...

Moderator: Moderatorer

Fick trevligt svar från körskolan som tyckte det var mindre lämpligt kört och skulle ta föraren lite i örat.. och ville ha fler videos med "klipp på tokiga omkörningar mm" dom kunde använda i utbildningen så jag skickade ett par st, bl.a den där SMS-killen som small in i bilen framför på E4:an vid kökörning.

Dom blev intresserad av vad det var för kamera och sånt.. haha.. Kanske startat en trend bland bilskolor nu att spela in situationer med dashcam. :D
joel80 skrev:Problemet när lastbilar kör om är väl att då kan ingen stressbilist vara sämre, och dom har ingen kommunikation med plogbilarna, kan ha svårare för "vallen" och är det lite kall snö ser dom ingenting av vad som finns framför och måste ändå gå med halva bilen i vägrenen då främre plogbladet sticker ut i högerkörfältet en bra bit. (Det kanske dom fäller in lite när lastbilar ska förbi om ni har kommunikation?)
Att plogbilarna sällan kör mer än ett par mil innan dom släpper förbi gör ju att man borde fundera på om det är värt risken. Jag har omvärderat och kommer stanna bakom om jag inte har nått slags nödläge. :)
Det värsta jag varit med om var när Svevias egna plogbil plogade mellan Västerås och Sala på RV56. Inte en enda gång stannade han och släppte förbi på 38km...........

Det var en rätt lång kö bakom honom!

//David
38km är inte så farligt.. Även om man önskar lite kortare sträcka mellan förbisläpp..

Tidsförlusten på att hamna bakom den mot att åka på oplogad väg är max 15 min.. Och då förutätter jag ändå fart på 100km/h på oplogad väg.
Det måste väl finnas många som, lite beroende på hur mycket snö det är, föredrar att åka bakom plogbilen och då få plogad väg än att köra på det oplogade. Det borde då bli lite märkliga situationer om plogbilen går in för att släppa förbi bilar... bildas det en stillastående kö som väntar på plogbilen i de fallen eller har ni sett någon liknande situation?
Jag ligger hellre bakom den stund det går än att försöka trycka mig förbi, när det sedan blir icke-plogat så får man köra lugnt och fint precis som vanligt när väglaget är illa.
Kite skrev:Det måste väl finnas många som, lite beroende på hur mycket snö det är, föredrar att åka bakom plogbilen och då få plogad väg än att köra på det oplogade. Det borde då bli lite märkliga situationer om plogbilen går in för att släppa förbi bilar... bildas det en stillastående kö som väntar på plogbilen i de fallen eller har ni sett någon liknande situation?
Smart, har inte tänkt på det ur den aspekten. Tillhör dom som ligger bakom och irriterar mig att plogaren inte släpper förbi. Men det stämmer nog att det skulle bli lite rörigt.
Ligger man bakom en polgbil som håller 60km/h i 30 minuter kommer man 30km.
Om du istället hade kunnat hålla 90km/h under den sträckan på den oplogade vägen hade det tagit 20 minuter.. Man torskar 10 min, inte hela världen när det ändå är sånt väglag.
Det är inte ofta man fastnar bakom en plog längre sträcka än 30km. (Nybbe måste haft lite otur och kommit ikapp precis i början...) :)
  • 1
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 356

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]