...

Moderator: Moderatorer

Beror ju på hur sakta kön går.. Här ser det ju ut att rulla väldigt sakta och skillnaden mellan filerna är väl 40-50km/h... Då tycker jag det är ganska lagom fräckt att köra om alla och snika in längre fram. Det får ju kön att rulla ännu saktare och skapar inbromsningseffekter som skapar ännu mer kö och sprider sig bakåt.

Här är en bild från en bit bakåt i tunneln där man tydligt ser att man ska hålla sig i höger fil om man ska av mot t.ex 73:an.
https://goo.gl/maps/htpZc

Och nästa skylt vid påfarten/avfarten som kamerabilen kom ifrån:
https://goo.gl/maps/8qpOH
DEn första skyltningen är helt fel. Att "tvinga" in bilister som skall upp på 73:an i samma fil som de som skall till Gullmarsplan är helt fel. Däremot ditt andra exempel är mer rätt. Om jag hade gjort som du vill när jag körde taxi hade jag fått många klagomål. Men jag fick faktiskt få missnöjesyttringar från medtrafikanter, så det verkar som jag var dem till lags. :|
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Det är inte alls säkert det är bäst ur framkomlighetssynpunkt att byta direkt till andra körfältet. Missen han gör är att luckan är så liten att han inte kan komma in utan att hindra trafiken i andra filen. Köer blir längre om alla ska byta exakt så fort andra filen dyker upp (jämför att stapla något på 1 hög eller i 2 högar).

Det är faktiskt så att Trafikverket själva rekommenderar att använda 2 filer i kö och inte byta fil direkt på en del platser. Om du åker in till Stockholm från Värmdö kan du se sådana skyltar exempelvis.
Lövet, beror ju helt på situation.. Då två filer går ihop håller jag med dig om att man bör använda båda så långt det går och sen köra blixtlås.. men där det är en av filerna som avviker och andra fortsätter bör man byta fil så pass tidigt att man inte skapar inbromsningar för de som hamnar bakom. Flyter trafiken någorlunda bra och med skapliga avstånd kan man alltså ta sig längre fram innan man byter och påverkar då inte kön så mycket eftersom den rullar skapligt. Börjar det däremot bli trögt bör man ha bytt redan innan så att flödet blir ryckigt, vilket sänker totala hastigheter i kön och hastigheten går ner så pass att framkomligheten blir sämre, alltså färre bilar kan passera avfarten per tidsenhet.

Vid Värmdö är det väl inte så att de två filerna ska åt olika håll? båda går ihop och blir en och samma?

Med lite enkla medel skulle man nog kunna öka framkomligheten på vissa vägar i Stockholm genom att man drar om lite linjer och kanske förlänger heldraget.
Ibland undrar man om dom över huvud taget har någon trafikforskning på Trafikverket. :)
Satte ihop senaste veckornas klipp!
Ett par självmordsbenägna cyklister, köfuskare, mittfilskramare, dimljustokar, ouppmärksamma Volvoförare och annat smått. :)

[youtube]Z0rhYY2uvik[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Z0rhYY2uvik
Men joel80 det förstår du väl att man inte kan ha cykellysen när kommunen plogar dåligt. (PO)
Hehe vad är det för svar?!... :roll: :roll: :roll: Roligast idag.
Ja visst är det fantastiskt.. Jag skällde ju faktiskt inte på honom för att han körde på vägen. Jag har viss förståelse för att man kan cykla på en sån väg ibland om det är isgata på cykelbanan... men då får man för i helvete se till att man syns? Det kan man vän få begära som bilist?!
Jo, jag har börjat sätta på helljuset på cyklister utan lyse när det är mörkt ute, när det kan göras utan att blända bilister. Roligast (sorgligast) är ändå mammor med knodden i sitsen på pakethållaren, inget lyse, mamman har ingen hjälm men ungen har hjälm. :???:
  • 1
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 356

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]