...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
Jaså du tycker "Anp" att det är samma sak om man blinkar vänster vare sig man ska till vänster eller rakt fram i rondellen, vet inte riktigt om jag delar den meningen??! :???:

Nyttan med att blinka när du kör in i rondellen är att visa vart du ska.

Rondellen är ingen väg utan en korsning som man satt en rondell i för att undvika den så farliga vänstersvängen på en vältrafikerad väg.

Om det är att betrakta som "övertydlighet" att visa vart man ska som föredrar jag det.

Med din åsikt ( och nuvarande lagtext ) och andra som delar den kan jag inte se varför det skulle vara viktigt att visa när jag lämnar rondellen eftersom det inte är viktigt att visa vart jag ska när jag är i den.

Hur gör du när du ska till höger, blinkar du innan du kör in i rondellen eller väntar du tills du kommit någon meter in i rondellen och snabbt får till ett par blink innan du kör ur... :)

Egentligen är detta en löjlig diskussion, dom flesta här retar sig mycket på att bilister inte använder sin körriktningsvisare överhuvudtaget och inte blir det lättare för att någon idiot på vägverket bestämt att man inte längre behöver använda sin körrikningsvisare överallt för att visa vart man ska.
För mig framstår det som vansinnigt men så har jag också, som vissa här antyder, tagit mitt körkort på "stenåldern"! :lol:
av anp
frilins skrev:Jaså du tycker "Anp" att det är samma sak om man blinkar vänster vare sig man ska till vänster eller rakt fram i rondellen, vet inte riktigt om jag delar den meningen??! :???:

Nyttan med att blinka när du kör in i rondellen är att visa vart du ska.

Rondellen är ingen väg utan en korsning som man satt en rondell i för att undvika den så farliga vänstersvängen på en vältrafikerad väg.

Om det är att betrakta som "övertydlighet" att visa vart man ska som föredrar jag det.

Med din åsikt ( och nuvarande lagtext ) och andra som delar den kan jag inte se varför det skulle vara viktigt att visa när jag lämnar rondellen eftersom det inte är viktigt att visa vart jag ska när jag är i den.

Hur gör du när du ska till höger, blinkar du innan du kör in i rondellen eller väntar du tills du kommit någon meter in i rondellen och snabbt får till ett par blink innan du kör ur... :)

Egentligen är detta en löjlig diskussion, dom flesta här retar sig mycket på att bilister inte använder sin körriktningsvisare överhuvudtaget och inte blir det lättare för att någon idiot på vägverket bestämt att man inte längre behöver använda sin körrikningsvisare överallt för att visa vart man ska.
För mig framstår det som vansinnigt men så har jag också, som vissa här antyder, tagit mitt körkort på "stenåldern"! :lol:
Vänsterblinken är ju tämligen värdelös då man allt som oftast inte vet vart ett vänsterblinkande fordon kom in i cirkulationen, jag kan förstå om man vänsterblinkar för att visa trafikanter som väntar på att köra in i cirkulationen, att man ämnar fortsätta köra i cirkulationen.
Vilket då borde betyda att man bör vänsterblinka även vid färd rakt fram.

Detta är inte min uppfattning på något vis, utan mer en fråga/påstående utifrån resonemanget om att tydligt visa vart man ska i en cirkulation.

Och varför bara vara övertydlig vid "vänstersväng"?
Är trafikanterna direkt till Höger vid första utfarten värda mindre information än de rakt fram vid andra ut/infarten beroende på hur långt i cirkulationen du tänker köra?

Min uppfattning är att man endast bör blinka Höger inför utfart ur cirkulationen, för att visa de som väntar vid infarten efter din utfart att de kan köra in i cirkulationen.

Och utifrån nuvarande lagtext kan du inte ( teoretiskt ) misstolka vart ett fordon tänker ta vägen. blinkar det inte så kommer det att fortsätta runt i cirkulationen.
Exakt samma effekt får du ju av vänsterblink, fast endast om den vänsterblinkande tänker svänga Vänster utifrån sin infartspunkt. Vid färd rakt fram är det ju svårt att veta vart det tänker ta vägen...
Och kan omgivningen tolka det beteendet baserat på bristen av signaler, varför skulle de inte klara att tolka en "vänstersväng" utan signaler utöver högerblink vid utfart ur cirkulationen?

Från http://www.vv.se
"En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols."

Både väg och korsning kan ju tolkas in i beskrivningen ovan, dock kan du endast köra åt ett håll i cirkulationen och endast lämna den till Höger, varför förmodligen endast högerblinkning skrivits in i trafikreglerna.

Angående körkortstagande, så tog jag mitt för 18 år sedan.
Användarvisningsbild
av frilins
Det är dom bakomvarande som är i behov att veta vart du ska inte dom som befinner sig i en annan del av rondellen.

Dina försök att få logik i ditt påstående är underbart "det är samma sak att blinka vänster då man ska rakt fram som när man ska vänster"... :lol:

"Bara vara övertydlig vid vänstersväng"...
Får tydligen förklara detta igen:
Använd körriktningsvisare då ni ska annat än att köra rakt fram!
Dvs vid sväng höger i vanlig korsning, vänster i vanlig korsning, höger i rondell och låt blinkersen blinka tills du lämnat rondellen, vänster innan du kör in i rondellen och byt till högerblink då du ska lämna rondellen, omkörning, byte av fil osv.
Ska man rakt fram i en rondell låter man körriktningsvisaren vara när man kör in i rondellen och visar tydligt då man lämnar den med en höger blinkning!

Ni kan inte överförtydliga när ni ska visa andra bilister vad ni ämnar göra trafiken, detta kallas respekt och hänsyn.

Allt annat är bara ordklyverier.

Nu skriver jag inte mer i ämnet eftersom jag klargjort min åsikt och ståndpunkt och ser detta bara som en ständig upprepning.
Och beträffande dig Anp, så får du naturligtvis behålla din.
Vem som har rätt får andra bedömma.

PS Har inte läst innantill i regelboken, står det att man inte behöver använda körriktningsvisare i rondellen eller står det att man inte får?
av anp
frilins skrev:Det är dom bakomvarande som är i behov att veta vart du ska inte dom som befinner sig i en annan del av rondellen.

Dina försök att få logik i ditt påstående är underbart "det är samma sak att blinka vänster då man ska rakt fram som när man ska vänster"... :lol:

Dvs vid sväng höger i vanlig korsning, vänster i vanlig korsning, höger i rondell och låt blinkersen blinka tills du lämnat rondellen, vänster innan du kör in i rondellen och byt till högerblink då du ska lämna rondellen, omkörning, byte av fil osv.
Ska man rakt fram i en rondell låter man körriktningsvisaren vara när man kör in i rondellen och visar tydligt då man lämnar den med en höger blinkning!

Ni kan inte överförtydliga när ni ska visa andra bilister vad ni ämnar göra trafiken, detta kallas respekt och hänsyn.

Nu skriver jag inte mer i ämnet eftersom jag klargjort min åsikt och ståndpunkt och ser detta bara som en ständig upprepning.

PS Har inte läst innantill i regelboken, står det att man inte behöver använda körriktningsvisare i rondellen eller står det att man inte får?
Bakomvarande?
Användarvisningsbild
av camaro69
nj22ah skrev:....men jag måste bara få lufta....blir så irrrrrrrrrrriiiiiiterad på vissa.

Tänk er, liten stad i mellansverige...en rondell dyker upp...ganska liten rondell. Fullt me bilar...en som kör något märke som inte jag skulle vilja köra. OK jag vet att det inte kommer låta så illa som jag försöker framhäva det...men han blinkade inte...o eftersom jag blev så irriterad på honom så tappa ja nästan fokus på resten av trafiken o höll nästan på att få in en ful saab i min bil.

Jag klara mig iaf...men direkt efter den rondellen dyker en rondell till upp o han vägra blinka även där men där va det så jäkla mkt trafik så ja la i friläge, upp me handbromsen o skulle kuta fram till han...men då slira han därifrån...tur att ja hade tjejen som lugna ner mej...

VA FAN alla gör fel o glömmer blinka men när han titta åt mig så där bryskt som att det va jag som gjorde fel som gestikulera åt honom då flippa jag...

Var hände detta?
Utanför polisstationen!

Det bästa: jag fick hans hjärta att slå i 200
Det värsta: han kommer fortsätta ignorera blinkersen

Tack för att jag fick lufta min irritation och vill säga att när JAG glömmer blinka så visar jag ett "förlåt" med handen, eller blinkers eller vad som helst.

Nu till vanligt enkelt fantastiskt volvoforum...
"Va göööööör du där egentligen hela dagarna" /Min tjej om att jag e på volvoforumet så mkt haha
Moget. Mycket moget.

Vilket föredöme i trafiken.

Suck.
av anp
anp skrev:
frilins skrev:Det är dom bakomvarande som är i behov att veta vart du ska inte dom som befinner sig i en annan del av rondellen.

Bakomvarande?
Även om frilins ej kommer diskutera ämnet mer, så är jag väldigt nyfiken på vad bakomvarande fordonsförare har för nytta av att veta vart framförvarande tänker ta vägen i en cirkulationsplats. Och varför de som väntar på att köra in i cirkulationen inte behöver samma information.
av S60AWD2.5T
Det är helt OK att blinka vänster när man kör in i rondellen detta hjälper alla både bakom och framför/sidorna men det är "frivilligt" att blinka in i cirkulationsplats.

Rondellen kör man normalt inte alls i då det är gräset i mitten som heter så.
Cirkulationsplats heter det som vi kör i. Den räknas som en egen väg, således har alla som skall in i cirkulationsplatsen väjningsplikt.

De som ligger bakom en som blinkar vänster och ligger till vänster i cirkulationsplatsen kan då enklre placera sig till höger för färd t.ex. till höger.

Vissa cirkulationsplatser har breda omarkerade körfält som då rymer två fordon.

När man sedan lämnar cirkulationsplatsen SKALL man blinka HÖGER samt placera sig i ytterkant.

Sedan är det ju cykelbanorna också, högerregeln in och samförstånd, väjningsplikt ut.

Detta får alla förhoppningsvis lära sig i bilskolan, satt nyss i baksätet på bilskolebil och friskade upp reglerna, jag var inte såå rostig. Bilskoleläraren var tjej och 24år ;-) man börjar bli gammal.....

edit. man hälsar med höger ;-)
Senast redigerad av 1 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Scania
S60AWD2.5T skrev:
När man sedan lämnar cirkulationsplatsen SKALL man blinka vänster samt placera sig i ytterkant.
Höger menar du väl? :wink:
av S60AWD2.5T
Scania skrev:
S60AWD2.5T skrev:
När man sedan lämnar cirkulationsplatsen SKALL man blinka vänster samt placera sig i ytterkant.
Höger menar du väl? :wink:
Oopps :oops:
av anp
S60AWD2.5T skrev:Det är helt OK att blinka vänster när man kör in i rondellen detta hjälper alla både bakom och framför/sidorna men det är "frivilligt" att blinka in i cirkulationsplats.

Rondellen kör man normalt inte alls i då det är gräset i mitten som heter så.
Cirkulationsplats heter det som vi kör i. Den räknas som en egen väg, således har alla som skall in i cirkulationsplatsen väjningsplikt.

De som ligger bakom en som blinkar vänster och ligger till vänster i cirkulationsplatsen kan då enklre placera sig till höger för färd t.ex. till höger.

Vissa cirkulationsplatser har breda omarkerade körfält som då rymer två fordon.

När man sedan lämnar cirkulationsplatsen SKALL man blinka HÖGER samt placera sig i ytterkant.

Sedan är det ju cykelbanorna också, högerregeln in och samförstånd, väjningsplikt ut.

Detta får alla förhoppningsvis lära sig i bilskolan, satt nyss i baksätet på bilskolebil och friskade upp reglerna, jag var inte såå rostig. Bilskoleläraren var tjej och 24år ;-) man börjar bli gammal.....

edit. man hälsar med höger ;-)
Ok, ett bra argument. även om jag inte köper det fullt ut i.o.m att det inte är direkt användbart i alla cirkulationsplatser.

Jag vill fortfarande hävda att i de allra flesta fall och situationer, har bakomvarande mycket liten, om än någon alls, nytta av att veta vart framförvarande avser färdas i en cirkulationsplats.

( såvida inte framförvarande faktiskt menar att köra upp på rondellen då denne blinkar Vänster... Isåfall vill jag gärna hålla mig på behörigt avstånd för att undvika den troligen påverkade föraren framför )

De som väntar på att köra in i cirkulationen, har däremot mycket stor nytta av att veta vart en förare i cirkulationen tänker ta vägen.
Mycket tid kan vinnas där, och många stopp kan undvikas därigenom.
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]