magi skrev:osla skrev:om det viktigaste för förbrukningen var vindmotståndet frammifrån så skulle nog inte volvo gjort nya fh:n rak i fronten, från tidigare lutad bakåt. tror dom som ritar lastbilar idag kan det där.
och angående i-shift, det är volvo som försökt göra en låda, som blivit lika misslyckad som resten av bilen
Lastbilar är fyrkantiga för att maximera lastkapacitet och regler för förarhytt.
Men på motorväg över 70 km/h borde man kunna tänja på reglerna och ha utfällbara front och akter för att minimera luftmotstånd och maximera krockzoner.
Lös detta och rädda liv.
MagI
--
Varför ska vi lösa problemet med din uppkomna fix ide? Lös problemet själv? Börja med att maila alla fordonstillverkarna för att få in deras syn på problemet. Börja diskutera dina ideer med trafikverket.
I övrigt lär det inte vara sant riktigt om maximeringen, det eftersom formen är densamma liten som stor oavsett längd och kapacitet från alla fabrikat och utföranden. Alltså oavsett om formen är nödvändig eller inte. Varenda betongbil skulle kunnat få en slimmad hytt. Eller varje grusbil, bärgningsbil osv. Dom finns i stora antal så att en helt egen hyttserie skulle gå ihop sej rejält, men inte ens ett försök. Krockzoner säger du, dom liv som spills beror på storleksskillnaden mellan fordonen oftast. Näst efter hamnar konstruktion på på.grund av ålder. Lastbilsförare överlever krockar med lastbilar, men ska du lägga in samma retardationshastighet på en lastbil som en modern personbil, men avsedd för att klara 60ton. Ja då får man fixa en nos på 4 meter extra eller nåt liknande. Nåt som givetvis är döden för den du krockar med om denne är olastad. Då är zonen för hård. Ja tågviktens vara eller inte vara är ju lastbilarnas akilles som personbilar inte har i den skalan. Rustar man för en smäll i 80 med 60 ton last på bägge parter. Löser detta galant, gör om testet med två olastade, då avlider förmodligen bägge, men lastbilarna är relativt oskadda. Gör vi sen en fullast mot en olastad så avlider också en part av krockvåldet.
Personbilskrockar gör likaså om dom träffar en bil i sin deformeringsklass. Samma klass knycklar ihop sej lika. Äldre omkommer relativt ofta i kollision med nyare konstruktion då äldre kollapsar av konstruktionsskäl.
Eftersom magi inte finns på riktigt så kan inte dom flesta material vara hårda eller mjuka beroende på vad dom krockar med. Nåt att lösa först.
På dom magikern visa att du bär namnet av en anledning lös problemet med materialen så löser du luftmotståndet sen. Det här kan du tjäna en riktig hacka på. För ingen tillverkare har väl forskat om material och utföranden ordentligt eller hur?