...

Moderator: Moderatorer

Håller med dig Pettson och det blir inte bättre med ökning av kunskaperna hos förarna eftersom allt blir mer och mer förslappat...
Jag tänker på automatiska helljus som kommer mer och mer, bilar som snart kan köras med autopilot, låga hastigheter på vägarna, många glömmer av vad vinterhalvåret innebär för vägarna och bilen, hur mycket däck man har, vilka är minsta millimeter m.m... listan kan göras lång.

Men nog tycker jag att man borde införa någon form av uppdaterande utbildning eller vad man ska kalla det efter 10-15 år för att hålla igång alla vad det egentligen står i teoriboken. Det är jätte många som t.ex inte vet att: du får köra om en bil när det är heldragna linjer om bilen framför lagt sig i vägrenen och du har plats att INTE nudda linjerna eller komma över på mot trafiken med dina egna däck.

Än ser inte framtiden ljus ut tycker jag, alldeles för många kör i sitt vardagliga mönster och vet bara om broms och gas. Det märks i alla fall i och omkring Göteborg :P
*pettson* skrev: ...
1 Hur länge har man helljuset på vid möte. Tja.. när jag tog körkort var regeln: Tills ditt ljus reflekteras av mötande nummerskylt.
Men det går inte idag eftersom allt och alla är irriterade 2000 meter innan då dom ens förnimmer ett mötande fordon så ska allt ned på halvljus.
Den som vågar ha helljuset på tills det reflekteras blir förmodligen attackerad av 20.000 blinkningar några tutningar på det och så ett helljus i nyllet 100 meter framför bilen.
...
Det där väldigt irriterande faktiskt, personligen tror jag inte att de flesta som reagerar egentligen besväras av ljuset, det är många i trafiken idag som på något sätt gillar att irritera sig på det ena och det andra.
Jag brukar luras lite, på säkert avstånd så slår jag av extraljusen, då tror de att man slått av helljusen, och på lagom avstånd bländar jag sedan av. Vanligt halogenhelljus bländar inte sådär jättemycket på lite avstånd.
Tråden handlade alltså ursprungligen om fenomenet att blända på strax FÖRE mötet. Det är det otyget som jag reagerade mot. Det är också en "regel" jag hört från en generation av billister som körde upp i vänstertrafik. Jag kan inte komma ihåg att jag hörde den under min körkortsutbildning (slutet av 80-talet).
Ok, sorry för lite OT innan.
Jag körde upp 79 (högertrafik), har ett svagt minne av att det lärdes ut att man skulle slå på helljus någon billängd innan mötet. Det kan också varit efter jag tog körkortet jag hörde det där, men inte innan.
Som i allt i trafiken är det egentligen inte så svårt, om man visar hänsyn och går på känsla så ger det mesta sig självt. När man kan slå på helljuset blir då typ vid mötet.
Körde upp för E-kort för två veckor sedan och hade en lektion den 28:e december.

Frågade då om detta, och svaret var:

Möts två bilar och båda har helljus så ska den som "störs" först blända av varpå föraren i bil två också bländar av.

Slå på ljuset igen ska man göra när bilarna är jämsides med varandra, så att strålkastarna på din bil passerat mötande bils förare..

Ganska enkelt egentligen...
Tog kk -86 .
Då var riklinjen från körläraren att slå på helljus precis vid mötet, om man mötte en lastbil eller buss skulle man vänta tills man passerat dennes backspegel.

Om man inte tittar i mötande bils strålkastare finns inget problem ! , fast det var också nåt som stod i boken redan då!, fäst blicken i riktning höger dike vid möte så blir du inte bländad .
När man väl vande sej av med reflexen att göra tvärtom så fanns heller inte "problemet" kvar ! .

(att det sen finns nötter som blåser på helljus med en klase extraljus, kanske 15-20 meter innan möte går dessvärre inte att göra så mycket åt..)
blådåren skrev:Tog kk -86 .
Då var riklinjen från körläraren att slå på helljus precis vid mötet, om man mötte en lastbil eller buss skulle man vänta tills man passerat dennes backspegel.
Man tar sig för pannan... Det som är sämst med Sverige i ett nötskal. 6-8 brödskivor om dagen och blända av vid rätt hundradel.

Två fordon möts i en hastighet av, säg, 90km/h. Kan någon räkna ut hur snabb man behöver vara för att blända av på "rätt" :roll: ställe?

Jag kommer hädanefter göra den grova provokationen att blända på vid mötande bils bakruta - STÄMM MIG!!!!

blådåren skrev:Om man inte tittar i mötande bils strålkastare finns inget problem ! , fast det var också nåt som stod i boken redan då!, fäst blicken i riktning höger dike vid möte så blir du inte bländad .
Höger dike? Ja, då får man ju hoppas att det inte ligger något föremål rakt framför bilen då.
Vojje skrev:
StringerBell skrev:STÄMM MIG!!!!
För vadå? Felstavning :roll:
Det är väl helt logiskt att språkpoliser också försöker blända av och på på rätt mikrosekund.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a