...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Tidigt i min körkortskarriär skulle jag åka från sommarstugan i Norrlands inland och hälsa på min mormor som bor närmare ut mot kusten. I stället för att ta den bästa (mest trafikerade) vägen dit så tog jag den som enligt kartan skulle vara kortast. Den vägen var väldigt dålig, en smal och gropig grusväg. Jag låg bakom en timmerbil med långt släp. Tydligen trodde jag att det skulle bli bättre om jag körde om timmerbilen så efter att ha spanat efter omkörningslägen ett tag så gjorde jag slag i saken och påbörjade omkörningen.

Omkörningen tog väldigt lång tid och jag var nästan om timmerbilen, då jag fick möte av ännu en timmerbil. Jag skulle inte ha hunnit gå tillbaka bakom den timmerbil som jag nästan kört om och till vänster gick det inte att köra, där gick det stuprätt ner för en sluttning. Vad välja? Fronta en timmerbil eller volta ner för en backe?
Som tur var så lyckades timmerbilarna bromsa in så pass att jag precis kunde komma in mellan dem med 240:n.

Sedan ville inte jag egentligen inte köra mer och benen var alldeles skakiga, men det var inte läge att stanna vid vägkanten när man precis gjort en sådan omkörning. Men jag kan ju säga att jag tagit det betydligt lugnare efter denna händelse.
av llesrof
Idag hade jag en skräckupplevelse igen. Jag körde på RV40 på ett 2+1-avsnitt. När jag passerade skylten som varnade för att de två filerna gick ihop till en fil, alltså sista skylten som står strax innan filerna går ihop, såg jag en vit VW Golf i backspegeln. Jo men visst, föraren satsade på en omkörning! Jag trodde jag sett det mesta och räknade iskallt med att idioten skulle avbryta omkörningen, men icke. Så långt räckte inte hjärnans kapacitet. Jag vågade inte bromsa utifall verkligheten mot all förmodan skulle hinna ikapp föraren och denne insåg det absurda i sitt tilltag och bromas in bakom mig. Bara några få meter innan det blev enfiligt så var den i höjd med min bakre stötfångare och när vi var jämnsides så hade det blivit enfiligt. Det var fan inte många ångström tillgodo. Jag blev så ställd att jag inte ens blinkade med helljuset, jag begravde däremot handen i tuten i sisådär 15 sekunder. Sicken jävla idiot. Detta var liksom långt över vad vanliga idioter lyckas prestera så jag misstänker ärligt talat någon form av sinnessjukdom på den föraren. Så ser ni en vit VW Golf årsmodell 2013 och med registreringsnummer NYB125 så håll er undan.

Det roliga var att bilen svängde av på samma väg som jag skulle in på så jag låg efter ett bra tag. Eftersom det låg andra bilar före så fick jag gott om tid att ligga bakom och bara avvakta. Till slut körde den om och då gjorde jag det med. Då blev nog föraren lite stressad och ökade farten vilket jag också gjorde. Efter en mil svängde den av och jag fortsatte.

Jag utnämner denna förare till årets hittills största jubelidiot.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det var 1984 och var på väg hem från semestern med en Volvo 244, vi var två i bilen och närmade oss Tammerfors. körde lite över 100 då det kommer två stora älgar ut på vägen alldeles för nära, såg att det skulle smälla så försökte styra mellan dessa.

I kolisionen så flyger i alla fall den ena älgen över bilens högra sida, framrutan höll. Älgarna försvann till skogen.
Väntade på platsen tills jägare med hund kommer. Ingen personskada och hur det gick för djuren vet Jag inte.

Blev en liten buckla på framskärmen, samt hann till till färgan till Stockholm i tid.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jo det var vid ett rö lyse en gång jag satt där i min cheva och vänta på grönt skulle just stampa ner pedalen o köra iväg då dök det in
ett gäng fula skräck ödlor till brudar i bilen å ville ha skjuts då vart ja rädd :)
Användarvisningsbild
av Allinug
gubbstrutt skrev:Jo det var vid ett rö lyse en gång jag satt där i min cheva och vänta på grönt skulle just stampa ner pedalen o köra iväg då dök det in
ett gäng fula skräck ödlor till brudar i bilen å ville ha skjuts då vart ja rädd :)
Åh, nej! :-O) Det låter som en mardröm. Men tur att du fick sitta kvar vid ratten iaf. :-)-)
av SEpaket
Senast idag. Någon kilometer från mitt hem ligger lokala centrum med lite mataffärer och grejer. Där finns en fyrvägskorsning med rödljus som är mycket vältrafikerad. Saken är den att huvudvägen är den som går riktning norr-syd och där finns det trafikljus för vänstersväng. Vi som kommer från öst eller väst skall samsas och lämna företräde för mötande när vi vill svänga vänster (ett trafikljus styr alla då det bara finns en fil och båda riktningarna får alltså grönt samtidigt). Jag skall svänga vänster och står som tredje bil vid rödljuset. Båda framför skulle också svänga vänster. Nå, båda börjar svänga och jag går över stopplinjen och ser att det verkar bli att lämna företräde för en mötande bil innan jag svänger. Då uppfattar jag en svart Passat i vänster ögonvrå. Jodå, en idiotdjävel i svart Passat kommer i full kareta och kör helt enkelt mot rött. Om han ser mig eller inte skall jag låta vara osagt, men han är på väg mot min förardörr. Det var bara att hitta en lucka och trycka på gasen, jag fick helt enkelt köra ut längre i korsningen och blockera trafiken lite för alla som skulle rakt fram. Mina medtrafikanter var nog så förstående för detta, tack och lov. Backa gick inte då jag hade en bil efter mig som turligt nog inte fortsatte köra när jag gjorde det. Jag blev så ställd att jag varken tog reg-nummer, tutade eller någonting. Man blir ganska förvånad när det kommer en bil rakt emot sidan, faktiskt.

Sedan minns jag en gång på E6an södergående från Uddevalla för en 4-5 år sedan. Någonstans i trakten kring Stenungsund höll jag på att köra om en lastbil (dragbil med trailer) i vänster körfält. Helt plötsligt börjar lastbilen (polskreggad) svänga ut i min fil. Jag ligger jämsides med släpet och var tar man vägen? Han kunde ju i princip trycka in mig i vägräcket i 110 km/h. Snabb blick i backspegeln och jag noterar på en ögonblicks sekund att bilen bakom håller ett väldigt bra avstånd. Jag ställer mig helt enkelt på bromsen och för att uppmärksamma bilen bakom så slår jag på varningsblinkersen. Jag fick gå ned från 110 till 50 för att slippa bli prejad av lastbilen. Efter det var man bra skakig, kan jag säga. Varför lastbilen gick ut? Ja, möjligt att detta är delvis mitt fel. Det var tydligen en bil som stod i vägrenen och lastbilschauffören tyckte tydligen inte att han kom förbi (vilket förvisso han gjorde). Bilen stod efter en kurva och jag låg till så att trailern skymde bilen i vägrenen, jag såg den alltså aldrig därför. Hade nu lastbilschauffören, som såg bilen, planerat sin körning och faktiskt börjat blinka i tid hade jag såklart slagit av på farten och släppt in honom. Jag vete fan om han ens såg mig, han bara vred på ratten. Bilen bakom skall ha en eloge då han fattade vad det var fråga om och varken tutade eller blinkade med helljusen mot mig. Lastbilen fick dock en ihållande signal när jag körde om honom en stund senare. Det var ganska nära ögat, faktiskt.
Användarvisningsbild
av erikn
SEpaket skrev:Sedan minns jag en gång på E6an södergående från Uddevalla för en 4-5 år sedan. Någonstans i trakten kring Stenungsund höll jag på att köra om en lastbil (dragbil med trailer) i vänster körfält. Helt plötsligt börjar lastbilen (polskreggad) svänga ut i min fil. Jag ligger jämsides med släpet och var tar man vägen? Han kunde ju i princip trycka in mig i vägräcket i 110 km/h. Snabb blick i backspegeln och jag noterar på en ögonblicks sekund att bilen bakom håller ett väldigt bra avstånd. Jag ställer mig helt enkelt på bromsen och för att uppmärksamma bilen bakom så slår jag på varningsblinkersen. Jag fick gå ned från 110 till 50 för att slippa bli prejad av lastbilen. Efter det var man bra skakig, kan jag säga. Varför lastbilen gick ut? Ja, möjligt att detta är delvis mitt fel. Det var tydligen en bil som stod i vägrenen och lastbilschauffören tyckte tydligen inte att han kom förbi (vilket förvisso han gjorde). Bilen stod efter en kurva och jag låg till så att trailern skymde bilen i vägrenen, jag såg den alltså aldrig därför. Hade nu lastbilschauffören, som såg bilen, planerat sin körning och faktiskt börjat blinka i tid hade jag såklart slagit av på farten och släppt in honom. Jag vete fan om han ens såg mig, han bara vred på ratten. Bilen bakom skall ha en eloge då han fattade vad det var fråga om och varken tutade eller blinkade med helljusen mot mig. Lastbilen fick dock en ihållande signal när jag körde om honom en stund senare. Det var ganska nära ögat, faktiskt.
Liknande det där råkade jag ut för häromdagen. Att jag inte skrivit här var för att jag blev bara rädd, inte riktigt rädd... :twisted:

Mellan motorvägsbron och Moraberg vid Södertälje (E4 norrut) så är det tre filer, två som fortsätter som E4 och den längst till höger går till en avfart (markerad rätt tidigt att den blir det) så i den får man köra om till höger. Lagom till jag är ung. mitt för långtradaren (där det är något smalare då man åker under en bro) så börjar den vika över i min fil. Gjorde som du, en koll i backspegeln och sedan tvärnit. Han svajade sedan tillbaka till sin fil, gissar på mobilpill eller liknande.
Användarvisningsbild
av Ostlund
För ett par veckor sedan åkte jag och min Sambo på väg till min Pappa och hälsade på. Vi åt gott och fikade, sen åkte vi hem runt 21:00. Hela vägen var en liten smal väg med enbart skog åt båda hållen. Vi tog hellre den då det var ca 2-3 mil kortare än den större vägen. Ungefär halvvägs sitter jag i passagerarsätet och scrollar på telefonen, när min Sambo PLÖTSLIGT gör en tvärsväng och skriker. Jag som var ofokuserad blev panikslagen och hjärtat bultade ända upp i halsen. "Vad nu??!" undrade jag. "En jävla ÄLG! Jag kände att den snuddade backspegeln", svarade Sambon. Och det var sant. Väl hemma tittade han på backspegeln som var indränkt i slem från Älgens mule.
Inte bara detta, 2min senare var det nära en till.
Hemskt som fan, detta. Har aldrig varit med om något när jag åkt själv som tur är. Tur min Sambo är van vid olyckor...
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]