- fre 14 aug 2015, 11:51
#996570
Tidigt i min körkortskarriär skulle jag åka från sommarstugan i Norrlands inland och hälsa på min mormor som bor närmare ut mot kusten. I stället för att ta den bästa (mest trafikerade) vägen dit så tog jag den som enligt kartan skulle vara kortast. Den vägen var väldigt dålig, en smal och gropig grusväg. Jag låg bakom en timmerbil med långt släp. Tydligen trodde jag att det skulle bli bättre om jag körde om timmerbilen så efter att ha spanat efter omkörningslägen ett tag så gjorde jag slag i saken och påbörjade omkörningen.
Omkörningen tog väldigt lång tid och jag var nästan om timmerbilen, då jag fick möte av ännu en timmerbil. Jag skulle inte ha hunnit gå tillbaka bakom den timmerbil som jag nästan kört om och till vänster gick det inte att köra, där gick det stuprätt ner för en sluttning. Vad välja? Fronta en timmerbil eller volta ner för en backe?
Som tur var så lyckades timmerbilarna bromsa in så pass att jag precis kunde komma in mellan dem med 240:n.
Sedan ville inte jag egentligen inte köra mer och benen var alldeles skakiga, men det var inte läge att stanna vid vägkanten när man precis gjort en sådan omkörning. Men jag kan ju säga att jag tagit det betydligt lugnare efter denna händelse.
Omkörningen tog väldigt lång tid och jag var nästan om timmerbilen, då jag fick möte av ännu en timmerbil. Jag skulle inte ha hunnit gå tillbaka bakom den timmerbil som jag nästan kört om och till vänster gick det inte att köra, där gick det stuprätt ner för en sluttning. Vad välja? Fronta en timmerbil eller volta ner för en backe?
Som tur var så lyckades timmerbilarna bromsa in så pass att jag precis kunde komma in mellan dem med 240:n.
Sedan ville inte jag egentligen inte köra mer och benen var alldeles skakiga, men det var inte läge att stanna vid vägkanten när man precis gjort en sådan omkörning. Men jag kan ju säga att jag tagit det betydligt lugnare efter denna händelse.
Låt framrutan vara större än backspegeln!