...

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
#128495
camaro69 skrev:
GrandDanoise skrev:
Driver64 skrev: Jag tycker det "nya" sättet att enbart blinka höger då man tänker lämna cirkulationsplatsen är tydligare.
_"Jag kör ska köra in kl:6, en bil kommer ifrån kl:12 utan blinker... Vart ska han? Jag stannar... Han blinkar till höger och kör ut kl:6...
Skit.. Jag stannade helt i onödan och får börja om på 1:an! :cry:

Brukar INTE diskutera rondeller i vanliga fall (är trafiklärare), för alla kör ändå runt som mongos! 8)

/D
Det var pedagogiskt.
En stilla undran är: Hur kör ett mongo? :wink:

Jag har inte sett några sådana köra bil. Men du kanske har dom som kunder? I så fall ett mindre taktfullt sätt att uttrycka sig om kunderna och dess sjukdom :shock:
Med eleverna så går man igenom allt så det blir lätt för dom och för alla andra som ska in i rondellen... Att förklara för folk som har körkort, som tex. deras föräldrar har inte haft nån verkan hittills, dvs 9 år som trafiklärare! Mao. så har du nog missuppfattat mitt inlägg, för det framgår inte att nån kallar elever för mongos? Eller...?
Tycker du det är konstigt att man tröttnar när man lär elever att köra på ett bra och tydligt sätt i rondeller, och resten runt omkring byter körfält UTAN blinker, kör in i fel körfält, kör ut i fel körfält, tvingar bilar inne i rondeller att väja... Mm., mm.... Det var de som var mongon, mao. väldigt många av våra mottrafikanter som man möter när man kör ca: 25/30 mil/dag i Sthlms-trafiken...
PS! Verkar inte vara så många som tog "mongo" bokstavligt som tur var, för det var meningen att det skulle vara bildligt! DS! :wink:

/D
av GrandDanoise
#128501
anp skrev:En trafiklärare i tråden, spännande.

Så med de gamla reglerna hade hans färdväg varit tydligare?
Det bästa med det nya är att man SKA blinka ut..
Synd att nöten (för det var en enmansutredning på V.V.) tog bort blinkersen vid vänstersväng, mycket tydligare om man kan SE om bilen mittemot ska rakt eller svänga vänster framför nosen på mig.
Att svänga V från H-körfält var nog de mest korkade...
De tog bort liknelsen mellan rondellen (cirkulationsplatsen) och korsning, och jämnställde rondellen med en enkelriktad gata (den är ju iofs enkelriktad). Det var då det blev plötsligt möjligt att köra till vänster från höger, eller om man vill köra runt, runt i det högra. :roll: (Tror det var oktober -99 eller nåt).

Brukar lära ut en blandning av gamla och nya, för att det ska flyta smidigt, och det är ju det som är meningen.

PS! Kolla med försäkringsbolagen vad som händer om ni krockar med en bil som kör till vänster från det högra körfältet när ni ska rakt - i en rondell utan anvisningar i luften.... Vet att If och Trygg-Hansa inte har dömt enligt "lagen" utan efter förnuftet, dvs. efter den gamla regeln.. DS!

/D
av anp
#128507
GrandDanoise skrev:
anp skrev:En trafiklärare i tråden, spännande.

Så med de gamla reglerna hade hans färdväg varit tydligare?
Det bästa med det nya är att man SKA blinka ut..
Synd att nöten (för det var en enmansutredning på V.V.) tog bort blinkersen vid vänstersväng, mycket tydligare om man kan SE om bilen mittemot ska rakt eller svänga vänster framför nosen på mig.*klipp*
Få rondeller idag tillåter ju fri sikt mellan in och utfarterna, + att otroligt många blinkar Vänster genom hela cirkulationen och svängen utan avslutande högerblinkning. Om de blinkar alls. Varför vänsterblink i mitt tycke är väldigt oinformativt.
Sedan finns alltid risken att du inte har total koll på vart respektive fordon körde in i cirkulationen, varför nuvarande regler är mer informativa i de flesta situationer. Väldigt små cirkulationer undantagna.
Användarvisningsbild
av tracker
#128527
GrandDanoise skrev:
Driver64 skrev: Jag tycker det "nya" sättet att enbart blinka höger då man tänker lämna cirkulationsplatsen är tydligare.
_"Jag kör ska köra in kl:6, en bil kommer ifrån kl:12 utan blinker... Vart ska han? Jag stannar... Han blinkar till höger och kör ut kl:6...
Skit.. Jag stannade helt i onödan och får börja om på 1:an! :cry:

Brukar INTE diskutera rondeller i vanliga fall (är trafiklärare), för alla kör ändå runt som mongos! 8)

/D
om han inte blinkade samtidigt som han svängde borde du lätt ha hunnit ut i cirkulationsplatsen, hade du långt kvar och att du såg att han kom kl 12 så borde du ha hunnit att anpassat din hastighet så att du inte var tvungen att stanna.
det brukar inte vara några problem om bara folk blinkade i tid oavsett om det är cirkulationsplats eller korsningar.
av Marbas
#128577
När jag tog körkort fick jag lära mig att en av de viktigaste sakerna / egenskaperna hos en bra bilförare är ödmjukhet, dvs att man har förståelse för och accepterar att andra gör fel i trafiken (även en själv ibland). Detta verkar inte vår vän "Trafikläraren" lära ut...

Jag håller helt med om att det är frustrerande att inte alla följer de lagar som finns, framförallt där de är till för att underlätta och få trafiken att flyta bättre. Men om man som tafiklärare hetsar upp sig över detta istället för att ta det som ett dåligt exempel, vet jag inte om det är så bra.

Det var kanske lite OT, men var bara tvungen att skriva det.

I övrigt när det gäller körning i cirkulationsplatser så är det väl glasklart - man blinkar när man byter körfält inne i en cirkulationsplats, och blinkar höger när man kör ut ur densamma. Att blinka innan en cirkulationsplats för att visa medtrafikanter ens intentioner är inte nödvändigt men kan ses som en bonus...
av GrandDanoise
#128617
Marbas skrev:I övrigt när det gäller körning i cirkulationsplatser så är det väl glasklart - man blinkar när man byter körfält inne i en cirkulationsplats, och blinkar höger när man kör ut ur densamma. Att blinka innan en cirkulationsplats för att visa medtrafikanter ens intentioner är inte nödvändigt men kan ses som en bonus...
Tack! Det är just den bonusen som gör att trafiken flyter vid infarter till rondeller.. Iaf i Sthlm där det pumpar in mkt bilar och man måste hitta en lucka... Blinkar inte den "mötande" bilen vänster så missar elever och andra orutinerade sin lucka och det blir köer.. Det är inte NÖDVÄNDIGT men hur svårt är det? Kör man bil i Sthlm så blir den som är "ödmjuk" grymt utnyttjad, det är tråkigt men sant! :cry:

En annan nackdel att hoppa över vänsterblinker vid V-sväng, iaf i Sthlm och andra trafikerade ställen med högt tempo är att eleverna slipper få bilar framför sig vid refug 2!

Nu har inte jag personligen problem med rondeller, men med 40 timmar i Stockholmstrafiken så får man dagligen se saker som gör att man inte vet om man ska skratta eller gråta!

(Som jag antydde förut, varför ska man egentligen diskutera rodeller? Kommer man någonsin fram till nåt?)

/D
av anp
#128632
Varför missar man sin lucka just för att en vänstersvängande inte blinkar Vänster?
Varför sker inte det om densamme kör rakt fram?
Hur skiljer du ut en vänstersvängande, med påslagen vänsterblinkers, som kommer från ditt klockan 12 från den som kommer klockan 15 om du har en skymmande rondell ( du vet väl vad som är rondell och vad som är cirkulation? ) i mitten/vägen?

Att köra in i en cirkulation medför väjningsplikt, att då lära ut att förlita sig på blinkers och utnyttjande av luckor skapade av blinkers, tycker jag verkar en aning riskhöjande.
Ev, köer lär ju inte bli kortare för att man misstolkar en blinkning eller luckmöjlighet, och krockar vid infart i cirkulationen.
Som ny i trafiken måste det ju vara bättre att vara säker på sina val, och sedan fortsätta sin utveckling efter avklarad utbildning. Att det blir kö bakom, är ju ingen ursäkt för ett ökat risktagande baserat på ev, blinkningar av fordon i cirkulationen.

Och en högerblinkning vid utfart är ju svårare att misstolka än en vänsterblinkers man inte kan vara säker på vart den har sitt ursprung.
Alltför många blinkar ju Vänster genom hela sin vänstersväng. Troligen upplärda efter gamla regler, och efter vad de sett trafikskoleelever göra.
( precis som med zebralagen så ser man bara hälften, gående har absolut företräde oavsett, och man blinkar Vänster i en cirkulation. )

Rondeller är ju inte så intressanta att diskutera, förutom som skymmande hinder i mitten av cirkulationsplatser. Eller ur utsmyckningssynvinkel.
Men varför diskutera politik, konst, fotbollsspelares kondition, vädret, aktieutveckling mm. Kommer man någonsin fram till något?

Stockholmstrafiken var väl förresten den bästa i landet enligt någon ovetenskaplig undersökning.
Tänk på oss som inte har möjligheten att färdas i den dagligen, vilka umbäranden vi utsätts för i vår dagliga trafik.
Användarvisningsbild
av camaro69
#128650
GrandDanoise skrev:
Marbas skrev:I övrigt när det gäller körning i cirkulationsplatser så är det väl glasklart - man blinkar när man byter körfält inne i en cirkulationsplats, och blinkar höger när man kör ut ur densamma. Att blinka innan en cirkulationsplats för att visa medtrafikanter ens intentioner är inte nödvändigt men kan ses som en bonus...
Tack! Det är just den bonusen som gör att trafiken flyter vid infarter till rondeller.. Iaf i Sthlm där det pumpar in mkt bilar och man måste hitta en lucka... Blinkar inte den "mötande" bilen vänster så missar elever och andra orutinerade sin lucka och det blir köer.. Det är inte NÖDVÄNDIGT men hur svårt är det? Kör man bil i Sthlm så blir den som är "ödmjuk" grymt utnyttjad, det är tråkigt men sant! :cry:

En annan nackdel att hoppa över vänsterblinker vid V-sväng, iaf i Sthlm och andra trafikerade ställen med högt tempo är att eleverna slipper få bilar framför sig vid refug 2!

Nu har inte jag personligen problem med rondeller, men med 40 timmar i Stockholmstrafiken så får man dagligen se saker som gör att man inte vet om man ska skratta eller gråta!

(Som jag antydde förut, varför ska man egentligen diskutera rodeller? Kommer man någonsin fram till nåt?)

/D
Grand Danoise, vi får utse dig till vår stora rondellhund med hänsyn till ditt nick. :wink: :lol:

I vilken rondell vill du stå? :wink:

Vi kan snacka med Gert Fylking så att du kanske får låna hans hundkostym? :wink:
av GrandDanoise
#128819
anp skrev:Varför missar man sin lucka just för att en vänstersvängande inte blinkar Vänster?
Varför sker inte det om densamme kör rakt fram?
Hur skiljer du ut en vänstersvängande, med påslagen vänsterblinkers, som kommer från ditt klockan 12 från den som kommer klockan 15 om du har en skymmande rondell ( du vet väl vad som är rondell och vad som är cirkulation? ) i mitten/vägen?
Om den vänstersvängande blinkar vänster så vet jag att han åker förbi min infart, om han inte blinkar så ska han inte åka förbi min infart och då kan man fatta beslut tidigare.. (Förutsatt att ALLA gör så...) För att skilja den som kommer från kl: 12 alt. 15 BORDE man klara av med lite avsökning, vilket mina elever gör med lite träning... Har de missat det så ser man det på att blinkersen byter från vänster till höger ungerfär i höjd med kl: 9.
Jo jag vet vad det är för skillnad, vad duktig du är som vet det också! :lol:

/D
av GrandDanoise
#128822
camaro69 skrev:Grand Danoise, vi får utse dig till vår stora rondellhund med hänsyn till ditt nick. :wink: :lol:

I vilken rondell vill du stå? :wink:

Vi kan snacka med Gert Fylking så att du kanske får låna hans hundkostym? :wink:
Vilka vi? 8)
Men jag förstår inte varför du är och diskuterar här, du verkar ju fullärd ju! :wink:
Det var det jag menade med att det inte brukar vara meningslöst att diskuterar rondellkörningar, eller körning i cirkulationsplatser som vän av ordning så gärna vill att det ska kallas.
Kan även avslöja att bland det lättaste som finns är att lära en elev att köra en rondell, klara tydliga regler och bara väja bilar från vänster...

Får jag välja vilken rondell så väljer jag nog Brommaplansrondellen där det är 6 in/utfarter (Med ett ben i luften och en viss white-trash strax under) :lol: ... DET är en riktig cirkulationsplats det!
Och har man tråkigt där kan man åka till Paris och dra den runt triumfbågen... 5-körfält och högerregeln! :lol:

/D

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, de[…]

XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]