...

Moderator: Moderatorer

Guppen är utplacerade över hela staden, de är inte utplacerade på ett visst geografiskt område. Gasglada ungdomar finns det ju såklart, precis som i alla andra svenska städer och byar.
Jag tror detta är en del av att försöka få bort bilar överhuvudtaget från staden. Av samma anledningar som man minskar på parkeringsplatser så vill man inte att människor ska äga och köra bil...helst.

Sverige som antagligen är ett av de dyraste länderna i eu när det gäller kostnader för att äga en personbil kommer bara fortsätta att öka kostnaderna för oss motorintresserade.
De som är fattigast får såklart betala mest, det är därför man höjde skatten på gamla bilar nu i vintras.
Visst kanske det finns någon så naiv politiker som tror att en person hellre vill äga en 5000kr istället för en helt ny bil, men de flesta förstår nog någonstans att alla har inte råd att ta lån för en helt ny bil.
Det finns såklart människor som hellre vill ha en gammal bil pga andra skäl, men hos många är pris, lån och lön det som avgör vad man äger för bil.
Som sagt utan bilen stannar sverige, men är bilen för alla eller bara för de som har råd?
Det där har du inte riktigt tänkt igenom.. Först så är Sverige inte dyraste landet.. Kolla bara på våra grannar Norge och Danmark.. Åk över dit och försök köpa en bil.

När det gäller kostnader för att äga bil är skrotbilarna (de som är värda några tusenlappar) en stor kostnad för både de som äger dem och för samhället. Gamla bilar går sönder ofta.. är sämre i säkerhet (värre personskador och dödsfall vilket är dyrt för samhället) samt släpper ut mycket skit. (Troligen jävligt dyrt för alla inblandande i slutänden.)

Att det sätts upp farthinder på alla möjliga och omöjliga stället tror jag i många fall handlar om feltänk.. man ser inte andra vettiga lösningar som kan få samma resultat (ökad säkerhet) och samtidigt bra framkomlighet för alla.
joel80 skrev:Det där har du inte riktigt tänkt igenom.. Först så är Sverige inte dyraste landet.. Kolla bara på våra grannar Norge och Danmark.. Åk över dit och försök köpa en bil.
Nädu Joel, nu är det du som inte har läst ordentligt.
skrothögen skrev: Sverige som antagligen är ett av de dyraste länderna i eu när det gäller kostnader för att äga en personbil kommer bara fortsätta att öka kostnaderna för oss motorintresserade.
För det första är Norge inte med i EU, och det stycket handlade om kostnader för ett bilägande, dvs skatt, försäkring osv inte ett nybilsköp.

Det andra stycket angående kostnader för en ny bil har du helt rätt i att nya bilar är bättre för samhället både miljömässigt och i säkerhetssynpunkt.
Visst en gammal bil är en dyr investering på LÅNG sikt, precis som en hyreslägenhet är dyrt på LÅNG sikt, men ändå är det många som inte har råd med något annat.
Ska det bli mer klasskillnad och göra att de med låg inkomst inte ska få äga bil överhuvudtaget?
De människor som köper gamla bilar i 5-6-7-hand är inte de människor som styr vilka bilar vi får i samhället. Ska man straffbeskatta någon så är det de som köper nya bilar med höga utsläpp, vi som kör gamla bilar har en begränsad marknad att välja på, vi köper det som ni med nya bilar har bestämt att vi ska ha.
skrothögen skrev:
joel80 skrev: De människor som köper gamla bilar i 5-6-7-hand är inte de människor som styr vilka bilar vi får i samhället. Ska man straffbeskatta någon så är det de som köper nya bilar med höga utsläpp, vi som kör gamla bilar har en begränsad marknad att välja på, vi köper det som ni med nya bilar har bestämt att vi ska ha.
Nja, nu önsketänker du nog. Jag känner ett flertal personer med bra mycket högre inkomst än mig som fullständigt skiter i bilar och åker runt i rena vraken. De är helt enkelt inte intresserade av att lägga en förfärlig massa pengar på en bil och lägger hellre pengarna på bostaden, resor, musikinstrument eller andra saker som intresserar dem. En hyfsat bensinsnål bil med katalysator behöver inte kosta många tusenlappar och lite rost på skärmarna kan man leva med. Då får man pengar över till något roligare.
llesrof skrev: Nja, nu önsketänker du nog. Jag känner ett flertal personer med bra mycket högre inkomst än mig som fullständigt skiter i bilar och åker runt i rena vraken. De är helt enkelt inte intresserade av att lägga en förfärlig massa pengar på en bil och lägger hellre pengarna på bostaden, resor, musikinstrument eller andra saker som intresserar dem. En hyfsat bensinsnål bil med katalysator behöver inte kosta många tusenlappar och lite rost på skärmarna kan man leva med. Då får man pengar över till något roligare.

Japp, som jag skrev där uppe;
skrothögen skrev: Det finns såklart människor som hellre vill ha en gammal bil pga andra skäl, men hos många är pris, lån och lön det som avgör vad man äger för bil.
Entusiastbilar, kör inte så mycket att en ny bil behövs, snålhet, har inte råd. Finns många anledningar. Jag själv kvalificerar någonstans mellan snål och inte har råd, då bostad går före ny bil :) + att jag gillar min gamle trotjänare.
Det var faktiskt någon som skrev ett medborgarförslag I Linköping om att bygga ett nytt övergångsställe och hastighetssäkra med Actibump, det där nedåtgående guppet som finns I Uppsala. Det är lite coolt att det är ute på upphandling nu och verkar som om det kommer att bli av. Det kanske vore något för Gävleborna att skriva ett medborgarförslag?

Att ha tre gupp på en 60-sträcka verkar ju helt befängt! Man kanske skulle få effekt på hela sträckan genom att sätta ett sådant där Actibump I mitten? På Öresundsbron såg jag att de fått effekt åt andra hållet, där det inte finns några gupp… http://fokusoresund.com/se/2015/05/beta ... er-ett-ar/
xerent skrev:
Här i stan byggde de om en gata med avsmalnade vägsektioner så att mötande trafik måste vänta, samtidigt höjde man hastigheten till 40 km/h. Dessutom ligger det en förskola på gatan. En kollega frågade kommun om resonemanget och det var följande: Springande barn är föräldrarnas ansvar utanför förskolan, samt att der var lika bra att höja till 40 km/h eftersom nästan ingen håller 30 ändå. Jaha? Bra tänkt...
Fantastiskt resonemang! :shock: Genomsnittshastigheten på en 30-gata brukar väl ligga runt 42, tror jag. Undrar vad medelhastigheten på en 40-gata ligger på? 50-någonting?
Senast redigerad av 1 Ladylizz, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Actibump är perfekt. Det ska kombineras med utformning av en fålla så att en bilist inte kan undvika att köra i den. Cyklister, mopedister och motorcyklister ska helst undvika den då den inte är varesej provad eller utformad för att ta hand om dessa. Kör man i som tvåhjuling får man skylla sej själv om man blir skadad. Djupet är noga ställt så att varken bussar eller lastbilar känner något av guppet. En mycket bra pinal som verkligen riktar in sej på bilister, inte på övriga trafikgrupper som kan tänkas köra för fort.
Det säger sej självt att det är mycket lämpligare att bussen passerar guppet i 80 blås på 50 sträcka medans bilister då får ett rejält slag i framvagnen vid 52km/h. Inte nog med det, det är aldrig kontrollerat om guppet ger stomskador på däcken.
Hela iden får mej att rysa. Inte för TANKEN är dum, utan för att det har sålts in otestad skit. Den dagen systemet håller reda på tvåhjulingar och inte öppnas då. Öppnar X cm för bilar och ytterligare X cm för större fordon. Den dagen kommer det att vara en färdig och bra ide.
simonhalmstad skrev:Ja när man kör XC70 framförallt så skiter man fullständigt i att bromsa för guppen utan man bara flyger över dom mjukt och bekvämt i typ skyltad hastighet :D
Om du är ensam på vägen, annars inte...

Jag kör bilsläp, hästsläp, båtsläp, och även traktor med släp. När jag kommer till fartguppen kan jag inte köra 60 km/h utan måste köra 0.00001 km/h. Och de måste alla andra också oavsett bil hålla samma fart som mig för det är ju bara en fil.

Fast ibland bränner stressade småbarnsföräldrar förbi mot färdriktningen på fel sida om alla refuger mot mötande trafik och gör omkörningar på övergångsstället för att slippa slå av på tempot. Spännande värre med de där fartguppen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]