger för att säkert kunna hålla undan för bilister i mötande körfält.
Vi kommer till en svag uppförsbacke som svänger hyfsat skarpt åt höger och mitt i denna, när jag ser som minst, så ser jag en förbannad jävla idiot till gubbjävel (som är helt mörkklädd) gå utmed den obefintliga vägrenen på högersidan!
1: smal väg med räcke på vardera sida av asfalten.
2: oerhört begränsad sikt för oss som körde söderut.
3: ingen varselväst, reflex, något. mörka kläder på gubben som gjorde att han istället smälte in mer i omgivningen än stack ut.

Jag misstänkte först att herren kanske fått soppatorsk en bit fram och därför var påväg in mot byn vi passerat för en liten stund sen men icke, ingen triangel och heller ingen bil - han var med andra ord bara ut och spatserade. :-(O) :-(O) :-(O)

Tack och lov var det ingen Stockholmsmentalitet hos bilisterna utan avstånd med god marginal hölls så jag kunde ställa mig på bromsen, gapa och gorma, svänga ut ett par meter för att köra förbi honom utan att krocka med mötande osv.
Sådana situationer går så jävla fort och det hade kunnat gå otroligt illa. Rent krasst hade det egentligen räckt med någon som inte varit tillräckligt uppmärksam på vägen för att råka klippa honom.
av NilsO
Förlåt... men vägar är inte bara till för bilister (såvida det nu inte fanns en gångbana intill). Om sikten var så dålig borde du kört saktare. Är det ljust (solen uppe) kan man nog inte förvänta sig att folk ska ha varselkläder.

Det är en konstig inställning hos många bilister att oskyddade trafikanter borde hålla sig undan från vägarna för sin egen skull. Även oskyddade trafikanter är – oftast – ute på vägarna för att de har en anledning till det, att de behöver ta sig någonstans. Och då är man ibland – precis som bilisterna – hänvisade till vägen.
Jag förstår absolut vad du menar, och jag var oklar i mitt uttalande tidigare gällande 70-sträckan eftersom det inte framgår hur fort eller sakta jag faktiskt körde. Men jag hade med 100% säkerhet blivit lika överraskad av personens närvaro på vägen om jag legat i 30km/h eller 70km/h. Väl medveten om reaktionstid, hastighet etc etc så det behöver vi inte gå in på.

Gångbana fanns inte men det fanns däremot utrymme på ANDRA sidan av räcket vid vägen, det var inget dike direkt efter räcket så han hade utan bekymmer kunna placera sig där istället för att överraska både mig och andra bilister.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är liksom NilsO förvånad över din inställning. Inte skall fotgängare behöva gå ute tärrängen? Så länge det inte finns gångbanor så är gående hänvisade till vägrenen.
Observera mitt uttalande kring den OBEFINTLIGA vägrenen.
Och jag anser att en fotgängare som spatserar på en sådan väg förslagsvis bör ha på sig en varselväst åtminstone.
Jag kan rita upp en bild på området om ni fortfarande inte förstår. :)

Om vi tar ett annat scenario, om det hade varit mitt i natten och kolsvart ute, personen i fråga är svartklädd och har inga reflexer eller liknande överhuvudtaget och traskar nästan en halvmeter ut i vägbanan i en skymd kurva, hade saken varit densamma enligt er?

(Ang att "behöva gå i terrängen", hade jag själv varit ute och gått på en 70km/h-sträcka där vägen är smal etc etc etc så hade jag gladeligen placerat mina fötter på andra sidan av räcket - inte för bilistens säkerhet utan för min egna. Men det är uppenbarligen bara jag. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, men min kommentar utgick från att, eftersom det fanns räcken på båda sidor var det inte direkt en slät yta utanför. När jag är ute och går så går jag givetvis på vänster sida i färdriktningen och kliver åt sidan om det kommer en bil. Och "grillchips" jag förstår vad för sorts väg du menar, jag bor numer på landsbygden. Sådana vägar är de jag har i min omgivning.
Jag vill minnas att det absolut fanns en yta, om än liten, att gå på innanför räcket. Det var inte som det ofta brukar vara ett dike direkt.
Han gick absolut på rätt sida ur det perspektivet, vänster sida av sin färdriktning. Jag tyckte att han var dumdristig i denna situation bara. Nu vet jag inte hur trafikerad den sträckan normalt är då jag vissa stunder var helt själv ett par kilometer och andra bitar var det nästan köbildning, men jag kanske har varit i storstan för länge nu (snart 8 år). Får besöka familjen ute på landet i Skövde lite oftare antar jag. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skall göra min årliga resa till Skövde (Billingehus) i november. Appropå storstan, jag tycker att man får liknande upplevelser, som du relaterar till, oftare där. Människor bara står framför bilen rätt som det är. Jag är en riktig "rännstensunge", född och uppvuxen i Klara på Klarabergsgatan 42. Det är ungefär där Sergels Torg ligger nu efter de rev huset 1955. Efter att ha kört yrkesmässigt i Stockholm många år pensionerade jag mig i förtid och flyttade till "ingenstans" i Sörmland.
av Mwi
Att man som fotgängare vill synas så bra som möjligt är en självbevarelsedrift, om en bilist gör ett misstag och kör på en fotgängare. Är det troligen fotgängaren som blir den alvarligast skadade, även om bilisten var den som gjorde felet.
Jag var den enda som bar reflexväst när jag gick med min hund på norra Öland i somras, jag är tvungen att gå en bit på landsvägen för att komma runt och utan gatubelysning så är även sommarkvällen mörk. Majoriteten av bilisterna höll ut vid mig, vid andra helt mörkklädda gående eller cyklister höll inte bilarna ut, troligtvis för att de inte syntes.
grillchips skrev:Om vi tar ett annat scenario, om det hade varit mitt i natten och kolsvart ute, personen i fråga är svartklädd och har inga reflexer eller liknande överhuvudtaget och traskar nästan en halvmeter ut i vägbanan i en skymd kurva, hade saken varit densamma enligt er?
Det råkar jag ut för titt som tätt här i byhålan och på vägen mellan den och jobbet. Av någon anledning älskar dessa idioter att på på fel sida också. En gång vände jag och upplyste, vänligt men bestämt, två tonåringar att jag nästan kört ihjäl dem och att det inte var speciellt fiffigt att gå på vägbanan i mörka kläder och i mörker. När jag även upplyste om att de gick på fel sida fick jag frågan "på vilken sida skall man gå då?". Den bruden lär nog aldrig vinna något nobelpris.
  • 1
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 552
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E