...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
För mig är det en självklarhet att blinka även då jag kör in i en rondell om jag ska till vänster, tycker det hör till normal hyfs och hänsyn att visa vart man ska.
Vad gör det att blinka lite extra istället, för att visa hänsyn, blir man trött i armen eller?

Sen ser man ofta att den som inte blinkar då han kör in i en rondell blinkar inte heller då den kör ur rondellen!??

Detta är ett så vanligt fenomen att inte blinka oavsett vart man kör, så i vår familj brukar vi säga att det finns vissa nya bilar som har blinkers som tillval... :lol:

Jag kör alltid ut på väggrenen om det kommer någon som kör fortare än mig och jag tackar alltid om någon använt väggrenen för min skull så jag kan passera, trots att jag inte behöver men man håller på att bli en sällsynt ras...

Undrar om det står i lagen att man inte ska ta hänsyn i trafiken längre?
av Teemu
använder också vägrenen då jag anser det säkert för att underlätta för dom som har mer bråttom än jag. Och kan bara hålla med om att det är trevligt med ett litet tack av passerande bil :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Håller med er Teemu och frilins. Att inte underlätta omkörning genom att inte använda vägrenen av ren tjurskallighet för att man inte måste göra det, tycker jag är lite obegripligt (man kanske kör i max tillåtna hastighet så kommer det en bil bakom som en dåre, så tycker man kanske att man redan kör i max tillåten hastighet så man underlättar inte. Detta är lite fel tycker jag för man kan aldrig veta varför den bakomvarande kommer som en dåre, kanske kör en illa skadad person till sjukhuset eller liknande). I såna här fall får man egentligen inte överträda hastighetsbegränsningarna heller, men vem skulle inte göra det om det kan vara så illa att det är skillnaden mellan liv och död? Jag tror inte någon skulle tveka på det.

Om man kör ner på vägrenen kan det bero lite på fallet med, för om man anser att det är dålig sikt (men inte den som vill köra om dig) och inte vill köra på vägrenen (det kan ju faktiskt köra traktorer, mopeder etc. där) så kanske man väljer att inte köra där, men när det är fri sikt så tycker jag man bör göra det. Att de sedan tackar en är alltid trevligt! Och om någon underlättat för dig så bör man tacka denne.
av anp
frilins skrev:För mig är det en självklarhet att blinka även då jag kör in i en rondell om jag ska till vänster, tycker det hör till normal hyfs och hänsyn att visa vart man ska.
Vad gör det att blinka lite extra istället, för att visa hänsyn, blir man trött i armen eller?

Sen ser man ofta att den som inte blinkar då han kör in i en rondell blinkar inte heller då den kör ur rondellen!??

Detta är ett så vanligt fenomen att inte blinka oavsett vart man kör, så i vår familj brukar vi säga att det finns vissa nya bilar som har blinkers som tillval... :lol:

Jag kör alltid ut på väggrenen om det kommer någon som kör fortare än mig och jag tackar alltid om någon använt väggrenen för min skull så jag kan passera, trots att jag inte behöver men man håller på att bli en sällsynt ras...

Undrar om det står i lagen att man inte ska ta hänsyn i trafiken längre?
Hur gör man då det finns fler än 1 fil och båda är tillåtna att köra Vänster i, och du ligger i högerfil?
I sådana fall ställer det ju till mer oreda än nytta att blinka Vänster då ingen vågar köra förbi i innerfilen av rädsla för att bilisten i ytterfil skall byta fil i.o.m vänsterblinkningen.

Hänsyn skall alltid tas i trafiken, men att skapa egna hänsynsregler är inte alltid så bra heller.

Min bilskolelärare stannade exempelvis för ett par gående då vi skulle köra ut i en cirkulationsplats, för att släppa dem över gatan.
På min fråga varför han gjorde så, fick jag till svar att han hade ju inte bråttom och kunde då vara hjälpsam i trafiken genom att ge dem företräde även om det inte behövdes.

Jag frågade då vad han trodde skulle ske nästa gång de personerna skulle passera samma gata, och en annan bil som inte har tid att vara så hjälpsam skall köra in i cirkulationen.

Det hade han inte tänkt på alls, och höll med om att det kanske var dumt att ge dem tron att de har företräde som gående just där.

Risken med att skapa egna hjälpsamma hänsynsregler är att de man hjälper tror att det är så det går till i trafiken, och plötsligt ligger de överkörda på ett övergångsställe då de cyklade rätt ut utan att se sig för.

Sedan för att ytterligare tala körsätt i cirkulationsplatser, så kan man ju ta upp problemet med genande i filerna.
Flera gånger har jag varit nära att krocka i innerfil, då bilisten i ytterfil genar över innerfilen då denna skall rakt fram.
av Teemu
man är väl skyldig att släppa över gående vid övergångsställen nuförtiden...

Det jag fick lära mig om cirkulationsplatser med flera filer är att om man inte skall av första avfarten skall man prioritera det vänstra körfältet.
av anp
Teemu skrev:man är väl skyldig att släppa över gående vid övergångsställen nuförtiden...

Det jag fick lära mig om cirkulationsplatser med flera filer är att om man inte skall av första avfarten skall man prioritera det vänstra körfältet.
Du har väl sällan övergångsställe vid cirkulationsplatser?

I mitt fall togs det bort för många år sedan då det ansågs för farligt med ett plötsligt stopp i cirkulationen ifall en gående skulle passera över ett övergångsställe.
Cyklister däremot skall du fortfarande ge företräde i.o.m att du passerar en cykelbana vid utfart ur cirkulationen.
Användarvisningsbild
av frilins
Anp:Hur gör man då det finns fler än 1 fil och båda är tillåtna att köra Vänster i, och du ligger i högerfil?
I sådana fall ställer det ju till mer oreda än nytta att blinka Vänster då ingen vågar köra förbi i innerfilen av rädsla för att bilisten i ytterfil skall byta fil i.o.m vänsterblinkningen.

Svar: Jag skulle aldrig gå in i en rondell i höger körfält om jag har för avsikt att svänga vänster, inte kör du väl i höger körfält när du ska svänga vänster i en korsning, eller? Så varför göra det i en rondell?!!

Anp: Hänsyn skall alltid tas i trafiken, men att skapa egna hänsynsregler är inte alltid så bra heller.

Svar: Sunt förnuft bör alltid användas och det är inte alltid regler är så förnuftiga dessutom så står det i reglerna att man inte behöver blinka när man kör in i en rondell men det står inget om att man inte får...

Anp: Min bilskolelärare stannade exempelvis för ett par gående då vi skulle köra ut i en cirkulationsplats, för att släppa dem över gatan.
På min fråga varför han gjorde så, fick jag till svar att han hade ju inte bråttom och kunde då vara hjälpsam i trafiken genom att ge dem företräde även om det inte behövdes.

Svar: Som sagt, sunt förnuft är bra att använda men för den delens skull så är det inte alla som använder sig av det, stanna inne i en rondell är knappast sunt.

Anp: Jag frågade då vad han trodde skulle ske nästa gång de personerna skulle passera samma gata, och en annan bil som inte har tid att vara så hjälpsam skall köra in i cirkulationen. Det hade han inte tänkt på alls, och höll med om att det kanske var dumt att ge dem tron att de har företräde som gående just där.

Risken med att skapa egna hjälpsamma hänsynsregler är att de man hjälper tror att det är så det går till i trafiken, och plötsligt ligger de överkörda på ett övergångsställe då de cyklade rätt ut utan att se sig för.

Svar: Tror du verkligen om du blir hänsynsfullt behandlad av någon vänlig människa så ska du bli det av alla andra också, i så fall skulle jag och andra som tar hänsyn kanske sluta med det för att inte lura folk att tro det borde vara så...

Anp: Sedan för att ytterligare tala körsätt i cirkulationsplatser, så kan man ju ta upp problemet med genande i filerna.
Flera gånger har jag varit nära att krocka i innerfil, då bilisten i ytterfil genar över innerfilen då denna skall rakt fram.

Svar: Visst men om han nu blinkat och visat vart han skulle så kanske det hade underlättat, eller?
av Teemu
anp skrev:
Teemu skrev:man är väl skyldig att släppa över gående vid övergångsställen nuförtiden...

Du har väl sällan övergångsställe vid cirkulationsplatser?

I mitt fall togs det bort för många år sedan då det ansågs för farligt med ett plötsligt stopp i cirkulationen ifall en gående skulle passera över ett övergångsställe.
Cyklister däremot skall du fortfarande ge företräde i.o.m att du passerar en cykelbana vid utfart ur cirkulationen.
Härikring är det inte ovanligt med övergångsställen precis vid cirkulationsplatser
av anp
frilins skrev:Anp:Hur gör man då det finns fler än 1 fil och båda är tillåtna att köra Vänster i, och du ligger i högerfil?

Svar: Jag skulle aldrig gå in i en rondell i höger körfält om jag har för avsikt att svänga vänster, inte kör du väl i höger körfält när du ska svänga vänster i en korsning, eller? Så varför göra det i en rondell?!!

Anp: Hänsyn skall alltid tas i trafiken, men att skapa egna hänsynsregler är inte alltid så bra heller.

Svar: Sunt förnuft bör alltid användas och det är inte alltid regler är så förnuftiga dessutom så står det i reglerna att man inte behöver blinka när man kör in i en rondell men det står inget om att man inte får...

Anp: Min bilskolelärare stannade exempelvis för ett par gående då vi skulle köra ut i en cirkulationsplats, för att släppa dem över gatan.

Svar: Som sagt, sunt förnuft är bra att använda men för den delens skull så är det inte alla som använder sig av det, stanna inne i en rondell är knappast sunt.

Anp: Jag frågade då vad han trodde skulle ske nästa gång de personerna skulle passera samma gata, och en annan bil som inte har tid att vara så hjälpsam skall köra in i cirkulationen. Det hade han inte tänkt på alls, och höll med om att det kanske var dumt att ge dem tron att de har företräde som gående just där.

Svar: Tror du verkligen om du blir hänsynsfullt behandlad av någon vänlig människa så ska du bli det av alla andra också, i så fall skulle jag och andra som tar hänsyn kanske sluta med det för att inte lura folk att tro det borde vara så...

Anp: Sedan för att ytterligare tala körsätt i cirkulationsplatser, så kan man ju ta upp problemet med genande i filerna.

Svar: Visst men om han nu blinkat och visat vart han skulle så kanske det hade underlättat, eller?
I många cirkulationsplatser är det tillåtet att svänga Vänster i båda körfälten, och då det ofta är svårt att se vad som ligger bakom/bredvid då man kör i vänsterfältet, så utnyttjar jag möjligheten att köra i högerfältet då det kan göras så utan större hinder för andra.
Är det däremot skyltat att Höger körfält är för färd rakt fram eller Höger, så kör jag i Vänster köfält då jag ska Vänster.

Det var vid färd IN i en cirkulation, inte ut som körskoleläraren stannade.

Jag är fullt övertygad om att människor snabbt anpassar sig till vad som sker i trafiken lokalt, och långsammare till vad som står skrivet i reglerna.
Cyklister blir ofta översläppta av bilister vid övergångsställen trots att de har väjningsplikt mot bilisterna. Vad lär sig en cyklist av det i det långa loppet?
Barn gör inte som de blir tillsagda, de gör som de vuxna gör, är ett uttryck som passar bra in på ovan nämnda situation.

En sak som dock snabbt anammades ur regelboken var de gåendes företräde på övergångsställen.
Oavsett om fordonet var 1 meter från dem eller 50 meter...

Blinkat!?
Skulle han ha blinkat med varningsblinkersen för att visa att han skulle gena över innerfilen för färd rakt fram?
av Teemu
tycker själv att det är viktigt att försöka få ögonkontakt med den/dom vid övergångsstället för att se om dom överhuvudtaget uppmärksammat att det kommer en bil även om jag har skyldighet att släppa över gående. Något som jag anser irriterande är folk som träffar på någon bekant vid övergångsstället och så står dom där och pratar och när man kommer tror man att dom skall över. När man väl sedan stannat så börjar dom vinka fram en. Skulle inte skada att kliva några meter bort ifrån övergångsstället. Och barn är inte alltid så uppmärksamma i trafik vare sig dom går eller cyklar - dom brukar jag alltid släppa över vid övergångsställen.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]