...

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:
VolvoB20 skrev: En annan miljöaspekt jag irriterar mig på är folk som använder sidorutorna som sopnedkast och kastar ut skit längs vägarna. Men det har ju redan varit uppe i tråden innan.
Fimpar ser jag ofta kastas ut, ska man ändå röka i bilen kan man väl fimpa där med?
japp helt jävla rätt röka i bilen fimpa i bilen o tänk på brand risken o hur många gånger har man inte fått en glödande fimpjävel på sig när man kört hoj för nått jävla pucko inte kollar om nån e bakom samma med vindrutespolning svider bra i ögera det
innan ja sluta så fimpa jag alltid i bilen.

hasse.
Micce1980 skrev:
VolvoB20 skrev: En annan miljöaspekt jag irriterar mig på är folk som använder sidorutorna som sopnedkast och kastar ut skit längs vägarna. Men det har ju redan varit uppe i tråden innan.
Fimpar ser jag ofta kastas ut, ska man ändå röka i bilen kan man väl fimpa där med?
Rökare är ju lite speciella :roll:
erikn skrev: Det där håller jag inte med om alls. Att tillverka en ny bil tar väldigt mycket resurser, ung. lika mycket som en normal bil släpper ut från avgasröret innan den skrotas. Att köra dem längre betyder att man belastar naturen mindre.
Nix - det stämmer inte alls. Att bygga och återvinna en bil utgör ca 10 % av miljöbelastningen under hela bilens livstid. Och i takt med att produktionen mer och mer går över till förnybar energi minskar miljöbelastningen från produktionen och utgör snart bara några procent. http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/ ... enger-cars
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Tänk om, tänk rätt. Gamla miljösvin släpper ut betydligt mera om dom dom tillåts fortsätta förpesta på vår bekostnad, att byta till nyare är en av dom största tjänster du kan göra för miljön
Har du några siffror som stödjer det där, vore verkligen intressant, du verkar ju toksäker ????

Alla kalkyler jag har sett kan inte bevisa vare sig det ena eller andra. Om du tar en lite äldre bil och återvinner den och istället producerar en ny miljöbil av så verkar det ju bli ett nollsummespel, omsmältningen och produktionen av den nya miljöbilen med allt från transporter, tillverkning o.s.v. genererar ungefär lika mycket energiförbrukning, miljöförstöring och konsumtion av resurser som du sparar genom att den nya bilen är miljövänligare vid själva körningen än den gamla.

Kör du bilen 10 år innan du återvinner den och producerar en ny bil av den så måste man ju räkna in dubbelt som många cykler (återvinning->produktion) som om du kör 20 år mellan cyklerna.

Så på 10 års körning med nya bilen ska skillnaden mot den gamla bilen i miljöbelastning kunna räkna hem en återvinning/nyproduktions cykel och det verkar ju ju ytterst tveksamt om det är möjligt att uppnå.
Nix - produktionen av en bil utgör 8 % av miljöbelastningen under bilens hela livstid - http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/ ... enger-cars vilket betyder att en ny bil gör du miljönytta efter bara några år. Byter du till ett miljöbränsle så blir det miljönytta ännu tidigare.
av BennyL
erikn skrev:Du missförstår, det är automatiken att slå på ljuset när det blir mörkt som är tillval. DRL går på iom att du startar bilen, sedan måste du själv vrida på halvljuset när det blir mörkt. Sökte lite, men fann bara en tråd så här i brådrasket i ett annat forum.

http://www.zatzy.com/forum/showthread.p ... s%E5ld-bil
Njaaa, de flesta Europeiska bilar har automatik, möjligen någon enklare holk undantagen. En del Asiatiska saknar automatik, många Toyota och Kia till exempel.
Din källa, dessutom från 2011, mmmm.

Hur som helst, det jag retar mig på i första hand är varför i H-E man vrider ljusomkopplaren ett steg till P-ljus när man inte har för avsikt att parkera?
Automatik i Auto eller 0-läget eller halvljus i läge 2 och även i läge "halvljus" så slocknar de flesta bilars ljus när man stänger av bilen idag så...
Användarvisningsbild
av Perc
Som jag säkert skrivit här i tråden så är det tillval med skymningssensor på VAG. Jag har det men det var inte standard 2012.

Jag tycker också det är under all kritik med dessa tröttmössor som inte kan sin bil utan kör omkring på varselljus nattetid. Det är inte bara "billiga asiater och vag" utan även fina ofelbara bilar som XC60 m fl där någon vridit halvljuset ett hack för långt till vänster och stängt av automatiken.
Mittfilsfilare. Jag avskyr dem. I högerfilen låg den eN husbil. I mittfilen låg det en med släpkärra. I 70 knyck. Det är 90 på denna väg. I vänsterfilen ligger det en massa BMW och Audis. Husbilen körde om på insidan, alltså utan att byta fil. Jag passade på att köra om till vänster när det blev ledigt. En lång och välriktad tut fick idioten att begripa att hans filval kanske inte var optimalt.
Användarvisningsbild
av sthlm
Som kontrast något positivt.
Ibland.. inte ofta men plötsligt händer det.
Idag kom en ambulans åkandes rätt in i en kö och jag blev lite chockad över att se att både XC60, Audi Q7 och BMW 640 faktiskt hade blinkers!
Alltid trott det var ett tillbehör på dessa modeller som varit såpass dyrt att man inte haft råd att lägga till det i utrustningslistan.
En lång harang av bilar blinkade höger som om dom deltog i någon militär uppvisning och höll ut höger samt lämnade helt fritt åt ambulansen som utan att släppa på gasen kunde fara fram obehindrat.

Ibland kan faktiskt folk hjälpas åt om dom bara vill.
Sen att implementera detta i vardagskörningen med mig och alla andra gamla surkukar där ute är kanske inte så lätt. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
BennyL skrev: Hur som helst, det jag retar mig på i första hand är varför i H-E man vrider ljusomkopplaren ett steg till P-ljus när man inte har för avsikt att parkera?
Jag ver inte om det är så på alla Volvo med DRL, men på min kan du inte köra på P-ljus. Slår du på P-ljusläget när du står stilla, så slår det om till DRL så fort du kör iväg.
Användarvisningsbild
av SvenB
I dag såg jag igen något som irriterade mig. En svart 745:a som hade målat sina bakljus så att man inte såg att det lös förrän vi åkte genom en mörk tunnel. Det klagas ibland att bilar med DRL inte alltid har bakljusen tända. Men de kan åtminstone tända på natten, vilket denna 745:a inte kan.
  • 1
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 553

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007