...

Moderator: Moderatorer

Skulle vara om det är nått fel på bilen om den inte går som den skall isf har ju hänt.
Ja, men detta vi nog nästan räkna till utomstående påverkande omständigheter som gör att man inte kan hålla hastigheten, ungefär som halka och dålig väg.
På nätterna brukar jag köra saktare för vilt risken inte mycket bilar ute då.
75 på 90 väg är ju inte på något sätt överdrivet lågt, och det fins de som njuter av att puttra runt i 70kmph och bara ta det lunhgt, ochså fins det gamla människopr som brukligt brukar köra väääldigt långsamt, och det ser jag inget problem med heller
Okej, ren och skär egoism med andra ord. "Jag vill köra långsamt för det har jag rätt att göra och jag skiter i alla andra". Det är ett mycket dåligt skäl till att störa andra. Det är också en väldigt trist attityd och som jag tycker är mer irriterande än att de kör långsamt. Och det där med att människor, till exempel gamla människor, kör väldigt långsamt är just det vi diskuterar i den här tråden - av vilken anledning gör de det? Är de så osäkra att de inte kan köra normalt så skall de inte ut på vägarna. Dåligt skäl.
Ekodriving kanske?
Har du ens gått utbildning i ekonomisk körning? Det går nämligen inte ut på att köra så långsamt som möjligt. Vill man spara ännu mer soppa låter man bilen stå kvar i garaget.
För inte alltför länge sedan låg jag i 80 km/h på 120-motorväg. Jag hade fått punktering och ville inte köra fortare på nödreservhjulet. Jag tycker det är en rätt bra orsak
Japp, det är ett bra skäl.
Det finns de som har gamla bilar som inte trivs i högre hastigheter, det finns de som av någon orsak inte vill köra fort (ålder, sjukdom, ovana, etc). Jag stör mig sällan på det. Om det är lite trafik brukar det gå att komma förbi. Är det så mycket trafik att det inte går att ta sig förbi så brukar trafiktempot ändå vara så pass lågt att det inte gör något.
Åter igen... ren egoism. Jag tänker på alla dessa raggarbilar som "cruisar". Detta gör de enbart för att de betraktar trafiken som sin egna personliga lekplats och det är absolut inget vettigt skäl. Tvärt om så är det ett mycket dåligt skäl. Och om bilarna inte pallar att hålla hastighetsgränsen så bör de ju enbart köras på inhägnat område.
Anledningen var *trumvirvel* tjock dimma ungefär samtidigt som trafiken sakta tätnade. Det tycker jag är en bra anledning
Jo men väderleksförhållanden och sånt tog jag upp när jag startade tråden så det är inte det som det handlar om.
Jag kör sällan 120 på 120-väg. Inte för att bilen inte trivs med det, men på nåt vis blir det mer harmoniskt i 100 – 105
Så kan det vara men då är det ju flera filer och det går lätt att köra om och då är man inte i vägen för andra. Däremot får vi hoppas att du fixar att hålla 90 på en 90-sträcka :wink:
Så du hävdar att äldre, långsammare bilar inte ska få köra på motorväg...
ALLA bilar klarar av normalt trafiktempo och de inte är från 1902. Möjligen att de inte gör det om de är för skruttiga men då har de ju ändå inget på vägarna att göra. Så, näe, det är inget bra skäl.
Att bilen klarar att framföras i den MAXIMALT tillåtna hastigheten innebär inte en skyldighet att hålla denna hastighet. Det kan finnas flera skäl att avstå och så länge det inte är påbudsskyltar med maxfarten på anser jag att man får tåla att vissa tar det lugnt i vissa fall.
Läste du ens vad jag skriv i första inlägget? Jag är ju just detta vi diskuterar - vilka vettiga skäl finns det att inte hålla hastighetsbegränsningen? Att inte känna för det är inget vettig skäl.
llesrof skrev:Okej, ren och skär egoism med andra ord. "Jag vill köra långsamt för det har jag rätt att göra och jag skiter i alla andra". Det är ett mycket dåligt skäl till att störa andra.
Vem mer är dig stör det? Mer egoistiskt är det om alla andra måste rätta sig efter hur du vill ha det. Den som kör sakta och låter övriga välja vilken hastighet de själva vill åka i är inte egoistisk.

Jag kör en äldre bil och tycker det är trevligare att ta det lugnt men kan om det så skulle behövas överskrida hastighetsbegränsningen utan att känna osäkerhet eftersom jag också tillhör de 99% av körkortsinnehavarna som anser sig vara en bättre förare än 99% av alla bilister. Är man ute i tid och kan sänka hastigheten 10-15 km/h drar bilen normalt sett mindre bränsle och belastar miljön mindre samt att skadorna blir mindre vid en eventuell viltolycka. Men naturligtvis håller jag höger där jag anser det lämpligt och slickar inte mittlinjen bara för att jag får göra det.
Visste inte att det var så stort problem/irritationsmoment med bilister som kör under hastighetsbegränsningen, men de kanske är fler nu när sommaren är här och människor vill glida :)

Jag ser inte att förare som kör i lägre hastighet skulle vara bättre/sämre än de som kör högre än hastighetsbegränsningen.
Men jag försöker åtminstone inte vara så engagerad i vad andra sysslar med så länge de inte är ett direkt hot som att exempelvis ligga 1,5 meter bakom.
av rid54
Jag känner också en viss förundran inför de starka känslor som rivs upp här. För mig är det inte ett problem med farten, att köra fort kan vara kul ibland, men som trafikant måste man kunna hantera den rådande situationen utan att börja spekulera i andra förares förstånd/maskulinitet/hälsa etc och bli arg, bara för att man kör ikapp någon som ligger under maxfarten... Det är liksom en del av trafikmiljön, skulle jag vilja säga. Inget av mina fordon är så beskaffat att jag inte kan bryta alla svenska hastighetsbestämmelser, men jag, personligen, vill kanske inte köra max i alla lägen. Det känns som det är rätt många åsikter från storstadsregioner här, där det är trångt och eländigt i trafiken... Har svårt att tro att ett husvagnsekipage i rätt fart på nån riksväg i norra bergslagen är ett reellt problem för trafiken på den platsen. Som nämnts ovan är den aggressiva körstilen med korta avstånd en större problem, liksom oförmågan att använda körriktningsvisare och även många förares totala avsaknad av känsla för var fordonet ligger i körfältet. När man med personbil inte kan hålla sig inom ett normalt körfält i en kurva bör man ta fler körlektioner.
LarsBd skrev:
llesrof skrev:Okej, ren och skär egoism med andra ord. "Jag vill köra långsamt för det har jag rätt att göra och jag skiter i alla andra". Det är ett mycket dåligt skäl till att störa andra.
Vem mer är dig stör det? Mer egoistiskt är det om alla andra måste rätta sig efter hur du vill ha det. Den som kör sakta och låter övriga välja vilken hastighet de själva vill åka i är inte egoistisk.
Ptja... det kan ju tänkas irritera alla andra som blir utsatta för det det och som bara vill köra på som vanligt och som har sin vardag att ta hänsyn till. Var det så svårt att räkna ut? Sedan handlar det inte alls om att andra skall rätta sig efter mig, det hittade du på själv av någon konstig anledning. Tråden handlar om att hitta vettiga skäl till att köra långsammare än hastighetsgränsen och övrig trafik. Och jag tycker inte att "för att jag känner för det, är ett vettigt skäl. Möjligen att det är det för en egoist.
LarsBd skrev:Jag kör en äldre bil och tycker det är trevligare att ta det lugnt men kan om det så skulle behövas överskrida hastighetsbegränsningen utan att känna osäkerhet eftersom jag också tillhör de 99% av körkortsinnehavarna som anser sig vara en bättre förare än 99% av alla bilister. Är man ute i tid och kan sänka hastigheten 10-15 km/h drar bilen normalt sett mindre bränsle och belastar miljön mindre samt att skadorna blir mindre vid en eventuell viltolycka. Men naturligtvis håller jag höger där jag anser det lämpligt och slickar inte mittlinjen bara för att jag får göra det.
Fast att ta det lugnt måste ju inte vara samma sak som att köra långsammare än övrig trafik. Jag kan känna mig helt otroligt lugn även om jag håller hastighetsgränsen. Nu vet jag inte vad du menar med äldre bil men om vi tänker oss en veteranbil så är ju det ju bättre för miljön att du låser in den på ett museum än att köra med den. Ja, om nu miljön ligger en så varmt om hjärtat.
Jag kan också vara lugn även vid 150km/h men anser inte att jag tar det lugnt bara för att jag skulle kunna åka ännu fortare. Ska man vara helt ärlig finns det färre vettiga anledningar att köra med maximal tillåten hastighet än med en lägre.
I min stad så har stadsplanekontoret haft pippi på att smala av vägar med diverse refuger och skit för att få ner hastigheterna. Det gör att hamnar man bakom nån traktor eller transport i 25 km/t så sitter man där på 50 och 70 sträckor och har ingen chans att köra om, extra kul är det med epa-traktorer som är lika breda och tar upp plats som en vanlig bil men som går i max 30 eller vad det är, de är ju omöjliga att köra om, och de ungarna vet man ju är ju bara ute och nöjeskör medans man själv har tider att hålla och då blir sinkad och stressad som fn av dem, det är ju en annan sak med nån traktor eller maskin de måste ju fram för att göra nåt viktigt men att bara åka runt runt å fis-köra för att stoppa upp trafiken känns så där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]