...

Moderator: Moderatorer

Finns många cirkulationsplatser häromkring som har vare sig skyltar eller vägmarkeringar som det då är tillåtet att åka i högerfil vidare till vänster.

Samtidigt tycker jag ju att dessa pilar i marken är rätt konstigt hur de är tänkta rent logiskt. Syftet förstår jag, men de förutsätter ju att man ska betrakta cirkulationsplatsen som en korsning när det är pilar rakt fram, höger eller vänster. Ingen logik alls i att man ska betrakta den som en evig enkelriktad väg. Antingen korsning (pilar är vettiga) eller som en evig enkelriktad väg (pilar har noll logik i sammanhanget) och det blir egentligen dubbla budskap.

Ett exempel.

https://www.google.se/maps/@59.274033,1 ... DZrv8g!2e0
Sleeper skrev:Hur fort gick det xerent?=)
När man inte låg bakom två snöplogar i 40 km/h så gick det i 105 km/h :) Inga problem att köra om i vänster körfält med snömodd. Man märkte att antispinn, antisladd och fyrhjulsdrift fick jobba... :D Men jag åkte inte i det värsta av snöstormen heller.
Hm.. förstår inte riktigt hur personen som kommenterat min sista video tänker.. eller är det jag som inte förstår honom?

Som att väjningsplikt eller högerregeln skulle sättas ur spel för att nån är "först" till korsningen.. eller att jag skulle ge företräde trots att jag kör på huvudled bara för att jag svänger och han som kommer från anslutande väg ska rakt fram!?
Undrar om killen har körkort... isåfall blir man lite rädd.
Skärmklipp 2015-01-13 01.35.14.png
Skärmklipp 2015-01-13 01.35.14.png (45.61 KiB) Visad 750 gånger
Det är det jag brukar säga, våra trafikplanerar jobbar aktivt för att underminera kunskapen och efterlevnaden av högerregeln. Vägar nära oss där har man satt upp väjningspliktsskyltar för anslutande vägar så fort det har hänt en olycka, nu är den största i princip en huvudled men är den skyltad så? Näääää.
Jag var tvungen att lägga ner.. batteriet i datorn tog slut. :) Skulle laddat innan jag stack! :D
Okej. Det var därför det var svart. :(
Vad göra om man är ensam hemma hela veckan, redigera diverse fadäser så klart. :mrgreen:
[youtube]Ds85i-tOpe4&feature=youtu.be[/youtube]
  • 1
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 356

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning