...

Moderator: Moderatorer

länk till artikel i GP:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=427902

Jag förstår fan inte hur politikerna resonerar.... förutom det faktum att vägtullar är skit med tanke på den enormt höga skatt vi redan betalar genom vårt bilägande.... så ter det sig väldigt egendomligt att kranskommunernas invånare INTE får rösta.... det är ju de som pendlar fram & tillbaks till göteborg för att ARBETA.... till skillnad från haga kommunisterna som drar runt på CSN bidrag i typ 20 år eller soc bidrag pga att de inte hittar sitt "drömjobb" samtidigt som media glatt & förlåtande rapporterar om "aktivisternas" förstörande/saboterande av SUVár eftersom dessa fordon är sååååå farliga för miljön samtidigt som det agiteras för en bilfri innerstad :roll: .

Med tanke på att vi trots allt är rätt många som värdesätter vårt bilägande så förvånar det mig att politikerna kan fortsätta med att pungslå oss bilister.... gång efter gång.... utan några som helst protester.
Länk till artikel i GP.SE

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=500681

S/MP/V vill att intäkterna från tullarna går till kollektivtrafiken.... varför i helvete ska vi bilägare betala/bekosta kollektivtrafiken för ?!? vilket vi redan gör genom höga skatter.....

Dumma jävla politiker... inte ett enda parti är ju bilvänligt... även Moderaterna är ju för tullarna....
av matthh
V70BiFuel03 skrev: S/MP/V vill att intäkterna från tullarna går till kollektivtrafiken.... varför i helvete ska vi bilägare betala/bekosta kollektivtrafiken för ?!? vilket vi redan gör genom höga skatter.....
Lite kul är det ju i och för sig att ju fler som väljer bort bilen till förmån för kollektivtrafik, ju mindre pengar får man in till den samma. Visserligen får de ju in pengar från biljetten i stället, men då belastar du ju kollektivtrafiken också. Risken finns ju alltid att kollektivtrafiken inte klarar av belastningen och biljettpriset måste höjas. Fast då kan man ju alltid höja biltullarna i stället :roll:
Jaja, trafikfrågor brukar sällan vara helt genomtänkta när MP finns med i bilden.

EDIT: Vill tillägga att jag inte tycker MP är genomtänka i NÅGRA frågor. Bara så inget missuppfattas. :D
av Lövet
Lite egendomligt att MP får med sig V och S på denna skit. För egentligen finns det ju ingen skatt som är mer höginkomsttagarvänlig egentligen. Betala 15kr så slipper man pöbeln på vägarna. Perfekt för välbeställda tjänstebilsbilister, halvkul för låginkomsttagare som behöver bilen för att hämta ungarna på dagis och skolan.
Användarvisningsbild
av Brainy
Fast det var ju likadant i stockholm, sossarna lovade på kommunalnivå att ingen trängselskatt skulle införas. MP blev vågmästare i regeringsbildandet och ställde då som krav att biltullar skulle införas -> S tvingade S i stockholm att dra igång projektet.

Kan säkert ligga något sådant bakom nu också även om det för tillfället är ett tag kvar tills nästa val.

Men precis som med alla skatter för oss bilister så är huvudproblemet även här att pengarna vi betalar inte går till vägarna...
Tänk om alla pengar vi betalade i vägskatt, bensinskatt osv hade gått till vägarna, då hade vi inte haft många gropar i vägarna inne i städerna.

/Anders
av patrix
elmuppo skrev:
OrsonGbg skrev:
branx skrev:Inför de vägtullar i Göteborg så ska jag personligen sätta mig och skita på trappan till stadshuset.
Det där ska jag komma ihåg att du sagt Martin :lol:
Uhhh okej!
Då är det bara att ta sig till stadshuset och dra ner brallorna då! :lol:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.298 ... er-passage
He he... ja, skulle minsann vara en syn & samtidigt ett väldigt tydligt markerande om alla Jagrullar medlemmar i Gbg området hade tagit med en rulle Lambi & satt sig utanför stadshuset.

Enligt Miljöchefen Anders Roth på trafikkontoret i Göteborg
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.299 ... pa-helgen-
så följer man beslutet i Stockholm att miljöbilar inte längre är undantagna från 2012.

Man får endast dra av denna underbara "skatt" i deklarationen om man är företagare.

Man fortsätter sedan med samma koncept som i Stockholm som bevisligen inte fungerar....dvs att fota reg skylten & sedan debitera ägaren. Gissa vad som händer om man får skylten stulen? Jo, man får så snällt betala & sedan stånga huvudet blodigt med att försöka få tillbaks pengarna låååångt senare. Varför inte använda samma koncept som används framgångsrikt i andra länder (USA bla) & även Öresundsbron med antingen transponder eller kort/kontant betalning?!? Nä nä...Sverige kan bäst.... INTE !
I och med att stulen skylt inte drabbar överbetalda kommunpolitiker eller välbärgade medborgare på samma sätt som det gör skattetyngda låginkomsttagare...så bryr sig varken politiker eller myndigheter.
Utländska fordon... bilar som lastbilar är undantagna denna skatt då de inte står med i fordonsregistret.... vilket inte hade varit ett problem om man använder samma system som Öresundsbron.

Vilken jävla idioti detta är! Vi bilägare betalar redan världens högsta skatter & skall nu pröjsa ännu mer.... fan vad bra vi har det i Sverige (S) :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
Om man får tro skisserna så verkar gränsdragningen vara gjord för att maximera avgifterna och inget annat...
Att ta sig från Hisingens bostadsområden till de köpcentrum som vuxit upp utanför centrum gör att man i de flesta fall måste passera en tullgräns, i alla fall om man inte skall köra gerillataktik och snirkla sig igenom en massa småvägar eller ta stora omvägar. Sjukt är vad det är...

Det pratas redan om en organiserad bojkott av affärer och service i centrum för att visa missnöje. Vi får väl se...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
V70BiFuel03 skrev:Man fortsätter sedan med samma koncept som i Stockholm som bevisligen inte fungerar....dvs att fota reg skylten & sedan debitera ägaren. Gissa vad som händer om man får skylten stulen? Jo, man får så snällt betala & sedan stånga huvudet blodigt med att försöka få tillbaks pengarna låååångt senare. Varför inte använda samma koncept som används framgångsrikt i andra länder (USA bla) & även Öresundsbron med antingen transponder eller kort/kontant betalning?!? Nä nä...Sverige kan bäst.... INTE !
I och med att stulen skylt inte drabbar överbetalda kommunpolitiker eller välbärgade medborgare på samma sätt som det gör skattetyngda låginkomsttagare...så bryr sig varken politiker eller myndigheter.
Det där är iofs en sanning med modifikation.
Sätter jag din skylt på en liknande bil och bränner förbi några norska tullstationer i transponderfilen så kan jag lova att du kommer få hem inte bara tullavgiften utan även några hundra i böter. (Tro mig, jag vet ;)).
Jag tror nämligen inte att man sätter på en stulen skylt på en bil och sen stannar för att betala med kortet bara för att den möjligheten finns.

Sen håller jag med om att det är idioti att bara svenskregistrerade fordon ska betala, får vi betala i deras land så ska dom betala här. Släpper dom oss gratis så kan dom få åka gratis här med något samordningsavtal om att minska administrationen.

Självklart är vägtullarna bara ett sätt att få in pengar, är trafiken i stockholm glesare nu än före trängselskatterna? Inte så det är märkbart för mig i alla fall. I göteborg har jag aldrig bedömt trafikflödet som något problem på samma sätt som i sthlm.

När jag var i stockholm för några veckor sedan och skulle till hotellet så hamnade jag i fel fil pga att jag inte riktigt hittade där. Trafiken var allt för tät för att jag på ett säkert sätt skulle kunna förflytta mig ett par filer innan avfarten kom.
Det slutade med att jag självklart hamnade utanför tullarna och tvingades åka in igen på ett annat ställe. Kostade mig således 2st tullpassager vid högkostnadstid.
Turistvänligt värre.

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]