...

Moderator: Moderatorer

Hånkie skrev:Har haft polishäng fler gånger än jag kan räkna till. Längsta vet jag inte, men den otrevligaste "rutinkontrollen" jag har varit med om var mellan Malmö-Arlöv( ca 1 mil ).
Efter denna mil blev jag stannad, ut kommer båda med hölstret uppknäppt och handen på pistolkolven. DERAS händer darrade, jo men tack. Får vi se ditt körkort???????
Ska sägas att detta va kl 16.30, på väg och lämna min arbetskamrat.
Det där säger ju inte så mycket egentligen. Poliserna kanske fått veta att någon i en likadan bil skjutit mot någon kollega och lite diskret ville veta om det var förövaren de hade stoppat. Då hade nog jag också darrat lite på handen och haft puffran i beredskapsläge.
Jo visst kan det vara så. Men tänk dig in i min situation, två nervösa poliser som pillar på pistolen och du sitter där helt oförstående.
Hade jag varit polis och trott att det sitter gangsters i bilen framför borde det vara fler poliser och stannat mig bland mindre folkmassor(Motorvägen)? Men jaja.....
hehe va långt folk får köra innan polisen stannar er. själv har jag som mest fått kört ca 300 m efter att polisen har börjat rulla efter mig. har bara blivit stoppad av polisbil två gånger på fyra år :) som jag har haft mitt körkort i...
Dottern var en sen kväll på väg hem i norra Skåne. Hon höll en hastighet på cirka 60 km/h då det i detta område finns mycket med vildsvin och det händer påkörningar ett par gånger i veckan. Bakom henne kör en polisbil under en längre tid. Rätt som det händer det att polisbilen kör om och strax därefter stoppar de henne och säger att hon ska inte köra så sakta då vägmärken säger att hon ska hålla högre hastighet. Är detta ett korrekt sätt av polisen, eller?
Kan förstå polisens misstänksamhet och vilja att stoppa en förare med sådant beteende. Att ligga långt under hastighetsbegränsningen är ofta ett tecken på att föraren är påverkad av alkohol och/eller narkotika eller bara är så till åldern kommen att han/hon bara borde ha körkort för rollator. Men visst, är det en kortare sträcka där det finns extremt stor risk för vilt på vägen så är det ju aldrig fel att sakta ned och vara extra uppmärksam under det vägavsnittet. Att däremot köra så regelmässigt för att man är rädd att krocka med ett vildsvin tycker jag tyder på extrem osäkerhet och då kanske det är bättre att ta en annan väg eller åka på en tid på dygnet då vildsvinesfaran inte är lika stor. Det är alltid svårt att argumentera mot låg hastighet när låg hastighet faktiskt minskar risken för olycka, men det måste finnas rim och reson i när det är motiverat att sänka hastigheten så pass att man är till hinder för andra bilister.
Jag förstår inte frågan. :???:

Bor ni i en landsända där polisen har tid att bevaka (och följa efter) enskilda förare under flera mil för att se om de gör något olagligt?

De poliser jag möter i trafiken har (1) ett ärende någonstans (2) åker omkring och spanar / dämpar hastigheten i allmänhet med sin närvaro, eller (3) så står de vid kontroller. Ungefär så.

Jag har aldrig blivit stoppad. Haft körkort i 23 år, men bara kört aktivt i c:a 7 år.

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]