...

Moderator: Moderatorer

V70BiFuel03 skrev: När det verkligen är halt som f-n...som det var här ett par dagar innan nyår...så är det enligt min mening små skillnader med att köra med friktions & sommar sulor.. halt som bara den i vilket fall som helst...vilket innebär att man får köra därefter...inget konstigt alls.
Kan verkligen inte hålla med dig där. Med sommardäck kom jag inte ens ur min egen parkeringsruta utan fastnade på tvären för tre veckor sedan. Bogserade bilen till däckverkstaden och bytte till friktionsdäck. Har inte suttit fast en sekund sedan dess. Det är inte lika halt på friktionsdäck som sommardäck...

Sedan ska man veta att i USA kör man ofta på allweather däck vilka är betydligt mjukare och glesare mönstrade än de däck vi kör med i Europa.
V70BiFuel03 skrev:Hhm.... Har upplevt hur det är att köra under vintertid i USA (Östkusten) med liknande vinter klimat som i Gbg.... med sommardäck (kan inte erminnas mig att det fanns någon lag om speciella vinterdäck då alla körde med sommardäck)...även om det kanske finns i andra stater än Connecticut. Grejen är den att när det blev snöoväder så körde folk väldigt försiktigt (sunt förnuft & självbevarelsedrift)...det enda jag såg var en & annan avåkning men mestadels att folk fastnade...

Nu kör jag med friktions däck här hemma i Sverige...dels för att det är ett krav för att få behålla miljö parkeringstillståndet... dels för att det ...tills nu knappt snöat något de senaste åren.

När det verkligen är halt som f-n...som det var här ett par dagar innan nyår...så är det enligt min mening små skillnader med att köra med friktions & sommar sulor.. halt som bara den i vilket fall som helst...vilket innebär att man får köra därefter...inget konstigt alls.

Återigen så verkar svensson tryggt inbilla sig att om man bara har förbud så löser sig alla problem :roll: .

Vad jag inte förstår är.... hur man vågar köra med sommardäck om man har en bil värd flera hundratusen...dvs inte pga "Oohh....farligt farligt"... utan det faktum att försäkringsbolag inte vill betala ut ersättning ifall de absolut inte måste... & har de då en klausul (som jag förutsätter att de alla har) som säger att man måste köra med si & så typ av däck bla bla.... så riskerar man ju att stå där minus flera hundratusen kronor :shock: .

Det sista håller jag verkligen med om, framför allt av säkerhetsskäl men även av försäkringsskäl. Grannen kör fortfarande omkring med sommardäck på sin V70II och använder den varje dag.

Men jag håller inte med om det med friktionsdäck. Visst är de lite till mycket sämre än dubbdäck i rådande väglag, men att jämföra dem med sommardäck är inte rättvist. Inte ens ett (på vinterväg) dåligt mellaneuropeiskt friktionsdäck är i närheten av ett sommardäck på is och liknande. Jag skulle gärna köra omkring med ett halvbra friktionsdäck en hel vinter och anpassa min körning, men jag skulle vägra köra längre än 100 meter på ett sommardäck. Helt enkelt livsfarligt.
När jag jobbade i Tyskland körde jag några gånger hem till Sverige med sommardäck i snö. Det går att köra ok om det är saltat men jag hade stora problem att ta mig fram utanför saltade E4:or. Förutom att det var farligt. Men det beror också på att det var motorstarka bilar med breda däck och 300 km-kod. Kan tänka mig att en Golf 1,6 med 195-65-15 T sommardäck funkar lite bättre (men fortfarande mycket sämre än friktionsdäck)
PH
Ni som är lite äldre kommer kanske ihåg då det inte var lag på vinterdäck.
Jag är inte så gammal att jag har erfarenhet av bilkörning från den tiden. Ni som körde bil innan vinterdäckslagen: Var det mycket mer olyckor eller trafikkaos då? Eller är det någon som har info om hur olycksstatistiken förändrades när lagen infördes?

Jag känner folk som aldrig hade vinterdäck innan lagen infördes och de var aldrig inblandade i några olyckor och hade ytterst sällan problem med att ta sig fram.

Jag vet inte om jag tycker det är så mycket mer förfärligt om man kör med olagliga däck än att man kör för fort.
Man skall ju alltid anpassa hastigheten efter väglaget, och detta gäller ju alltid.
Jag har en känsla av att de flesta också kör fortare om man har bättre däck och då är ju vitsen borta lite.
Man såg ju fler folk i dikena på den tiden, och betydligt fler som kört fast eller inte kom upp för backar i alla fall....
Allvarliga olyckor har jag själv aldrig varit med om pga halka, men man får väl erkänna att man tog en och annan trottoarkant på den tiden...

/Thomas
Not that tricky question at all.

First, do you slide around on the icy winter road with summer tyres !?.YES YOU DO.

Second, do you slide around the warm summer road with your winter tyres !?.NO YOU DONT.

Third, the above normally depends on the fysical laws who surrounds us all and natuarly the rubber mixture in the tyres.

Fourth, why compare speed and tyre grip on a icy winter road compared to speed and tyre grip on a hot summer road if you dont got the proper tyres for the season on your car, ITS INSANE.

Fifth, good winter tyres vs summer tyres depending on the season usually match the speed you wants to effort in a rather safe way.ALL DEPENDING ON THE REST OF THE CAR AND DRIVER, OF COURSE !.

Six, the wrong driver behind the steering wheel on a GREAT car could end up badly if the lack of proper iq at the driver is missing.The right driver behind the steering wheel on a lousy car could end up GREAT if the proper iq at the driver is good and the oposite, of course.

Seven, right driver vs right car vs right tyres vs right season vs right speed is the ultimate conclusion.

Eight, so whats the problem !?.

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]