...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#909681
Om någon blinkar på mig så antar jag att det är för att jag gjort något fel eller att något är fel med bilen.
Har hänt att jag glömt lyset på en gammal bil. Är tacksam över att det är någon som gjort mig uppmärksam.
När jag själv blinkat på andra så så upplever jag ibland totalt oförstånd, irritation alternativt långfinger i uppfällt läge.
Uppenbart att jag gör något fel.

Var ute och rullade i regnrusket sent igår kväll och det är helt galet läskigt att både komma ifatt dessa "spökbilar" och även att möta dom.
Många som rullar med trasiga lampor nu framåt hösten.
#909714
Jag tycker överlag att det är KIA-bilar som kör med släckta baklampor och som uppenbarligen saknar automatisk omslag till halvljus.
Möter dagligen bilister i både regn/grått väder med duggregn eller i skymning som kör endast denna variant och spontant tror jag det handlar om okunskap om att bilen saknar automatiken.
Varför ska då den enskilda bilisten bli ansvarig och bli bötfällld? Det är ju i så fall lagen för just dessa bilar (utan automatisk ljusomkoppling) med släckta bakljus som är upp-fuckad! Det är nog snarare importören av dessa bilar som bör ställas till svars kanske?
På senare Volvo-modeller lyser ju tack och lov även bakljusen när DRL är aktiverat. Så är inte fallet med min V50 Classic MY12, där lyser endast belysningen framtill. Har kollat med Volvo om det går att få till så att baklamporna lyser m.h.a mjukvara eller liknande men icke. Däremot, har jag den automatiska ljusomkopplingen MEN personligen tycker jag att den "går in" för sent vid skymning så jag slår då om manuellt till halvljuset. Den enda funktion jag "tappar" då är ABL-funktionen.

Kommer jag i fatt en bil med släckta bakljus (och ja, jag ser den bilen med mitt halvljus eftersom alla baklampor har reflexer) brukar jag blinka till med heljuset i 2-3 sek kanske. Finns det möjlighet att köra om t ex på motorväg slår jag på kort dimbakljuset för att ytterligare visa på att man är nästan osynlig på vägen.
#909809
Kluster, man upptäcker ju en släckt bil framför sig betydligt mycket senare om den inte har bakljus tända än om den har det.. även om lamporna har reflexer. Skulle den stå stilla i den fil man kör i märker man den så pass sent att man troligen smäller in i den.

Jag gör som dig, med ett litet tillägg.. Efter att ha blinkat snabbt med helljusen för att få uppmärksamheten tänder och släcker jag mina egna halvljus ett par gången. (Ja jag offrar xenonen!) :) Sen dimljusblink om de fortfarande inte fattat när man kört om.

Senast idag i typ spöregn på E4an utanför Uppsala kör jag om en Volvo 740 (tror jag det var) som inte hade vare sig bakljus eller framlampor igång.. där kan man inte ens skylla på DRL.. Blinkade några gånger på den... Tjejen som körde kollade på mig som att hon precis blivit lobotomerad när jag körde förbi.
#909812
joel80 skrev:Tjejen som körde kollade på mig som att hon precis blivit lobotomerad när jag körde förbi.
Hehe, en allt för vanlig rektion. (Tyvärr)
av PTV
#909840
Om det är en billigare eller dyrare bil med eller utan ljusautomatik tror jag gör detsamma när ett fåtal kan köra omkring med tända dimbakljus utan att vädret kräver detta.Däremot så tycker jag det är himla roligt att helljusblända strax innan mötet med dessa nyare bilar / jeepar som kör med både halvljus, dimljus fram och någon egendomlig original neonslinga tända samtidigt.Dessa förare måste ju bara komma från en annan planet, eller så lider de helt klart av en obotlig fobi mot mörker. :D
Användarvisningsbild
av ER
#909859
PTV skrev:Om det är en billigare eller dyrare bil med eller utan ljusautomatik tror jag gör detsamma när ett fåtal kan köra omkring med tända dimbakljus utan att vädret kräver detta.Däremot så tycker jag det är himla roligt att helljusblända strax innan mötet med dessa nyare bilar / jeepar som kör med både halvljus, dimljus fram och någon egendomlig original neonslinga tända samtidigt.Dessa förare måste ju bara komma från en annan planet, eller så lider de helt klart av en obotlig fobi mot mörker. :D
Gäller likväl 850/S70V70G bland fulxenonåkare som tror dom ser bättre med fulxenon i halvljuset OCH dimljuset givetvis samtidigt OCH som lök på laxen i lila ljustemperatur/6500K++ som bara ger sämre ljus än optimala 4100-4300K. Enda dom gör är blända mötande/framförvarande och lysa upp skyltar pga felaktig ljusinställning med felaktigt fokus på brännpunkten samt tror dom har bra ljus pga skyltarnas reflektioner. Dessa fattar nada även om man visar med 1kW xenon/XX W LED arbetsbelysning på lastbil+släp att dom gör fel då dom totalvägrar stänga av dimljusen och att montera tillbaka halogenlampor finns inte i deras värd annat än en gång om året för att slippa ombesiktning då dom är tama som lamm för att hoppas få igenom tveksamheter om dom är snälla.
Även DRL-riddare som kör DRL med full styrka+halvljus samtidigt faller väl in i denna kategori som bländande exempel på mörkrädda typer som vägrar åka enbart halvljus när så är påkallat.
Användarvisningsbild
av Perc
#909921
Kluster skrev:Varför ska då den enskilda bilisten bli ansvarig och bli bötfällld?
För att den enskilda bilisten underlåtit att ta reda på hur bilen funkar före man åker ut i trafiken med den.

Jag brukar själv låta automatiken bestämma. Automatiken i min bil består inte bara av skymningssensorn utan den reagerar även på nederbörd via regnsensorn samt hastighet. Då det går fortare än [CENSUR] åker halvljuset på oavsett hur fint väder det är.

Ibland är det lite på gränsen, t.ex då det duggar lite och vägbanan är våt. Men det gör inget, för bakljusen lyser ihop med varselljuset. Och mina omoderna men väldigt effektiva glödlampsvarselljus syns nog bättre för mötande än mina xenonprojektorer oavsett väder. Projektorer har ju som bekant väldigt lite ströljus.

Jag kan dock inte låta bli att tänka att jag ser ut som en "stealthförare" för den mötande trafiken som ju inte kan veta att mina bakljus lyser.
#910140
Ett minst lika stort problem som de som kör utan bakljus, då de skall det, är de som släpar sina båtar på vagnar utan någon som helst belysning eller reflexer oavsett om det är dagsljus, mörker eller dimma och drivis.. ??:-/
av *pettson*
#910503
Som tur är lagen klar på en sak..
DU som förare är ALLTID skyldig för allting som handlar om din bil.
Om ett automatsystem inte bromsar och du krockar, är det DITT fel i slutändan.
Om ett ljussystem inte tänds är det DITT fel i slutändan.
Om ett varningssystem typ BLIS inte registrerar och du orsakar något så är det DITT fel i slutändan.

Nåt man inte är riktigt tydlig med när tillbehörslistan sätts under näsan vid köpet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]