...

Moderator: Moderatorer

#1105750
Jag fick lära mig att kortet ska sitta synligt under hela passet, du får inte rulla en meter ens utan det. Samma sak med tidboken.
Enda undantaget är om taxin körs till verkstad eller liknande, då behöver man inte ha kortet synligt. Men poliser brukar vara sugna på att skriva böter ändå.
#1105832
De tog inte ut en polisrapport, ville bara ha tidboken å taxilegget, de frågade inte om jag var i tjänst, jag kan ju bara ha varit ute å åkt oinloggad, nu finns det ju iofs inrapporterat när jag jobbat så nu finns det bevis att jag var inloggad men det visste de egentligen inte då.

Ja det är väl så det sagts till mig i början men två kolleger berätta om varsina fall, fd kolleger till dem i andra bolag, där i ena fallet chauffören neka till ha gjort nåt fel med legget och slapp böter och i andra fallet hade polismannen sagt själv att jag ser att du inte har kortet framme men jag kan inte ge dig böter för det eftersom du inte har kund i bilen. Skulle gärna vilja hitta lagtexten, ska googla nu.
#1105849
semmelman skrev:http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... itamation/
"Passagerarna ska kunna se att föraren har taxiförarlegitimation. Den ska därför placeras väl synlig i fordonet."

- Ja tvetydigt, oklart egentligen, alla fall ospecifierat. Om man ska läsa bägge meningarna ihop.
Som jag tolkar det skulle det inte vara olagligt att ta ner leget när man kör tomt, och sätta upp det när kund kliver in i bilen.
#1106075
Så här lyder lagen: (http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20120238.pdf)
Medförande av taxiförarlegitimation
13 § En giltig taxiförarlegitimation ska medföras i taxitrafik och vara väl
synlig för passagerarna. Den ska visas upp för en bilinspektör eller polisman
om han eller hon begär det.

- Så står det. Jag tycker det öppnar upp för tolkning att det bara är för passagerarna den måsta va synlig men nu har jag i kontakt med taxiförbundet fått veta att jag inte kommer vinna nåt att gå vidare i detta, så då är det lika bra lägga ner å gå vidare i livet istället. :)

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]

Hej där. Låskistorna är dessa mode[…]