...

Moderator: Moderatorer

Citerar från en frågespalt ur motormännen.
" Jag blev påkörd bakifrån när jag bytte fil i tät trafik. Trots att jag gav tydligt tecken har jag bedömts vara vållande till sammanstötningen. Den passagerare som åkte i min bil har lämnat uppgifter till mitt försäkringsbolag om att jag gav tydligt tecken. Detta har inte hjälpt. Hur ska jag kunna styrka att jag faktiskt gav tecken i god tid?
Tyvärr räcker det inte bara att ge tecken när man byter fil för att man ska anses ha uppfyllt sina förpliktelser om det blir en sammanstötning. Man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter."
Det tråden alltså handlar om är inte vänstersvängar utan filbyten på flerfilig väg. Det råder alltså omkörningsförbud om man kommer ikapp någon som börjar blinka vänster. Så länge du inte visar att han får göra filbytet får han inte det heller då man har väjningsplikt när man byter fil, men det ändrar inte faktum att man gör något olagligt om man ändå kör om någon som klart visar att den vill byta fil till vänster. Att "stänga en lucka" för att nån till höger vill ut är alltså lika illa som att trycka sig ut framför den som försöker "stänga luckan".
Sen tror jag inte det är så vanligt att man blir straffad för att man bröt mot omkörningsförbudet om man ändå fortsatte och körde om dem,som blinkar... :)
joel80 skrev: Det råder alltså omkörningsförbud om man kommer ikapp någon som börjar blinka vänster. Så länge du inte visar att han får göra filbytet får han inte det heller då man har väjningsplikt när man byter fil, men det ändrar inte faktum att man gör något olagligt om man ändå kör om någon som klart visar att den vill byta fil till vänster. Att "stänga en lucka" för att nån till höger vill ut är alltså lika illa som att trycka sig ut framför den som försöker "stänga luckan".
Du måste nog titta närmare på hur "omkörning" defineras. För att stänga behöver du ju inte köra om, det räcker med att köra upp bredvid den andra bilen så länge du inte kör om.

Så här kanske ...
joel80 skrev: Jag brukar vara rätt grinig och stänga igen luckor när det gäller köfuskare, men i "vanlig" trafik gör jag det nog inte. :)
Sen finns ju denna paragrafen också.

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas
De må även råda omkörningsförbud, men du har ändå väjningsplikt vid filbyte.
Jag gissar även att detta omkörningsförbud endast gäller gamla hederliga vägar med ett körfält i vardera riktning och är tillkommen som skydd för att man inte skall göra omkörning av fordon som skall svänga av vägen mot vänster. Jag tror inte att samma omkörningsförbud tillämpas vid filbyte på flerfilsvägar även om det är en tolkningsfråga. Men ja kan även ha hur fel som helst :)
joel80 skrev:Ja det är det väl ingen som har missat? Så vem har mest rätt att göra fel? ;)
Enligt lagen har ju båda skyldigheter, allt från att inte hindra till att underlätta och ej köra om osv.... du hittar inte vem som har mest rätt/fel där utan det blir väl rättspraxis som avgör i domstol och allmänna moraluppfattningar ute i trafiken.

I trafiken situationen avgör. Om tex. filen tar slut eller svänger av i en annan riktning tycker nog de flesta att den som blinkar för att byta fil också är den som har rätt och den andra ska maka på sig och släppa in vederbörande i "sin" fil.

Om däremot båda filerna går rakt fram så och den som byter fil vill göra det bara för att det rullar lite fortare i den andra filen så tycker nog många tvärs om, ingen har så bråttom med att byta fil därför att man inte kan vänta tills det kommer en lucka att byta in i.
Vojje skrev:om situationen uppkommer att "min fil tar slut" har jag väjningsplikt.
Det spelar ingen roll hur mycket jag blinkar :roll:
Så enkelt är det inte. Det finns inte bara en paragraf i lagboken för varje tillfälle, det finns flera stycken som gäller på en gång, samtidigt. Om du kommer på en påfart till motorvägen så har du väjningsplikt, visst, men samtidigt ska jag också underlätta för dig att kunna byta fil in på motorvägen. Annars skulle jag ju kunna prejja dig i evighet ända tills accelerationsfältet tar slut och du får tvärbromsa.

Tex:

43 § ..... En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Här spelare det väldigt mycket roll att du blinkar eftersom det uppmärksammar mig på att du vill byta fil för din tar slut tex.

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]