...

Moderator: Moderatorer

hansjkpg skrev:
Jimmy Svensson skrev:
greeeken skrev:Skööönt
Vad ahr du för toning fram?
http://www.garaget.org/?car=162459
bara ytterligare ett bevis på att bilprovningen inte är vad den har varit , Har för mig att det står någonstans att rutorn ska vara i sådant skick att man ska kunna kommunicera med föraren , hur ska man det om man inte ser personen ??
Du har tydligen inte sett toningen eller?
Gå alldeles utmärkt att kommunicera med föraren :mrgreen:
av hansjkpg
Du har tydligen inte sett toningen eller?
Gå alldeles utmärkt att kommunicera med föraren :mrgreen:[/quote]

skulle inte säga att det går att kommunicera med föraren , man ska kunna se snabbt vad din mening i trafiken är , inte koncentrera sig på var du sitter i bilen, är inte emot toning men då ska det vara fabriks så det går att kolla på föraren och undvika olyckor
hansjkpg skrev:Du har tydligen inte sett toningen eller?
Gå alldeles utmärkt att kommunicera med föraren :mrgreen:
skulle inte säga att det går att kommunicera med föraren , man ska kunna se snabbt vad din mening i trafiken är , inte koncentrera sig på var du sitter i bilen, är inte emot toning men då ska det vara fabriks så det går att kolla på föraren och undvika olyckor[/quote]

Ok
Fattar vad du menar....Men jag är lika glad för det :wink:
Äh, tycker ärligt talat att toningsreglerna är meningslösa.
Har sett bilar i andra länder med mörk toning runt om (även vindrutan) & förutom det faktum att det är riktigt snyggt.... så inte fan kör bilarna in i varandra för det.
Svensken tror av någon underlig anledning villkorslöst utan att överhuvudtaget ifrågasätta alla beslut & förbud som kommer från myndighets håll (det är så skönt & betryggande att myndigheterna tar beslut för en....så slipper man tänka själv....oh vad trygga vi känner oss :roll: ).

Låt individen ta sitt fulla ansvar istället. Skulle det vara så att man orsakar en olycka pga toning fram...ja, då får man ta den ekonomiska smällen i form av skadestånd.

För övrigt (detta är inte riktat personligen mot den/de Forum medlemmar som råkar vara trafikpoliser) så anser jag att poliser i trafik tjänst skall ha som högsta proiritet att hålla rent från pack & drägg som ligger & kör påverkade...DET är en fara & så som vi har det i lilla Sverige nu så ligger det tydligen låååååångt ner på prio listan.... då man från myndighets (politiker) håll inte vill ha svart på vitt hur många idioter som kör bil påverkade...ser så illa ut i statistiken.... samt att det inte inbringar några pengar till kassa kistan. Istället ger man order om att polisen skall gå "man ur huse" vid valda tillfällen några gånger per år för att fånga fortkörare...Wow... När hörde ni senast talas om liknande åtgärder för att håva in påverkade förare?

Jämför med Tyskland där jag kört en hel del...har aldrig sett några fart razzior överhuvudtaget (betyder inte att de inte har fartkameror men dem har jag bara sett i bebyggelse). Samt att OM man orsakar en olycka (ex pga alkohol) som innebär att tyska polisen måste rycka ut....ja, då kan man hålla sig för skratt & stränga straff som fan får man. I Sverige släpper man ut alkoholistäcklet efter några timmar (inte polisens fel utan våra kära svenska flum lagar).

Ärligt talat.... när det är mörkt ute.... speciellt när det är mörkt & regnar... hur mycket ser man ansiktet på mötande förare då? Trots det så kan vi köra bil utan att det händer olyckor till höger & vänster...konstigt ?:-/ ... kan det kanske bero på att vi anpassar körningen efter rådande förhållanden....

Låt var & en tona hur de vill..... en hel tonad bil skrämmer mig inte....däremot tanken att möta en påverkad förare som kör ihjäl mig & min familj.
Bra skrivet V70BiFuel03, håller också med.

Sen ang kommunication.
Om du ska kommunicera med föraren spelar det väl ingen roll om du har toning eller ej?? Du måste ju köra ner rutan hur som helst. Jag har iaf aldrig sett en polis komma fram och köra teckenspråk.

Sen tycker jag det är fruktansvärt många som tror sig vara experter och skriver att det står att det är olagligt i lagtexten. Jag tycker det står ganska solklart att det finns ett krav på ljusgenomsläpp. Sen toning eller ej, uppfyller du kravet så är de bara köra. Även om detta på dagens bilar medför att det indirekt blir olagligt eftersom det inte finns så ljus toning så STÅR det inte att det är olagligt, så skriv inte det. (Jag är inte expert i ämnet men jag är rätt bra på att läsa en text och tolka den)

Om det nu var en polis som skrev här så ta inte detta personligt nu. Men jag tycker också som nån annan skrev att det börjar gå till överdrift med böter för alla småsaker. Fortkörning, onykterhet, drogpåverkan m.m. är ju en självklarhet att ni ska jobba mot men helt ärligt, vad spelar det för roll om jag har en 5W lampan som lyser i mina extraljus?? Den personen som tar skada av det har nog andra större problem att brottas med.
Jag har iaf stött på väldigt många trevliga poliser som faktiskt delar dessa åsikter. Självklart nämner de detta, det är ju deras jobb när det står i lagtexten, men har aldrig fått böter för det.
av Marbas
V70BiFuel03 skrev:...
Låt individen ta sitt fulla ansvar istället. Skulle det vara så att man orsakar en olycka pga toning fram...ja, då får man ta den ekonomiska smällen i form av skadestånd.
...
Ekonomisk javisst, men om det blir personskador?
V70BiFuel03 skrev:...
Jämför med Tyskland där jag kört en hel del...har aldrig sett några fart razzior överhuvudtaget (betyder inte att de inte har fartkameror men dem har jag bara sett i bebyggelse).
...
Min bror blev tagen i Tyskland för fortkörning på autobahn, så nog finns det hastighetsövervakning där med.

Tycker inte ni ska "gnälla" på polisen, då de följer de regler som någon annan skrivit. Visst, man kan ha åsikter om deras prioriteringar. Men i den här diskussionen är det faktiskt lagställarna som det ska gnällas på. För jag kan verkligen hålla med om att man ibland undrar hur trafiklagstiftarna tänker...
Marbas skrev:
Ekonomisk javisst, men om det blir personskador?
Samma, inget som hindrar ett saftigt skadestånd i de fallen oxå (har man inga tillgångar så får man tillbringa x antal hundra/tusen timmar med samhällstjänst, plocka skräp, rengöra bajamajjor eller något annat trevligt istället. På detta sätt lägger vi mycket mer ansvar på individen...vilket i förlängningen kanske har en betydligt mer effektiv preventiv verkan så att antalet onödiga olyckor minskas.
Marbas skrev: Min bror blev tagen i Tyskland för fortkörning på autobahn, så nog finns det hastighetsövervakning där med.

Tycker inte ni ska "gnälla" på polisen, då de följer de regler som någon annan skrivit. Visst, man kan ha åsikter om deras prioriteringar. Men i den här diskussionen är det faktiskt lagställarna som det ska gnällas på. För jag kan verkligen hålla med om att man ibland undrar hur trafiklagstiftarna tänker...
Absolut, politiker & deras beslut skall alltid ifrågasättas. Vad det gäller Poliser så skall det vara både ris & ros tycker jag. Alla de poliser som är reko & dagligen befinner sig i yttre tjänst med allt vad det innebär skall ha ros...utan tvekan. Sedan finns det slappk¤¤¤r oxo & de skall ha ris när det är befogat. Att poliser inom trafikpolisen bara följer order utfärdat från politiskt håll förstår ju alla...hoppas jag.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
Håller med dig V70BiFuel03 i det mesta du skriver, ris & ros till polisen, ansvarstagande osv. Fast en sak är vi nog oense om. Det gäller din åsikt om att den som åsamkar en skada, både materiell och person, ska stå för detta ekonomiskt, och att detta löser problematiken.

Genom att ha höga ekonomiska påföljder hjälper sällan den oskyldige som råkar ut för en personskada. Kanske ett dumt exempel, men ändå:
Pelle har tonat sina rutor på ett olagligt sätt. Detta gör att när han kör runt i stan en regnig natt, ser han sämre. Allan kommer gående vid sidan av vägen, och har oturen att bli påkörd av Pelle. Stackars Allan blir så pass skadad att han blir förlamad från midjan och ner.
Här hjälper det ju inte att Pelle får betala en massa pengar till Allan, Allan kan ju knappast gå ändå...

Allt är givetvis en olycka, men om Pelle inte haft de tonade rutorna så hade han sett Allan och kunnat undvika olyckan.

Som sagt, ett krystat exempel kanske, men vad jag menar är att vissa personer behöver regler att leva efter och vissa inte. Alla här på forumet är säkert ansvarstagande billister, men det finns riktiga idioter i trafiken som inte tänker längre än de tre hjärnceller de har. Och dessa behöver verkligen regler för att inte skada andra.
Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]

Bytt kamrem (Continental) på pärlan, […]

Fått de symptomen flera gånger är[…]