...

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:Ok Joel i dina filmer så tutar du på bilar som kör om dig i en hastighet som är för för hög enligt dig, du tutar även på på bilar som kör för sakta enligt dig. Innebär det att alla trafikanter skall hålla Joel hastighet (N)
Vad menar du?
Vi har inte fri fart i Sverige, det kan inte vara något nytt.
Mwi skrev:Så när en personbil ligger i 80 km/h i vänsterfilen på en motorväg, så tror jag att det lätt kan gå åt helvete, anpassa hastigheten efter vägen och fordon så fungerar det bättre.
torbjorn_75 skrev: Vad menar du?
Jag menar rätt hastighet. Inte för snabbt, inte för sakta! Tycker det är ganska tydligt.
Mwi skrev: Ok Joel i dina filmer så tutar du på bilar som kör om dig i en hastighet som är för för hög enligt dig, du tutar även på på bilar som kör för sakta enligt dig. Innebär det att alla trafikanter skall hålla Joel hastighet (N)
Det ideala vore ju om folk höll den hastighet som gäller för vägavsnittet. Ja, under förutsättning att omständigheterna tillåter detta.
Mwi skrev:Man kan ju även sammanfatta det med att triangeln bak på traktorer är bortkastade pengar, för det ser ju alla andra trafikanter att det fordonet kör sakta.
Det skadar naturligtvis inte med dessa skyltar då de ökar tydligheten så att man på ännu längre avstånd kan uppfatta att det är ett långsamtgående fordon. Sedan är det en satans skillnad på att närma sig ett fordon som kör i 30 Km/tim eller 80 Km/tim om man själv närmar sig i 90 Km/tim. Ju tydligare man signalerar "LGF" desto bättre. I princip handlar det ju om att man skall upptäcka potentiella faror så tidigt som möjligt. Men det förstår nog till och med du :wink:
Mwi skrev:
Mwi skrev:Så när en personbil ligger i 80 km/h i vänsterfilen på en motorväg, så tror jag att det lätt kan gå åt helvete, anpassa hastigheten efter vägen och fordon så fungerar det bättre.
torbjorn_75 skrev: Vad menar du?
Jag menar rätt hastighet. Inte för snabbt, inte för sakta! Tycker det är ganska tydligt.
Man ska hålla en rimlig hastighet ja.
Det vet väl alla? Utom möjligtvis BMW-förare, men de hänger inte här.
Detta är ett Volvo-forum.

80 km/h är högsta tillåtna hastighet för vissa fordonskombinationer.
Det har vi ju redan vevat en gång.
Ja, även en personbil som krängt på tempaspare reservhjulet får max köra i 80 km/h.
Det fungerar bra och går inte åt helvete.

Men hur var det nu med de som "råkar" ut för en singelolycka och blir *stillastående*?
Vem är egentligen det största hotet...? Det svarade du aldrig på...
Jag tutar verkligen inte på alla som kör snabbare eller saktare än mig.
Jag håller hastighetsbegränsningarna ganska bra nu för tiden men körde ofta för fort för sgn 4-5 år sen. (Hade t.o.m fortkörningsförsäkring.. vilket kan tyckas lite omoraliskt...)
Jag reagerar på folk som kör dumt och utan tanke på annan trafik, reagerar inte på att jag blir omkörd eller får köra om någon.
Men är det någon som kör i säg 140km/h och anser att de har mer rätt till omkörningsfilen än mig (då jag redan påbörjat omkörning, jag har gjort misstaget att missbedömma hastighet och gått ut trots att jag borde släppt förbi, ibland gör man fel.) och kör skitnära för att försöka trycka mig av vägen blir jag sur. Det är rätt ofta en BMW som gör så, även om det verkar finnas stressade nötter i många olika bilmärken.
joel80 skrev:Jag tutar verkligen inte på alla som kör snabbare eller saktare än mig.
Jag håller hastighetsbegränsningarna ganska bra nu för tiden men körde ofta för fort för sgn 4-5 år sen. (Hade t.o.m fortkörningsförsäkring.. vilket kan tyckas lite omoraliskt...)
Jag reagerar på folk som kör dumt och utan tanke på annan trafik, reagerar inte på att jag blir omkörd eller får köra om någon.
Men är det någon som kör i säg 140km/h och anser att de har mer rätt till omkörningsfilen än mig (då jag redan påbörjat omkörning, jag har gjort misstaget att missbedömma hastighet och gått ut trots att jag borde släppt förbi, ibland gör man fel.) och kör skitnära för att försöka trycka mig av vägen blir jag sur. Det är rätt ofta en BMW som gör så, även om det verkar finnas stressade nötter i många olika bilmärken.
Fast rent krasst, skall man behöva räkna med att den där bilen som är någon kilometer bakom en, kör i 140 knutar på 90-sträckan, när jag går ut för omkörning? Ja, det kanske man skall räkna med i ren självbevarelsedrift, men det är ju ändå fortköraren som har det största ansvaret i den situationen. Ett ansvar de många gånger inte är förmögna att hantera. Det är irriterande som fan att få sin omkörning avbruten och någon som seglar ut framför en, men det är ju skillnad på omkörning och omkörning.
joel80 skrev: Men är det någon som kör i säg 140km/h och anser att de har mer rätt till omkörningsfilen än mig (då jag redan påbörjat omkörning, jag har gjort misstaget att missbedömma hastighet och gått ut trots att jag borde släppt förbi, ibland gör man fel.) och kör skitnära för att försöka trycka mig av vägen blir jag sur. Det är rätt ofta en BMW som gör så, även om det verkar finnas stressade nötter i många olika bilmärken.
Varför skapa onödiga konflikter i trafiken, varför händer det tex i princip aldrig mig?

Antingen väntar jag med omkörningar tills BMWn har susat förbi, det tar ju bara några sekunder.

Eller så trycker jag lite på gasen så jag får samma fart så BMWn slipper bromsa.

Svårare än så är det väl inte?
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Men är det någon som kör i säg 140km/h och anser att de har mer rätt till omkörningsfilen än mig (då jag redan påbörjat omkörning, jag har gjort misstaget att missbedömma hastighet och gått ut trots att jag borde släppt förbi, ibland gör man fel.) och kör skitnära för att försöka trycka mig av vägen blir jag sur. Det är rätt ofta en BMW som gör så, även om det verkar finnas stressade nötter i många olika bilmärken.
Varför skapa onödiga konflikter i trafiken, varför händer det tex i princip aldrig mig?

Antingen väntar jag med omkörningar tills BMWn har susat förbi, det tar ju bara några sekunder.

Eller så trycker jag lite på gasen så jag får samma fart så BMWn slipper bromsa.

Svårare än så är det väl inte?
+1

Fram för ökad tolerans i trafiken! Det ska gälla både den (ex Joel) som missbedömer BMW-raketen bakifrån OCH BMW-föraren som försöker trycka honom av vägen för att komma fram!

Se varje tillfälle som en övning! Räkna till 10 osv.
Jag brukar öka lite för att komma om.. men jag ökar inte till 20-30km/h över hastighetsgränsen för nån som ligger i stjärten på mig och nosar. Och anser inte att jag ska behöva vänta med en omkörning om bilen bakom ligger 200 meter bakom bara för att den kör snabbt som satan. Kör man extremt snabbt får man vara beredd på att folk framöver vill köra om. Att jag ska bromsa in från 115km/h till 80km/h bakom en tradare för att nån ska kunna fprtsätta hålla 140km/h går jag inte med på. Är fortköraren så pass nära att jag bara kan släppa på gasen lite för att den ska komma om går jag såklart inte ut. (Inte på flit i allafall... :) )
Annars ökar jag kanske till 120km/h och kör om. Kommer fortköraren ikapp mig under min omkörning och visar på hott omdömme och inte lägger dig skitnära brukar jag öka lite till. Jag blir grinig gubbe och fåt lust att sakta in istället om nån lägger sig direkt bakom utan avstånd.
joel80 skrev:Jag brukar öka lite för att komma om.. men jag ökar inte till 20-30km/h över hastighetsgränsen för nån som ligger i stjärten på mig och nosar. Och anser inte att jag ska behöva vänta med en omkörning om bilen bakom ligger 200 meter bakom bara för att den kör snabbt som satan. Kör man extremt snabbt får man vara beredd på att folk framöver vill köra om. Att jag ska bromsa in från 115km/h till 80km/h bakom en tradare för att nån ska kunna fprtsätta hålla 140km/h går jag inte med på. Är fortköraren så pass nära att jag bara kan släppa på gasen lite för att den ska komma om går jag såklart inte ut. (Inte på flit i allafall... :) )
Annars ökar jag kanske till 120km/h och kör om. Kommer fortköraren ikapp mig under min omkörning och visar på hott omdömme och inte lägger dig skitnära brukar jag öka lite till. Jag blir grinig gubbe och fåt lust att sakta in istället om nån lägger sig direkt bakom utan avstånd.
Känns som du gillar att provocera andra trafikanter när du ute och kör, och dessutom gillar att agera privatpolis ala surgubbe som du säger. 8)

Om det kommer ifatt en bil som kör 20-30km/h över på motorvägen så är det ju knappast "extremt snabbt"

Dessutom om man har den minsta koll i backspeglarna så hamnar man ju aldrig i läget att man behöver bromsa in bakom långtradare till 80, Har man lite planering så ökar man lite försiktigt i god tid inför omkörningen så man inte sinkar andra, eller så släpper man av försiktigt i god tid om man tycker omköraren kör fortare än man själv vill göra så man kan glida ut i en lucka efter den snabbare omköraren, Då behöver man inte bromsa ned till 80 utan det räcker att kanske släppa av till 100 km/h och när man är framme vid tradaren kan man smidigt glida ut i luckan efter BMWn som susade förbi.

Man behöver inte alltid in i full konflikt hela tiden. Känns lite som du vill göra detta för det ska hända grejjer du kan filma med dina kameror.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]