...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Har hänt mej.. att nån kommit upp som ett skott i röven på bilen utan att jag sett det.
När jag ser det flyttar jag givetvis på mej om jag kan, det kan säkert se löjligt ut. Tipset är att ni kanske bör uppmärksamma framförvarande på att ni vill om?
Förutsatt att jag inte ligger på laglig hastighet redan.
Ligger jag på det så finner jag ingen anledning att flytta på mej överhuvudtaget, jag blockerar naturligtvis inte heller, jag kör normalt. Folk kör i den hastighet dom önskar, men eftersom det är dom som är avvikande så är det deras problem att komma om snabbt och säkert. Det är liksom inte mitt problem.

Nåt jag däremot upptäckt ett antal ggr, är svenska bilisters hat mot släpkärror. Jag gjorde därför ett experiment med min kärra, i 80 så måste man köra om även om det är 70 på sträckan. Är det 80 så måste man naturligtvis om hursomhelst om jag håller 80. Kör jag 100km/h på 80 sträcka så måste man om, för att sen köra in framför och sakta släppa av till 85-90.
Kör jag för skojs skull (vilket har hänt) i 120km/h på en 80 sträcka (notera: tom raksträcka som är 4filig i bredd, dock tvåfilig än så länge, ska bli 2+1) så satsar man fullt ut och kör om, för att framför lägga sej på kanske 100km/h framför.
Vad är det som är så drivande med att OAVSETT vad släpkärran framförs i för hastighet så måste man köra om?
Jag var bara nyfiken så därför gjorde jag detta experiment. Jag brukar normalt inte framföra kärran i mera än laglig hastighet då jag inte drar den för skojs skull, det finns liksom ingen bränsleekonomi i att köra över 85.
Innan jag nu får diverse svar som innefattar risken med kärror så..
Det är en bromsad boogiekärra av årsmodell 2007.(TIKI-TREILER B-300 BP).
Jag hade aldrig provat med en äldre eller en obromsad.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Vad är det som är så drivande med att OAVSETT vad släpkärran framförs i för hastighet så måste man köra om?
Det är för släpkärror ska gå i max 80, går dom fortare typ 120 så är det bara tillfälligt och den kärran kommer snart ner i laglig fart igen, kan man ju förutsätta ju.

Alltså är man lite förutseende och kör om i 150 så är man om och förbi, så är det klart sen.
av llesrof
Exakt. Det är bara en fråga om tid innan han/hon med släpet återgår till normal hastighet och man får ligga där bakom och snigla fram i 80 knutar. Det gäller att ta alla tillfällen att komma om släpvagnsekipagen, även på 70-sträckorna eftersom man kanske inte vet om man kan köra om senare. Det är samma sak med Skoda. Det är bara en tidsfråga innan dessa förare lägger sig strax under hastighetsgränsen så även dessa måste köras om så fort tillfälle ges.
av llesrof
Willis skrev:Av 200 tackade, blinkade 90 med helljuset tillbaka... bra siffror ändå :)
Undras om en del tackar tvärt om också - alltså de tackar när de blir omkörda? Jag körde om en igår som blinkade med helljuset. Men det är klart, det gjorde väl hans dag när hans Citroen blev omkörd av en Volvo XC70 :D
Användarvisningsbild
av andreas 80
Brukar göra höger - vänster - höger blink som tack.
Är det jag som blir omkörd brukar jag blinka med halvljus - parkeringsljus - halvljus istället för heljus om jag får ett tack.

Som tidigare skrivits så händer det att man rätt som det är har en bil som ligger precis bakom som man missat kommer med hög fart. Ibland är det svårt att veta om de vill om eller inte, tycker fler kan visa att de vill om genom att blinka vänster strax innan de kör om (och en liten helljusblink), på så sätt har man tid att lägga sig till höger, istället för att den bakomvarande måste köra om som en gangster i det motsatta körfältet.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
gnestakalle skrev:Oavsett hur man tackar när någon är vänlig mot en så är det viktiga just tackandet, man bekräftar att den andre har gjort något bra och det uppmuntrar honom eller henne att fortsätta att vara vänlig i trafiken.

Mvh GK (yrkeschaufför)
Instämmer helt i detta!! Själv tackar jag alltid med höger-vänster-högerblink och när nån tackar mej "svarar" jag med helljusblink. Är även jag yrkeschaufför och måste medge att man blir lite besviken på folk som inte ens har hyffs nog att tacka när man lägger sej och skumpar runt ute på vägrenen med 60 tonsekipage för att de inte ska behöva ligga bakom mej i 80-85km/h utan tar för givet att vår plats (långtradarnas dvs) är ute på vägrenen! Blir jag omkörd av en annan långtradare så ger jag heljusblink när släpets bakersta del passerat hytten så att den omkörande vet att han på ett säkert sätt kan vika in framför mej för att på så sett förkorta hans/hennes omkörningssträcka!

/David
av xxxphxxx
varningsblinkers om inte båda bilarna står relativt still, då blir det en vinkning då dem flesta förarna har ögonkontakt i dessa tillfällen.
av lille90
Silence101 skrev:
nolimits skrev:Blinkers eller handen och uppskattar det själv vid omkörning.Däremot uteblir tack när framförvarande flyttar sig precis när man påbörjat omkörningen och man valt motstående körbana som omkörningsfil.Vad i h____e är syftet med detta !?.
Jag gör likadant.

Jag har inte heller fattat varför man flyttar sig i det läget.

Håller med flytta inte! Speciellt inte i lastbilsfall! 8)
Användarvisningsbild
av Mabuse
Nybbe_gefle skrev:Blir jag omkörd av en annan långtradare så ger jag heljusblink när släpets bakersta del passerat hytten så att den omkörande vet att han på ett säkert sätt kan vika in framför mej för att på så sett förkorta hans/hennes omkörningssträcka!
Jättebra tänkt.
Det underlättar givetvis framkomligheten för omgivande trafik. Skräckexemplet (som händer för ofta) är på motorvägen (eller 2+1 väg) när en långtradare som ligger i 90km/h blir omkörd av en annan långtradare som håller 91km/h. På en hyfsat vältraffikerad motorväg säger det bara swisch- så är det en halv-kilometers kö med frustrerade bilister bakom. I höstas när jag var ute med motorcykeln låg jag bakom två långtradare i bredd på motorvägen i ett par kilometer innan jag tröttnade och körde om via väggrenen.
Långfingret jag visade schaufförerna då hade inte med uppskattning att göra.

Vad är poängen att göra sådana omkörningar? Tidsvinsten att ligga 2km/h snabbare än lastbilen man körde om motsvarar mindre än 2 minuter över en sträcka på 10 mil. Man tjänar knappt något på det, men man skapar irritation och fara bland medtrafikanterna, som i slutändan kommer att hata yrkestrafiken. :-(O) Att lastbils-chaufförer skulle vara vägens riddare är en myt.

Och att hålla vettigt avstånd till bilen framför ska vi inte tala om... Jag har sett långtradarkolonner med 5m mellanrum mellan fordonen, och då är det ändå 90-väg. :-O)

Rent generellt verkar "yrkestrafiken" (då även företagsbilar, inte bara taxi, buss och lastbilar) vara sämre på att hålla avstånd än medelsvenson. Sånt är djävligt stressande och slutar oundvikligen med att jag djävlas tillbaka. :evil:

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]