...

Moderator: Moderatorer

#934097
Låter ju bra med en laglig farthöjning när en stor del här hemma redan höjt farten sedan lång tid tillbaka om man ska rätta sig efter vad som står på hastighetsskyltarna.Hade ju varit något för Alliansen eller Socialdemokraterna att fundera på.Men visst ja, dom samregerar ju numera hela gänget så den möjligheten är väl också borta.Nja, man spar ju åtminstone in materialet rent miljömässigt till olika valblanketter när det numera bara finns ett enda parti tydligen oavsett hur folk röstar. :D
av rid54
#934138
Det är ju inte alla som kör maxfart heller, vare sig i USA eller här... det är ju liksom inte "minsta tillåtna hastighet" som skyltas i vanliga fall. Man kan ju gå en annan väg, med höga hastigheter tillåtna (eftersom bilar och vägar medger det), men ha dyrt drivmedel och sedan kan resp förare avgöra själv hur fort = dyrt man vill åka. Även i Stockholms län finns det för övrigt vägar där garanterat ingen kan hålla skyltad fart så tanken med anpassning efter situation kan nog de flesta relatera till.
#934793
Robbi ja dom kan verkligen det med att slösa i USA. Går inte annat än instämma med det du skriver inte mycket tänk på att spara på resurser där.
Tänker även på alla deras kylda köp centrum som är så kylda så det är ingen hejd på det. Måste ju dra enorma mängder med energi.

Åkte i NC en bensin driven buss visserligen inte så stor som våra men tänk i dagen läge en bensin driven buss undras vad den tog per mil, med ideliga start stop. Gick fantastiskt tyst och fint men blev riktigt häpen trodde dom försvann vid andra världs krigets slut.
#934797
rid54 skrev:Det är ju inte alla som kör maxfart heller, vare sig i USA eller här... det är ju liksom inte "minsta tillåtna hastighet" som skyltas i vanliga fall. Man kan ju gå en annan väg, med höga hastigheter tillåtna (eftersom bilar och vägar medger det), men ha dyrt drivmedel och sedan kan resp förare avgöra själv hur fort = dyrt man vill åka. Även i Stockholms län finns det för övrigt vägar där garanterat ingen kan hålla skyltad fart så tanken med anpassning efter situation kan nog de flesta relatera till.
Ska inte uttala mig om din erfarenhet på detta.

Men min är att amerikaner håller den fart det står på skylten direkt när det skyltas om eller lite högre.

Ett underbart land att köra med farthållare då även lastbilarna håller samma tempo som övriga bilister.

Min erfarenhet är att det är sällan man behöver köra om en långsammare bil utan dom håller samma tempo i stort sett alla.

Sen säger jag inte att det är bra miljömässigt att lastbilar ligger i 130 km/h. Men man behöver inte fipla på farthållaren särskilt ofta utan det kan rulla väldigt långt utan tempo förändring speciellt med deras skenerösa väggrenar dom oftast har. Som gör att bilar som måste stanna inte stör trafik tempot.
#934800
PTV skrev:Låter ju bra med en laglig farthöjning när en stor del här hemma redan höjt farten sedan lång tid tillbaka om man ska rätta sig efter vad som står på hastighetsskyltarna.Hade ju varit något för Alliansen eller Socialdemokraterna att fundera på.Men visst ja, dom samregerar ju numera hela gänget så den möjligheten är väl också borta.Nja, man spar ju åtminstone in materialet rent miljömässigt till olika valblanketter när det numera bara finns ett enda parti tydligen oavsett hur folk röstar. :D
Klockrent ;-)
#934810
PTV skrev:Låter ju bra med en laglig farthöjning när en stor del här hemma redan höjt farten sedan lång tid tillbaka om man ska rätta sig efter vad som står på hastighetsskyltarna.Hade ju varit något för Alliansen eller Socialdemokraterna att fundera på.Men visst ja, dom samregerar ju numera hela gänget så den möjligheten är väl också borta.Nja, man spar ju åtminstone in materialet rent miljömässigt till olika valblanketter när det numera bara finns ett enda parti tydligen oavsett hur folk röstar. :D
Samregering? Nej nu har du nog missat nått ordentligt.. det var just för att undvika det och att ingen av dom vill ha med varandra att göra dom kom fram till "decemberöverenskommelsen". Sen ska det samordnas på vissa punkter över blockgränserna, precis som det alltid gjorts i stora frågor som behöver långsiktighet.
Att förstärka bilden av att det bara finns ett alternativ är att gå rasisterna och nazisternas väg till möte.. det tror jag inte var din mening.

Har försökt lägga mig länge nu.. :D
Bild
av rid54
#934884
Andis skrev:
rid54 skrev:Det är ju inte alla som kör maxfart heller, vare sig i USA eller här... det är ju liksom inte "minsta tillåtna hastighet" som skyltas i vanliga fall. Man kan ju gå en annan väg, med höga hastigheter tillåtna (eftersom bilar och vägar medger det), men ha dyrt drivmedel och sedan kan resp förare avgöra själv hur fort = dyrt man vill åka. Även i Stockholms län finns det för övrigt vägar där garanterat ingen kan hålla skyltad fart så tanken med anpassning efter situation kan nog de flesta relatera till.
Ska inte uttala mig om din erfarenhet på detta.

Men min är att amerikaner håller den fart det står på skylten direkt när det skyltas om eller lite högre.

Ett underbart land att köra med farthållare då även lastbilarna håller samma tempo som övriga bilister.

Min erfarenhet är att det är sällan man behöver köra om en långsammare bil utan dom håller samma tempo i stort sett alla.

Sen säger jag inte att det är bra miljömässigt att lastbilar ligger i 130 km/h. Men man behöver inte fipla på farthållaren särskilt ofta utan det kan rulla väldigt långt utan tempo förändring speciellt med deras skenerösa väggrenar dom oftast har. Som gör att bilar som måste stanna inte stör trafik tempot.
Jo, jag har samma erfarenhet och kan bara hålla med om att det flyter fint. Sist jag körde i USA var emellertid på glest trafikerade vägar och där var det inga problem att välja tempo själv... Den som vill köra om kör om, liksom, om man själv kör långsammare än de vill göra. Det är väl ungefär så det ska funka? Nu höll jag igen av turistskäl, men det är inte alltid jag tycker att skyltad maxfart är rätt val här hemme heller; dvs det är inte värt kostnaden att köra fullt i alla lägen.
#934914
joel80 skrev:
PTV skrev:Låter ju bra med en laglig farthöjning när en stor del här hemma redan höjt farten sedan lång tid tillbaka om man ska rätta sig efter vad som står på hastighetsskyltarna.Hade ju varit något för Alliansen eller Socialdemokraterna att fundera på.Men visst ja, dom samregerar ju numera hela gänget så den möjligheten är väl också borta.Nja, man spar ju åtminstone in materialet rent miljömässigt till olika valblanketter när det numera bara finns ett enda parti tydligen oavsett hur folk röstar. :D
Samregering? Nej nu har du nog missat nått ordentligt.. det var just för att undvika det och att ingen av dom vill ha med varandra att göra dom kom fram till "decemberöverenskommelsen". Sen ska det samordnas på vissa punkter över blockgränserna, precis som det alltid gjorts i stora frågor som behöver långsiktighet.
Att förstärka bilden av att det bara finns ett alternativ är att gå rasisterna och nazisternas väg till möte.. det tror jag inte var din mening.

Har försökt lägga mig länge nu.. :D
Bild
(Ursäkta trådkapningen.)Då undrar man ju varför så många är aningen sura just nu som t ex Socialdemokratiska och Moderata röstare för att deras röster var meningslösa när partierna ändå samregerar.Och vilket parti är det som är rasister och nazister som sitter i riksdagen !?.Moderaterna då va !?.
#935013
Då har dom ingen koll.. Vi har just nu ett läge där vi har en regering bestående av MP o S.. Med V som stödparti.. Sen en Allians i opposition.. Vilket också rasisterna är. (förstår du inte att SD är ett packe rasister kan jag inte hjälpa dig.. Men tycker synd om sverige då du inte är ensam.)

Just nu är S och MP låsta med Alliansens budget.. Detta eftersom SD fällt och lovade fälla alla framtida budgetar som inte stödjer deras rasistiska agenda. SD tog Sverige som gisslan och det här är lösningen för att inte ett parti på extrem högerkanten ska få diktera villkoren för svensk politik.

Lösningen innebär att det block som är störst ska få igenom sin budget vid en röstning.. Samt att man inte ska få rösts på flera budgetar. (vanligt att man först röstat på sin egen och sen om den fallit röstar på nån annans.)

Fram till i vår fär S o MP regera med Alliansens budget..men från i vår kommer en tilläggsbudget som kommer förändra lite så S o MP kan regera på sin penningpolitik. Förändringar i inkomstskatten kommer dock först ändras till årsskiftet då det inte får ändras under året.

Moderaterna har tidigare varit rätt hårda i främlingsfrågor ja.. Men har en mer human syn på människor nu.. Vilket i o för sig det fajtas om internt.
#935118
Vill bara påpeka att det finns diskussionsforum för politik och här diskuterar vi bilar. Möjligen kanske vi kan diskutera hur olika politiska beslut påverkar våra kära Volvo-bilar.

Är det någon som har koll på hur mycket mer utsläpp farthöjningen i USA kommer att påverka miljön?
Dålig värme i kupén

Kolla på blocket efter delar till Volvo 240.[…]

Testa och mät vid låset när du l&a[…]

Bromsbyte

Satta på belägg bak från Vparts i[…]

Jädrar! Hur man än vänder sig har m[…]