...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Jo, nog stämmer det. När det är 70, eller lägre får du köra om på båda sidor. Ett bra exempel är väl Essingeleden.
Jag har för mig att jag läst om detta någonstans, men hittar det inte nu. Men kollar man i trafikförordningen så tycker jag ändå att jag har rätt.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket.

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning (2007:101).
En av de svenska dashcams jag följer är thedll1 som lägger upp filmer från Stockholm. Han la upp en ny idag, och vid 9:10 blir han omkörd av en van med blåljus och nån logga på! Jag kollade upp den och den samägs av Fortum och Stockholm stad. Inte faan får man ha utryckningsfordon på Fortum?? Trodde det var rätt restriktivt med just blåljus, så att inte "förtroendet" och hänsynen försvinner.

Kolla 9.10
[youtube]v8FvZD9Xv7M[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=v8FvZD9Xv7M
hehe spännande att se sleepers och thedll1s videor. Får nog ta och börja följa några på Youtube nu.
thedll1 är en flitig uppladdare, håller ungefär ett klipp i veckan och det brukar vara omkring 7-10min så det är innehållsrikt. Verkar vara en väldigt lugn person till skillnad från, ptja, en själv som sitter och gormar. :D
joel80 jodå det är inte bara polis/ambulans och brandkår som har utryckningsuppdrag. Just energirelaterade fordon har jag sett några gånger också. En gång såg jag en bil med anknytning till stockholms lokaltrafik med blåljus också, och en organdonatorbil. Tror eventuellt att militären har några blåljus också?
Appropå det, var det bara jag som reagerade på att polisen rattar en ny Mercedes GL i min film? Hur går det till när de tar in civila fordon? Jag får en känsla av att den där Mercedesen tagits in som test, för inte kan de tänkas kunna motivera kostnaden för en sådan bil i större volymer?
Dom brukar inte vara reggade på andra firmor.
Att Fortum skulle låna ut sitt företagsnamn för att polisen ska ha spaningsbil ser jag som osannolikt.
Den här var inte en polisbil enligt min bedömning.

Men den är reggad med: Yrkesmässig trafik: UTRYCK
Och väger utav helvete! Totalvikt, kg: 5000!
(Fast tjänstevikt "bara" runt 3 ton".) :)

Registreringsnummer: JUM805
Fabrikat: MERCEDES-BENZ 518 CDI
Färg: VIT Fordonsslag: LB
Fordonsår: 2009 Fordonsslagsklass:
Identifieringsnummer: WDB9066531S390324
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2010-04-22
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-06-09
Handelsbeteckning:
Upplysningar: Leasing

Brukare
Namn: FORTUM VÄRME SAMÄGT MED STOCKHOLM ST
Adress: BOX 511/LEASEPLAN AB
Postnr: 169 29 Förvärvsdatum: 2010-04-21

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: LÄNSFÖRSÄKRINGSBOLAGEN
Försäkringsdatum: 2014-07-01

Leasinggivare
Orgnr: 556506-1776
Namn: LEASEPLAN SVERIGE AB

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2009-10-05)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: UTRYCK
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2009-10-05
I trafik första gången i utlandet: Import/införsel: Nej
Ägarbunden dispens: Ja
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2015-02-28
Senast godkända besiktning: 2014-02-10
Föreläggande:Nej
Körförbud:Nej
Vägmätarställning: 139102

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej
Trängselskattepliktigt: Nej
Årsskatt, kr: 2420
Återbetalning vid avställning, kr: 1613
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: oktober
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 60 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Skåp - Verkstadsinredning (26)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: AUTOMAT

Antal passagerare, max: 1
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 5000
Tjänstevikt, kg: 2925
Totalvikt, kg: 5000
Ursprunglig totalvikt, kg: 5000
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
joel80 ja det vore osannolikt. Du förstod mig nog inte. Det var fortums utryckningsfordon som fortum ryckte ut i. Som sagt, det är fler verksamheter än de vanliga som involverar utryckning. Fortum hade ett jättestort strömavbrott här i stan någon gång runt när detta spelades in. Bla slogs bromma flygplats ut. Kan vara den utryckningen kanske.
Just ja, det var ju någon vecka sen det var ett rejält strömavbrott här. Möjligt att det var den gången, det var ju hyfsat omfattande med både flygplatsen, Bromma Blocks och ett antal tusen bostäder (inkl vårt område).
  • 1
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 356

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]