...

Moderator: Moderatorer

Cinnuingham har rätt....det handlar om försök till billiga politiska poäng...

Om jag tycker att det skall vara ett förbud mot SMSánde? Svar: Inte nödvändigtvis.... däremot anser jag att det personliga ansvaret skall vara mycket större än idag. Dvs, förbud löser ingenting (i motsats till vad många svenskar verkar inbilla sig)... däremot: kännbara straff pga att man orsakat olycka....oberoende av om det gäller SMSánde (något som är enkelt för polisen att kontrollera) eller vad det nu gäller....är det enda rätta.

Idag har vi proportionellt sätt orimligt höga straff för fortkörning allena....men i princip inga straff att tala om då föraren medvetet orsakar en olycka pga oaktsamhet (ex är att inte koncentrera sig på bilkörningen i den utsträckning som krävs... eller att ge fan i att blinka vid filbyten....eller att vara påverkad av alkohol eller annat).

Anledningen till att många glatt ropar efter fler förbud....tror jag dels beror på den svenska trygghetsnarkomanin (falsk trygghet) & dels pga politisk övertygelse att individen skall styras av staten & myndigheter eftersom individen naturligtvis inte själv är kapabel till att ta beslut.

Jag ser hellre att individen har större frihet men samtidigt ett betydligt större ansvar !
V70BiFuel03 skrev:
Om jag tycker att det skall vara ett förbud mot SMSánde? Svar: Inte nödvändigtvis.... däremot anser jag att det personliga ansvaret skall vara mycket större än idag. Dvs, förbud löser ingenting (i motsats till vad många svenskar verkar inbilla sig)... däremot: kännbara straff pga att man orsakat olycka....oberoende av om det gäller SMSánde (något som är enkelt för polisen att kontrollera) eller vad det nu gäller....är det enda rätta.
Jävligt synd om dom som blir skadade eller kanske tom. dödade pga. att någon idiot ska få sitta och SMS:a när han/hon kör, det hjälper ju knappast dom drabbade att den som orsakade olyckan får ta ett kännbarare straff eftersom det inte gör olyckan ogjord.

Nej förbjud allt SMS:ande och prat utan handfri för föraren eftersom det ALLTID leder till bristande i uppmärksamheten och därmed kanske orsakar en olycka. Däremot så ska böterna för sådana förseelser vara lika höga och tom. kunna leda till att körkortet dras in, ja typ som det är för fortkörning idag.
vetten skrev:
V70BiFuel03 skrev:
Jävligt synd om dom som blir skadade eller kanske tom. dödade pga. att någon idiot ska få sitta och SMS:a när han/hon kör, det hjälper ju knappast dom drabbade att den som orsakade olyckan får ta ett kännbarare straff eftersom det inte gör olyckan ogjord.

Nej förbjud allt SMS:ande och prat utan handfri för föraren eftersom det ALLTID leder till bristande i uppmärksamheten och därmed kanske orsakar en olycka. Däremot så ska böterna för sådana förseelser vara lika höga och tom. kunna leda till att körkortet dras in, ja typ som det är för fortkörning idag.
Jag tror att vi är inne på samma spår.... eller vill åt samma håll :wink:

Vad jag menar är att ansvarsbiten kommer att ge sig självt.... dvs att individen själv kommer att välja ex handsfree i mycket större utsträckning än idag om han/hon vet att ansvar (mycket höga skadestånd ) kommer att utkrävas om man döms som vållande....

Sedan är det ju som så att höga straff per automatik inte fungerar preventivt på alla människor.... men det är inte heller det enda syftet...utan att man just skall betala på ett eller annat sätt & lida fan om man åsamkar någon annan lidande pga eget slarv/ouppmärksamhet eller medvetet val.
Det där med eget ansvar tror jag inte på.
Kanske fungerar för vissa eller kanske tom de flesta. Men det räcker ju med att en liten del inte visar så stort ansvar vilket leder till att oskyldiga drabbas, och som Vetten säger så hjälper det nog inte den som blir drabbad så jättemycket om förövaren får ett högt straff.
De flesta är nog överens om att riskerna i trafiken ökar om man använder mobiltelefon så jag tycker nog det är vettigt med ett förbud.
Ska man bara hänvisa till att man har ett eget ansvar och att det ändå är olagligt att göra sådant som gör att uppmärksamheten brister så kan man ju säga att vi borde skippa hastighetsbegränsningarna också. Man skall ju ändå alltid anpassa hastigheten efter väglaget och rådande omständigheter.

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]