...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#740042
Det som gör saker trist med regler apropå xenon är när man faktiskt försöker vara seriös. Det finns nämligen inte en chans i h-e att regga in med just xenon.
Inte ens om jag tar en bils befintliga godkända system och plockar över det på en förutom då ombyggnationen identisk bil så funktionen blir identisk med donatorbilens, är det möjligt. Den slutliga skillnaden inför besiktning kommer att vara chassienumret och kanske bilens färg. I övrigt är det identiskt men ändå är det omöjlig. DET gör att fulkonvertering härskar.
Det är bättre att dom godkänner xenonkonvertering under ordnade former. Med samma regler som gäller för fabriksmonterat naturligtvis.
I övrigt känner jag på nåt sätt att fulmonterat xenon inte är ett så stort problem, inte större än alla H7 lampor som bilägarna trycker i insatserna i alla vinklar utom den dom ska sitta på. Dom lyser överallt utom dit ljusen pekar.

Igår hade jag en bil i mitt garage med H7/H7 i och som vanligt när man är sinnessvag mekaniker så tittar man ALLTID på ljusbilden när bilen går in mot väggen, ljusbilden var.. hm.. Spännande? Upp på helljus och den var lika fantastisk. I bilen sitter alltså 4 st h7 och inte en enda.. notera det. INTE EN ENDA satt rätt? Så.. min första tanke var att det här hänt nyss. Men se dom bytte lampor inför SBP som dom var på i februari helt utan anmärkningar. Då kvarstår att man uppenbarligen inte ser skillnad på lysen som pekar åt helsike vs sådana som står rätt vid provning. Kan det vara anledningen till att dessa vindögda lyktor aldrig rättas till? Bilprovningen ser inte, polisen verkar inte bry sej nämnvärt, folk runtomkring bryr sej inte så dom kan säga till och kvar är ovetande bilägare?
Är det dags att trycka upp små blad att lämna över i all trevnad? Eller kan det vara dags att ta ut handen ur fickan sluta klaga i forum och faktiskt säga till på riktigt när ni ser sådant här? Bara säga till: Ursäkta mej men jag såg att du verkar ha en lampa som pekar åt skogen. Hur resten av konversationen ser ut antar jag avgörs av reaktionen. Jag förmodar att ingen blir förbannad av sånt.
Vad gjorde jag? Tja lysena var inte mitt jobb men jag plockade dit alla 4 på rätt ställen så det blir en mindre att möta som är vindögd. Jag sa också till bilägaren om problemet.
Användarvisningsbild
av darkien
#756443
umekille skrev:Man får bara ha 2-ljuspunkter framåt vid körning med halvljus.
Så dessa med insatta lampor så extraljusen skimrar e olagliga.
Likt alla tradare med julgransbelysning i hela fronten snacka om
störande möta en tradare med typ 25 lampor runt hytten fram.
Polisen kollar sånt men de har en brytare så vid vissa nitiska områden
släcker dem ner där dem lärt sig polisen kollar extra på det.
de där e inte riktigt hela sanningen du får bara ha två ljuspunkter starkare än 5w men du kan ha flera 5w ljuspunkter dock får dom inte sitta innanför innerkant av bilens originalstrålkastare så du kan tex ha glödande dimljus o liknande bara de lyser rätt färg o inte starkare än 5w samt inte sitter innanför inre kanten av originalljusen
Användarvisningsbild
av Hilmer
#757223
darkien skrev:
umekille skrev:Man får bara ha 2-ljuspunkter framåt vid körning med halvljus.
Så dessa med insatta lampor så extraljusen skimrar e olagliga.
Likt alla tradare med julgransbelysning i hela fronten snacka om
störande möta en tradare med typ 25 lampor runt hytten fram.
Polisen kollar sånt men de har en brytare så vid vissa nitiska områden
släcker dem ner där dem lärt sig polisen kollar extra på det.
de där e inte riktigt hela sanningen du får bara ha två ljuspunkter starkare än 5w men du kan ha flera 5w ljuspunkter dock får dom inte sitta innanför innerkant av bilens originalstrålkastare så du kan tex ha glödande dimljus o liknande bara de lyser rätt färg o inte starkare än 5w samt inte sitter innanför inre kanten av originalljusen
Max 40cm från fordonets yttersta kant och minst 60cm emellan är det enligt lag vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#760568
joel80 skrev:På vilket sätt gör andra fel det här felet mindre fel?
Är det en lampa trasig kan det ju ev vara så att den nyligen gått sönder.. kör man med dimljus måste man ha slagit igång dem.
Eller så är man som jag, har xenon i halvljus en. Och vill spara på dom på dagen så då kör jag p-ljus o dimljus. Sen kanske jag vill sticka till maxi en snabbis o köpa något gott på fredagskvällen och då har jag innan missat o stänga av dom. Kör iväg o slår på halvljus. Och då lyser dimljusen med, så svårt var det o göra det utav misstag. Har man inte en flintabil så har man en glödtrådsvakt som varnar att en lampa är trasig, har man moddat lamporna så finns det motstånd man kan ta sig tid o montera om man orkar modda dit led o annat på bilen. Lastbilar kan jag ha viss mer förståelse för. Scania som exempel är notoriskt jobbiga då man får skruva ut skruvar för att byta. Och skiten vill gärna ärga igen. Sist jag byte fick jag åka till whalsteds o få en mutter påsvetsad för att vi skulle få isär skiten. Men en personbil har oftast ett sketet plastlock! Dessutom så ser man till att ha åtminstonde en extralampa i bilen. Även om jag räknar med 2700 timmar till minst så har jag två vanliga h7 ligger!
Användarvisningsbild
av joel80
#760571
På vår andra bil som är från 2008 varnar den inte när en lampa pajat.. tycker inte det är så mycket flintabil över den annars.
På både den och Volvon slår dimljuset av om jag stänger av bilen. Man måste alltså slå igång det själv för att köra med det.. så trodde jag att det var på de flesta bilarna. Det kanske är dom där gamla flintabilarna som inte har en sån funktion.. ;)

När det gäller krångel för att byta lampa så har det ju blivit betydligt värre på nyare bilar med trängre motorutrymmen. På bilen från 2008 jag snackade om är man tvungen att lossa tre muttrar för att sen plocka ur hela lampsatsen, koppla loss kablarna och då kunna byta lamporna. Det är inget man har jättelust att göra utanför macken om det är -20.. Jag har kört hem och bytt i garaget istället de tillfällen det hänt.
av llesrof
#760669
Sunschreem skrev:
joel80 skrev:På vilket sätt gör andra fel det här felet mindre fel?
Är det en lampa trasig kan det ju ev vara så att den nyligen gått sönder.. kör man med dimljus måste man ha slagit igång dem.
Eller så är man som jag, har xenon i halvljus en. Och vill spara på dom på dagen så då kör jag p-ljus o dimljus. Sen kanske jag vill sticka till maxi en snabbis o köpa något gott på fredagskvällen och då har jag innan missat o stänga av dom. Kör iväg o slår på halvljus. Och då lyser dimljusen med, så svårt var det o göra det utav misstag. Har man inte en flintabil så har man en glödtrådsvakt som varnar att en lampa är trasig, har man moddat lamporna så finns det motstånd man kan ta sig tid o montera om man orkar modda dit led o annat på bilen. Lastbilar kan jag ha viss mer förståelse för. Scania som exempel är notoriskt jobbiga då man får skruva ut skruvar för att byta. Och skiten vill gärna ärga igen. Sist jag byte fick jag åka till whalsteds o få en mutter påsvetsad för att vi skulle få isär skiten. Men en personbil har oftast ett sketet plastlock! Dessutom så ser man till att ha åtminstonde en extralampa i bilen. Även om jag räknar med 2700 timmar till minst så har jag två vanliga h7 ligger!
Kära nån... du har alltså lagt en massa pengar på fulxenon på din bil och sedan vill du inte slita på det och kör därför med dimljus/parkeringsljus :mrgreen:
av Arbetaren
#768584
Variosboy skrev:Jag stör mig inte ett smack på att folk gör saker för att dom är olagliga. I detta fallet stör jag mig på att det i ungefär 75% av alla fall är så att man bländas av tomtarna och tomtenissorna som åker med halvljus och dimljus samtidigt.

Och jag är så lågt stående att bländar du mig bländar jag dig.. = du får mitt helljus tillbaka om du bländas..
Jag håller helt med dig här....jag slår alltid på helljus när jag möter en bil som kör med dim+halvljus...om det inte bländar någon annan vill säga! :x
av umekille
#769105
Jag har satt in 21w i parkeringsljusen på min 745
dels för att jag får mer ström då jag drar husvagnen
och sen för att slippa alla som blinkar/lyser med sina
helljus för att bilens halvljus kan verka blädande av tyngden
på dragkroken dagtid.Men jag kör på halvljus(även det reducerade då
det går) den mörka tiden och får sällan då blinkningar.
Verkar som det inte syns på dagen att man kör med husvagn för många bilister.
Användarvisningsbild
av joel80
#769233
Menar du att man ska acceptera att bli bländad bara för att det är en husvagn bakpå?
I mina senaste bilar har man väldigt enkelt kunnat ställa ner lysena så de inte bländar om man kör med husvagn/släp. Bländar det ändå kanske man borde kolla kultrycket eller dämparna bak.
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]