...

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:Har slaveriet avskaffats eller har det bara förändrats? Tydligen det sistnämnda tyvärr.

Vad det gäller svenskt eller inte, tja den djungeln kanske vore spännande att grotta ner sig i. Just nu vet jag som säkert de flesta andra inte. Frågan är bara var man hittar oberoende fakta om detta.
Du annat inte hur rätt du har.

Läs budbils avtalen för franchise företagare. Kanske inte alla är lika dåliga. Men Tjitt läste ett förra året som gick ut på att du kunde få köra gratis och dessutom betala böter om centralen satt hårt mot hårt. Som du skriver ett nytt sorts slaveri. Kortfattat fick du inte säga nej till en körning och din schema lagda tid som bilen skulle stå till förfogande var dygnet runt, ställde du inte upp kunde du få böter upp till 5000kr + moms för förhindrande av centralen att utföra en körning. Nu sa visserligen han som vi prata med att dom brukar inte vara så taskiga men rådet var ändå att ha dubbel bemanning på bilen för eventuella batt körningar, fråga sättning av avtalet var typ bortviftningar med att ja men så blir det inte, men avtalet sa fortfarande att du kunde bli tvingad. Samt en annan mycket negativ sak i avtalet var du vet inte vad du får köra in i pengar utan det är upp till centralen vad dom känner för. Dom är enligt avtalet inte tvungna att ge dig som franchise ägare en viss del körning för att kunna betala avtalsenliga löner samt täcka bilkostnader och ha en viss vinst.

Ja finns en hel del till att säga om det avtalet.

Kommer inte måla ut något specifikt företag så frågor på vilket företag hoppas jag du har förståelse för att jag inte skriver. För att slippa eventuella diskussioner med berörda företaget. Då dom var väldigt förtegna med att visa detta avtal och det inte visades förens ganska långt in i förhandlingen. Som givetvis från mitt håll vart rådet att tacka nej till avtalet efter att läst igenom det ganska snåriga avtalet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Centralen får kanske i sin tur order någonstans ifrån,
och vet inte heller i förväg vad de får in i pengar,
utan det är upp till kunderna vad de känner för?

Sen det här med slaveri har ni missuppfattat,
slaveri är när det inte finns något avtal.
Så ni har fel bägge två tyvärr.
Dpblad skrev:
Är du lika kategorisk och säker som du låter? Vad är då din definition av moderna former av slaveri såsom skuldslaveri, kontraktsslaveri, etc?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri
Som jag ser det så är dina exempel feltolkning av begreppet "slaveri". Du länkar ju själv till detta:Slaveri innebär att en människa (slav) kan ägas och behandlas som egendom. Det ger slavägaren rätt att använda slaven till tvångsarbete och att sälja slaven vidare. :)
Sedan exemplet om budbilsavtalet som Andis refererade till tidigare. Det är ett avtalstyp som inte är ovanligt när man skriver ett avtal med någon som i sin tur får order från tredje part (Kunden). Nu tror väl jag att referatet är en smula tillspetsat, men samma tankegångar finns i anslutningsavtalen med de seriösa taxiväxlarna. Växeln måste veta att det finns resurser till att leverera bilar till kunderna. Om så inte skulle vara fallet riskerar växelbolaget sanktioner från kunden. Nu menar jag inte "fylltratten" som står med mobilen i ena handen och håller sig i lyktstolpen på Stureplan med den andra, utan avtalskunderna.
SvenB skrev:
Dpblad skrev:
Är du lika kategorisk och säker som du låter? Vad är då din definition av moderna former av slaveri såsom skuldslaveri, kontraktsslaveri, etc?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri
Som jag ser det så är dina exempel feltolkning av begreppet "slaveri". Du länkar ju själv till detta:Slaveri innebär att en människa (slav) kan ägas och behandlas som egendom. Det ger slavägaren rätt att använda slaven till tvångsarbete och att sälja slaven vidare. :)
Sedan exemplet om budbilsavtalet som Andis refererade till tidigare. Det är ett avtalstyp som inte är ovanligt när man skriver ett avtal med någon som i sin tur får order från tredje part (Kunden). Nu tror väl jag att referatet är en smula tillspetsat, men samma tankegångar finns i anslutningsavtalen med de seriösa taxiväxlarna. Växeln måste veta att det finns resurser till att leverera bilar till kunderna. Om så inte skulle vara fallet riskerar växelbolaget sanktioner från kunden. Nu menar jag inte "fylltratten" som står med mobilen i ena handen och håller sig i lyktstolpen på Stureplan med den andra, utan avtalskunderna.
Vad jag kan se så står det mer än det du fetmarkerat.

Och jag tycker Dina exempel är en feltolkning. :-)-) ok -inte helt, men min poäng är bara att inget är så svart eller vitt som du får det att låta.
Visst står det mer i länken. Men skulle det innbära att min poäng blir förändrad. :?: Jag anser fortfarande att det inte kan kallas slaveri att skriva på ett frivilligt avtal.
SvenB skrev:Visst står det mer i länken. Men skulle det innbära att min poäng blir förändrad. :?: Jag anser fortfarande att det inte kan kallas slaveri att skriva på ett frivilligt avtal.
Äh... det är som vanligt. Ord tappar sin betydelse när folk inte fixar att formulera sig och när deras vokabulär inte räcker till. Då tar de till sådana överdrivna uttryck. Det är om inte annat vardagsmat i media. Ta bara orden "chock" och "kränkt".
I den kriminella världen har ord som "frivillig" och "avtal" en lite annan innebörd. Visst, jag tror inte hela EUs åkerinäring består av organiserad brottslighet som hittar på skulder, hotar familj och idkar utpressning för att på så vis kunna hålla "slavar". Det är nog vanligare när det mer specifikt gäller knarkkurirer, vapen, prostitution och liknande. Dock tror jag många befinner sig i "gråzonen" - med hela skalan representerad.
Visst har det gått inflation i mängder av ord - jag är den förste att beklaga. Men att förstå varför (nya kulturer etc) och att lära sig ordens nya betydelser tror är nödvändigt.
Slaveri som ordval eller inte, så länge människan kan tjäna på att "trycka" ner en annan för att utöka sin ekonomi kommer denna att göra så. Visst är det kanske en grov generalisering men så anser jag i stora drag att det är. Lägger ingen värdering i det utan det är min egna observation som "amatörantropolog". :)

Snart är det val och då tänker de flesta på hur denne kan få det så bra som möjligt samt få så mycket pengar kvar i plånboken som möjligt.
Statliga postnord tar in utrikesförare idag med. Dom vill lägga över all nattkörning på "entreprenör". FIn tanke att staten dumpar priserna och konkurrerar ut mindre åkerier. Vinsten som görs går raka vägen in i stadskassan, hence bilarna ibland ser ut som skrot. Vet många som inte orkar bry sig längre om bilarna. Hur motiverad blir man när dom drar in fredagsfrukost och frukt som vi har fått för strax under hundralappen en gång i veckan? Ska man kunna vara kvar i lastbilsbranschen vill det till att man kör specialkörningar som man inte kan ta in bulgarier o fillipiner till.
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]