...

Moderator: Moderatorer

av anp
#51651
Brainded skrev:ptja... kostar det mig ~10kkr att veta att mina och dina barn inte behover riskera att bli overkord av en rattfyllerist sa tar jag den kostnaden utan att tveka.

Minskad polisiar narvaro efter vagarna? Ja det ar val lysande, i en for mig perfekt varld hade inga poliser behovts, nu kan de iaf inrikta sig pa annan brottslighet.

/Anders pa utrikiskt tbg.
Nu kanske jag misstolkar ditt svar, men är du intresserad av att själv betala 10000 kronor för att våra barn ska gå säkra på vägarna?

Nej, i en perfekt värld behövs inga poliser. Men vi löser heller inga samhällsproblem genom att installera tekniska lösningar som kan kringgås eller gå sönder, i bilarna.

Jag själv tycker mig uppleva en minskad polisiär närvaro efter vägarna i takt med att hastighetskameror monteras upp.
Alkolås i "alla" bilar tror jag inte kommer att ge fler poliser till samhället och övriga brott.

Och då vi alla är ögontjänare, så tror jag också att samhället kan spara mycket både ekonomiskt och personligt lidande med flera synliga poliser som kan förhindra brott genom sin blotta närvaro och synlighet på vägar och torg.
av anp
#51672
Brainded skrev:Ja jag skulle utan tvekan betala 10 000kr om jag visste att det innebar att våra barn går säkra från rattfyllerister. Min familj är för mig betydligt mer värt än något på bankkontot.

Därför jag kör volvo!

/Anders
Du skulle alltså vara villig att betala 10000 kronor för att installera ett alkolås i din egna bil?

Får man fråga varför du anser dig behöva ett alkolås?
Användarvisningsbild
av Brainy
#51673
Ja om det, som jag skrev tidigare, kan göras tillräckligt behändigt (osynligt) och fungerande så skulle jag utan tvekan betala 10 000kr för det om det som sagt skyddar mina barn.

Klart du får fråga. Jag anser inte att jag behöver alkolås i min bil, men är du säker på det? kan jag vara helt säker på att inte du eg. skulle behöva det? Kan jag vara säker på att någon onykter inte kommer och stjäl min bil utan alkolås och sen kör över min dotter på väg ut från uppfarten?

Så länge det finns de som kommer på tanken att köra onyktra så behövs alkolås.
av anp
#51679
Brainded skrev:Ja om det, som jag skrev tidigare, kan göras tillräckligt behändigt (osynligt) och fungerande så skulle jag utan tvekan betala 10 000kr för det om det som sagt skyddar mina barn.

Klart du får fråga. Jag anser inte att jag behöver alkolås i min bil, men är du säker på det? kan jag vara helt säker på att inte du eg. skulle behöva det? Kan jag vara säker på att någon onykter inte kommer och stjäl min bil utan alkolås och sen kör över min dotter på väg ut från uppfarten?

Så länge det finns de som kommer på tanken att köra onyktra så behövs alkolås.
Med riktiga poliser synliga i samhället i stort, så tror jag inte vi behöver oroa oss så mycket om varken bilstölder eller rattfylla.
Någon nollvision kommer det aldrig att finnas, men problemen kan minskas kraftigt tror jag.

Och att önska sig en teknisk lösning på ett problem samhället skapat, tycker jag är ett oroande tecken.

Varför är vi kompisar så förbannat fega då det kommer till fylleri och bilkörning hos våra kompisar?

Är det bättre att blunda för problemet och kräva en teknisk lösning som förhindrar vår kompis att köra på fyllan, för att behålla bekantskapen?

Inte ens lagen stödjer väl att jag tar bilnycklarna av en berusad person jag misstänker tänker köra bil?
Jag ska inte svära på att det är skrivet så, men är det det så är det ju sjukt och knappast ett tecken på att samhället motarbetar rattfylleri.
Användarvisningsbild
av Brainy
#51736
anp skrev:Med riktiga poliser synliga i samhället i stort, så tror jag inte vi behöver oroa oss så mycket om varken bilstölder eller rattfylla.
Någon nollvision kommer det aldrig att finnas, men problemen kan minskas kraftigt tror jag.
Klart det kan minskas med rejäla resurser på trafikpoliser, när jag blir stoppad i blåskontroller så brukar jag även berömma poliserna för att de är ute och kollar! Men nu har inte det Svenska samhället obegränsat med resurser så kan problemet lösas med teknik så lägg istället pengarna på annan brottslighet, skola, vård m.m.
anp skrev:Och att önska sig en teknisk lösning på ett problem samhället skapat, tycker jag är ett oroande tecken.
Vad är farligt med det? Av samma anledning har vi trafikljus :wink: Kan man lösa ett stort problem utan att kränka någon annans integritet så gör det! Kränker integriteten gör man inte heller i och med att samtliga måste ha det. Sen förstår jag självklart att samtliga inte har råd att sätta in ett alkolås, därav min tanke att kräva det i nya bilar och fasa ut, som med katalysatorer.
anp skrev:Varför är vi kompisar så förbannat fega då det kommer till fylleri och bilkörning hos våra kompisar?

Är det bättre att blunda för problemet och kräva en teknisk lösning som förhindrar vår kompis att köra på fyllan, för att behålla bekantskapen?
Skulle någon jag känner försöka ta bilen när denne är onykter så skulle jag utan att tveka ta hans bilnycklar, skulle någon jag inte känner sätta sig i bilen onykter och jag bevittnar det så skulle jag utan tvekan ringa polisen och sedan följa efter tills polisen hunnit komma. Men hur ni gör får stå för er och vad som kan hända om ingen ser och bilen inte har alkolås vill jag helst slippa tänka på.
anp skrev:Inte ens lagen stödjer väl att jag tar bilnycklarna av en berusad person jag misstänker tänker köra bil?
Jag ska inte svära på att det är skrivet så, men är det det så är det ju sjukt och knappast ett tecken på att samhället motarbetar rattfylleri.
Det stämmer att det är så, men med lite civilkurage så gör man det ändå...

/Anders
av OC-RA
#74993
Jag har för mig att jag läste någonstans att det går bra att ta nycklarna om man misstänker fyllekörning. Jag hoppas att du anp inte är som en av mina arbetskamrater, gnäller att det är för lite poliser på vägarna för att sedan bli fly förbannad när man själv åker dit i en kontroll och menar att poliser borde ha andra brott att ägna sig åt. Men sån är väl inte du??? Skämt åsido så blir trafik rytmen betydligt lugnare när det är poliser ute på vägarna.
av Niccron
#185553
Att köra bil onykter är som att skjuta vilt omkrings sig med en AK47; det är alltid någon som riskerar att träffas.

Ett alkolos kan fås för ett par tusenlappar plus installation. Det borde bli lag på detta. Pengarna är peanuts i sammanhanget då en ny bil sällan kostar mindre än 150 000kr i inköp.
Amazon rätt ratt?

Du kan skruva mycket mer än ett kvarts varv p[…]

AC: Läckande slangar

Men vad är det för högteknologiska […]

Grattis till dig!! När min gick från 24[…]

Först, kallstartventilen öppnar med sign[…]