...

Moderator: Moderatorer

Blev ombedd att hjälpa min granne häromdagen då han inte kom över plogranden med sin bil, jag hade tidigare hjälpt en annan granne med lite draghjälp, nåväl denna granne fick jag se hade sommardäck vilket jag påpekade för honom.....efter lite snack om detta så säger jag Hejdå o börjar gå mot min bil då han frågar "skulle du inte hjälpa mig ?"
Svaret blev kort.....ALDRIG i livet .....kändes bra kan jag säga....bilen står kvar där full med snö och igårnatt började dom med att slanga den då den ser övergiven ut....en del straffar Gud meddetsaama
8) Freddie
Flertalet inlägg här nu flyttade till http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p359616 där vi kan fortsätta att debattera om vinterdäck behövs eller ej och om det isådanafall är att likställa att inte ha vinterdäck med att köra för fort.

Denna tråd försöker vi hålla så nära trådskaparens ursprungsfråga som möjligt.

/Brainy
En diskret undran och nu sitter där vips fyra nya 16 tums premiumvinterdäck. Blev ännu mer förförad när jag såg en bilbarnstol i bilen... inte för att det här med att barn är mer värda än vuxna, men det är väldigt ovanligt med säkerhetsomedvetna volvokombiägare:( /PH
Barn är kanske inte mer värda än vuxna, men vuxna kan själva välja om de vill åka med sommardäck eller inte, medan barnet är helt utlämnat till förälderns val. Därför tycker jag helt klart att det är värre att åka runt med sommardäck och barn i bilen än att åka ensam.
uno83 skrev:Barn är kanske inte mer värda än vuxna, men vuxna kan själva välja om de vill åka med sommardäck eller inte, medan barnet är helt utlämnat till förälderns val. Därför tycker jag helt klart att det är värre att åka runt med sommardäck och barn i bilen än att åka ensam.
Det håller jag med om. Men hela grejen med att köra med högfartssommardäck mitt i vintern är ju väldigt nonchalant - jag kan ju som granne och medtrafikant, vare sig jag är vuxen eller barn, inte skydda mig från bilens enorma bromssträcka på is. Kan tänka mig att bromssträckan från en viss hastighet är 50 m med bra nya dubbdäck, 70 m med halvbra nya friktionsdäck och 250 m med sommardäck... har sett ett test någon gång för länge sen...

Jag gillar verkligen inte att säga till andra vad de ska köpa men den här gången tycker jag att jag gjorde rätt. Förra vintern noterade jag samma sak med samma bil men lät bli - då var det ju inte så mycket snö och is./PH
Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]

Bytt kamrem (Continental) på pärlan, […]

Fått de symptomen flera gånger är[…]