- tis 27 aug 2013, 19:43
Ser nu att det röda ser kanske lite argt ut, bara ville att min text skulle utmärka sig så bry er inte om färgen ;)
llesrof skrev:För i statistiken måste det ju även finnas med olyckor med fordon med dåliga däck där däcken inte är en direkt orsak till olyckan.Statistiken visar ju att fordon med dåliga däck är överrepresenterade i olyckor i förhållande till hur stor andel bilar det är som kör med dåliga däck. Det är lite svårt att bortse från.
Lik förbaskat vet vi inte ifall dessa olyckor beror på just däcken eller ej, dessa kan lika gärna ha hänt i en bil med bra däck men med samma förare t ex.
Samma sak med hastigheten, det sägs att det är hastigheten som dödar. Ja det gör den ju på ett sätt eftersom skadorna utav en olycka blir ju mer omfattande. Därmed inte sagt att inte olyckan skulle kunnat inträffa ändå, och därmed inte sagt att den ökade hastigheten är en direkt orsak till en ev olycka. Oavsett vad statistiken säger.Vad är en olycka då? Vissa olyckor kanske inte hade inträffat om föraren kört snabbare, långsammare, inte fipplat med radion. Vissa olyckor kanske hade inträffat även om föraren vart nykter. Om jag får en fortkörande bil i sidan när jag kör genom en korsning så hade jag klarat mig både om bilen haft normal hastighet eller ännu högre hastighet.
Om om inte hade funnits så hade det vart enklare. Nu vet vi ju att högre hastighet ger ökad risk och framför allt att konsekvenserna av en olycka kan bli värre för alla inblandade.
Att en högre hastighet ger en ökad risk är vi överens om, men det behöver samtidigt inte vara den högre hastigheten som är en direkt orsak till en ev olycka. Det enda vi kan vara säkra på är att konsekvenserna blir allvarligare ju högre hastighet man har när väl olyckan är framme.
Statistik ger ofta en rätt bra bild av verkligheten. Det är mest de som inte förstår att läsa den och/eller inte vill komma till samma resultat, som inte tror på statistik.
Varför lita blint på statistik? Varför inte fundera en stund själv runt detta och skapa sig en egen uppfattning och tänka lite i andra banor, det är ju just det jag försöker göra i detta fallet. Jag sväljer inte statistiken med hull och hår utan försöker se sakerna ur fler vinklar.
Givetvis kan statistik vara bra att ta till som i detta exemplet för att ta fram en riskanalys, men helt och hållet sanning är det ju trots allt inte.
Ser nu att det röda ser kanske lite argt ut, bara ville att min text skulle utmärka sig så bry er inte om färgen ;)
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net