...

Moderator: Moderatorer

Han kunde gott ha hållit nästan en meter mer åt sitt höger. Vägen är bredare under snövallarna och dom där kör där ofta så var nog inte första gången har brände på där. Hans hjul och däck forcerar snö bättre än min Volvo.. Det blev att styra emot huggen ordentligt, tur att Volvon har så pass snabb och bra antisladd.
I och med att han ligger i mötande fil känns det som att ansvaret för att i möjligaste mån undvika krock är något större på honom, även om det gör ondast på mig.
På bilden ser han ut och slicka plogvallen! Och det suger fast i vallen precis lika mycket med en lastbil! Om vägen är för "snålt" plogad så kan du ringa väghållaren!

En meter väg under plogvall? Även på din sida? :lol:

//David
Med tanke på att det utan snö går att möta långtradare där utan problem så ja.. Det måste faan försvunnit en meter väg minst på hans sida i allafall.. Möjligen strax under en meter på min sida.
Då det kommit 4dm under 4 dagar kan jag till viss del förstå snöröjarna.. Det är staket till villaträdgårdar bakom snövallarna som är rejält breda (snövallarna alltså).. Pressar dom ut dem mkt mer pajar nog staketen.
joel80 skrev:Med tanke på att det utan snö går att möta långtradare där utan problem så ja.. Det måste faan försvunnit en meter väg minst på hans sida i allafall.. Möjligen strax under en meter på min sida.
Då det kommit 4dm under 4 dagar kan jag till viss del förstå snöröjarna.. Det är staket till villaträdgårdar bakom snövallarna som är rejält breda (snövallarna alltså).. Pressar dom ut dem mkt mer pajar nog staketen.
Det lär väl ta ett tag innan dom kommer dit ut med snöslungorna! Men ring till kommunen och klaga!

//David
Eftersom en dashcam som används vid vanlig bilkörning är riktad mot vägar och andra platser dit allmänheten har tillträde så krävs ett tillstånd från länsstyrelsen för att få använda kameran. Möjligheten att få ett sådant tillstånd är dock mycket liten.
Skulle du använda en dashcam utan tillstånd från länsstyrelsen riskerar du bland annat att bli skadeståndsskyldig.
Vilka regler gäller för dashcams eller vindrutekameror? - Datainspektionen

Har du tillstånd, joel? Var lite kluven till om jag skulle fråga för jag gillar ju filmerna men surt att åka på skadestånd liksom, men undrar mest för att jag blev förvånad när de skrev att det ges få tillstånd.
Schmoyoho skrev:
Eftersom en dashcam som används vid vanlig bilkörning är riktad mot vägar och andra platser dit allmänheten har tillträde så krävs ett tillstånd från länsstyrelsen för att få använda kameran. Möjligheten att få ett sådant tillstånd är dock mycket liten.
Skulle du använda en dashcam utan tillstånd från länsstyrelsen riskerar du bland annat att bli skadeståndsskyldig.
Vilka regler gäller för dashcams eller vindrutekameror? - Datainspektionen

Har du tillstånd, joel? Var lite kluven till om jag skulle fråga för jag gillar ju filmerna men surt att åka på skadestånd liksom, men undrar mest för att jag blev förvånad när de skrev att det ges få tillstånd.
Det där är väl datainspektionens egen tolkning av lagen. Det lär nog till ett domstolsbeslut innan någon kan säga att just dashcams inte får användas på detta sätt.
Datainspektionen skriver sin egen tolkning som att den vore sanning.. Det har inte prövats vad som krävs för att en kamera ska anses fast monterad, vilket krävs för defenitionen övervakningskamera. Sen filmar den aldrig när jag inte är med.. (Jag tar också oftast ur kameran ur bilen när jag pakerar, så det är en aktiv handling av mig att sen sätta i den och sätta i ström så den börjar filma.)

Enligt Yttrandefrihetslagen har alla tillåtelse att filma hur jag vill på allmän plats, däremot får man inte lägga ut folk så att det skulle kunna uppfattas som kränkande. T.ex om man filmar en naken granne som syns när man är utanför hans trädgård,(vilket man alltså får göra om man står på allmän plats!) så får man inte lägga upp det på nätet eller publicera bilderna.

Reg-skyltar borde jag ev blurra när det alltså handlar om "idioti" och någon stackars förare skulle råka ta illa upp, fast å andra sidan bevisar ju inte ett reg-nr vem som kört bilen, så ingen person är outad.
Jag har vid nått tillfälle blurrat ansikten på personer som är utanför bilar och håller på.

Lagen som datainspektionen hänvisar till är alltså gällande övervakningskameror, vilket jag och många andra menar att en dashcam inte kan räknas som. Där finns det dock inget riktigt rättsfall än så ingen praxis. Får hoppas att om det väl blir ett rättsfall så lyssnar rätten inte bara på lobbyisterna från datainspektionen.

Finns ett fall med nån SL-buss där dom ville filma vid övningskörning där dom fick nej.. men det var med riktigt "fast monterad" kamera och med ett annat syfte än en dashcam. Där fick dom inte tillstånd.. då löste dom det så att handledaren sitter och filmar själv med handkamera.. Dom kan t.o.m ha kameran på stativ och bara ställa upp. Så skulle det komma en dom mot dashcams.. får man helt enkelt ställa om kamerorna så dom startas med en knapptryckning.. och blir tolkningen som datainspektionens gällande sugplopp får man fixa ett annat slags fäste.
Att filma med mobiltelefonen, även om den sitter i sin mobilhållare i bilen skulle enligt mail med datainspektionen och Länsstyrelsen (som någon här i gruppen mailade) vara helt okej. Sjukt att samma "resultat" skulle tolkas så olika och vara olagligt i det ena fallet.. vi får se.
Ja vi får se om det kommer ett rättsfall. Vi har, som jag skrivit förut, i flygklubben begärt att få ha webkamera som filmar vår tankanläggning för flygplan. Men både länstyrelsen och kammarrätten har sagt nej. Vi har inte begärt prövningsrätt i högre rätt ännu. Som ni vet är ett flygfält inte allmänt område dit vem som helst har tillträde.
En webbkamera som filmar tankanläggning är ju per definition en övervakningskamera.. och det är ju också tanken med kameran, så även om man kan tycka det är konstigt att ni inte får ha det då det inte är allmän plats så går det nog mycket riktigt under kameraövervakningslagen.
Det är ju det jag menar att en dashcam inte gör eller borde göra, då både montering, användning, hantering och syfte inte stämmer överens med definitionerna i lagen på en övervakningskamera.
  • 1
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 356

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]