...

Moderator: Moderatorer

av PTV
#870515
Du har tyvärr råkat ut för ett rötägg i denna poliskår.Om det är allt denna polis vågar ta itu med så är han väl förmodligen sängvätare också i sin egen lilla fiktiva värld.
Användarvisningsbild
av ER
#870557
Är ju snarare dom som ser mellan fingrarna med denna typ av modifiering(exkl. från lagliga Polestar) som är "rötägg", inte en som faktiskt gör sitt jobb och tar en olagligt trimmad bil som ligger utanför normal variation i effekt. Ser inte hur man kan skylla på polisen i detta fallet och använda "rötägg" för att rättfärdiga olagligheter och oturen att stöta på en som faktiskt gör sitt jobb.
Väljer man annan firma än Polestar får man stå sitt kast då all typ av effektjustering är utanför lagens råmärken även om det setts mellan fingarna hit och dit tidigare.
Denna tråd är bara ytterligare ett skäl att välja Polestar vid optimering.
av hamre
#870571
ER skrev:Är ju snarare dom som ser mellan fingrarna med denna typ av modifiering(exkl. från lagliga Polestar) som är "rötägg", inte en som faktiskt gör sitt jobb och tar en olagligt trimmad bil som ligger utanför normal variation i effekt. Ser inte hur man kan skylla på polisen i detta fallet och använda "rötägg" för att rättfärdiga olagligheter och oturen att stöta på en som faktiskt gör sitt jobb.
Väljer man annan firma än Polestar får man stå sitt kast då all typ av effektjustering är utanför lagens råmärken även om det setts mellan fingarna hit och dit tidigare.
Denna tråd är bara ytterligare ett skäl att välja Polestar vid optimering.
Nu var det ju dock inte själva trimmet som verkade ha fått polisens uppmärksamhet utan det var ju sportavgassystemet och det öppna luftfiltret. Att den var trimmad kom väl först senare?

Väldigt svårt att se utanpå att en bil är trimmad så kan inte se varför denna tråd är ett skäl för att välja polestar.

Har man ingen möjlighet att välja polestar så är det svårt att välja det.
Användarvisningsbild
av White
#870600
Vi som kör äldre bilar(typ 940) har ju ingen chans att välja Polestar tyvärr, vi är hänvisade till andra företag som typ BSR.

Poliser över lag tycker jag är väldigt hyggliga, sedan att dom gör sitt jobb får man faktiskt respektera. Det finns ju alltid dom som
är nitiska och aldrig ser mellan fingrarna, det får man också respektera, det är dock lite jobbigt när man stöter på dom. Det är, och
har alltid varit, en fin balansgång mellan vad vi motorentusiaster trimmar och donar och vad polisen ser mellan fingrarna med. :)
Användarvisningsbild
av ER
#870607
hamre skrev:
ER skrev:Är ju snarare dom som ser mellan fingrarna med denna typ av modifiering(exkl. från lagliga Polestar) som är "rötägg", inte en som faktiskt gör sitt jobb och tar en olagligt trimmad bil som ligger utanför normal variation i effekt. Ser inte hur man kan skylla på polisen i detta fallet och använda "rötägg" för att rättfärdiga olagligheter och oturen att stöta på en som faktiskt gör sitt jobb.
Väljer man annan firma än Polestar får man stå sitt kast då all typ av effektjustering är utanför lagens råmärken även om det setts mellan fingarna hit och dit tidigare.
Denna tråd är bara ytterligare ett skäl att välja Polestar vid optimering.
Nu var det ju dock inte själva trimmet som verkade ha fått polisens uppmärksamhet utan det var ju sportavgassystemet och det öppna luftfiltret. Att den var trimmad kom väl först senare?

Väldigt svårt att se utanpå att en bil är trimmad så kan inte se varför denna tråd är ett skäl för att välja polestar.

Har man ingen möjlighet att välja polestar så är det svårt att välja det.
Om det var så att bilen inte var trimmad, bara filter och avgas hade dom säkert släppt den i ett senare skede då det inte ger tillräckligt mycket i skillnad mot normal variation i effekt.
Dessa tre modifikationer är mer ofta än sällan tecken på trim och hade det inte varit trim hade dom märkt det och då tagit ett kliv bakåt vad gäller boten, bromsarna blev ju som extra pålägg, dock lite väl petigt då det inte är säkerhetssänkade åtgärd.
Är ju lätt att tom. på tomgång höra skillnad mellan original T5 och en med öppet filter, sportavgas samt dumpventil så kan dom sitt jobb/använder sin hörsel är det bara stoppa för flygande och så är det kört OM det inte finns korrekta papper på det.
Behöver inte synas då ljudet avslöjar mycket idag när det finns avgassystem helt utan ljuddämpare till nyare V70III/XC70II med dieselmotor samt brölande/sluddrande system till annat än BMW.

Vad jag vet fanns det laglig trim till 740/940 en gång i tiden av seriösare variant med bla. kamaxelbyte osv som Volvoverkstaden gjorde så nog fanns det till 940 alltid, sen så får man ta konsekvensen av att trimma olagligt som i detta fallet så detta visar ju på fördelen med "hustrimmarens" lösning med papper på jobbet så det kan göras laglig igen. Ser ingen som helst ursäkt för att göda andra lösningar än lagliga vad gäller just trimdelen.
Sensus av denna tråd är finns inte Polestar, avstå trim då det är olagligt och det behöver inte synas.
av llesrof
#870611
PTV skrev:Du har tyvärr råkat ut för ett rötägg i denna poliskår.Om det är allt denna polis vågar ta itu med så är han väl förmodligen sängvätare också i sin egen lilla fiktiva värld.
Hur tänkte du nu? Menar du att polisen lever i en fiktiv värld där han även är sängvätare? Om jag levde i en fantasivärld så skulle jag absolut inte fantisera om att jag var sängvätare i alla fall. Men det får väl stå för dig och dina egna fantasier :mrgreen:
Användarvisningsbild
av ER
#870631
2004 har 305mm som standard, 2005 med facelift fick 316mm för att tackla 260hk mot tidigare 250hk samt +20nm i motorn.
av Andis
#870649
Trist att lagen för att kunna besiktiga om bilar är så dumt skriven.

Min 04 kan inte få polstar för den är reggad lite för sent. Hade den dock varit reggad lite senare fortfarande en 04 hade det gått. Bilarna är exakt lika dana men fel datum. Jag har haft oturen att få några månader för gammal 04 för att det ska vara möjligt.

Då polatar inte fått tag i en 04 som gått under 1500mil vilket är gränsen för den chippade bilen som ska krockas för att få chippet godkänt.

Det svar är vad jag fått efter flera diskutioner med volvo samt polstars hemsida. Sista mekanikern sa först det går men efter nogran kontroll nej den är för sent registrerad vet ej exakt var gränsen går. Men så trist att det ska falla på en så larvig sak som krocka sönder en bil för att få ca 30 extra hk godkända.

Min gissning av detta är då att all form av omregistrering i effterhand på egen hand är stoppad om man inte tar steget fullt ut och bygger om bilen helt för att sen registrera den som amatörbyggt fordon.

Rätta mig om jag har fel samt lämna utförliga instruktioner på hur man gör vilka myndigheter man kontaktar. Skulle vara kul om det gick på något sätt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#870653
Andis skrev:Då polatar inte fått tag i en 04 som gått under 1500mil vilket är gränsen för den chippade bilen som ska krockas för att få chippet godkänt.

Det svar är vad jag fått efter flera diskutioner med volvo samt polstars hemsida. Sista mekanikern sa först det går men efter nogran kontroll nej den är för sent registrerad vet ej exakt var gränsen går. Men så trist att det ska falla på en så larvig sak som krocka sönder en bil för att få ca 30 extra hk godkända.
Var har du fått informationen att man skulle krocka en bil för att avgastypa den?

.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]