...

Moderator: Moderatorer

Jaha där ser man. Tycker också att det är en vansinnig regel. Om det är att betrakta som en vanlig enkelriktad väg så får man alltså också byta fil från höger till vänster inne i rondellen? Det verkar ju orimligt.
Tidigare gällde den regeln specifikt en rondell i Solna, vid Solnahallen. Den rondellen var lite av en specialare fick man lära sig, eftersom man kunde köra vänster från höger körfält. Det var en ganska olycksdrabbad rondell eftersom att många inte noterade skylten som illustrerade specialaren och stötte ihop med andra som var med på noterna. Numera är det en korsning med rödljus där istället - delvis på grund av tvärbanan förvisso, men ändå.
(Lite off topic för oss som är bekanta med Solna)
Ankdammsrondellen, verkligen inget jag saknar. Fungerar sååå mycket bättre med rödljus även om det tjockar till emellanåt. Då är flaskhalsen snarare vid Råsunda-korsningen men där finns det väl inte så mycket att göra åt saken.
GeBo skrev:
joel80 skrev: Jag känner inte heller igen att jag skulle varit nära att ramma något. Men du menar nog den som körde sakta i påfarten och ville "ramma mig" och byta fil in i mig istället för att vänta nån sekund, accelerera lite mer och köra på motorvägen i mer anpassad fart. Påfarten var lång.. Ingen mening att slänga sig in typ innan heldraget t.o.m tagit slut.
jag höll på att skita på mig när du plötsligt trycker gasen i botten och drar förbi bilen på påfarten... :wink:
Jag gasade inte alls.. Låg stadigt i samma hastighet på farthållaren. ;)
Schmoyoho skrev:Hur lång årlig körsträcka har du, Joel? Läste du sa du inte kör V70:n privat men i yrket? Mellan tummen och pekfingret typ?

850:n som körde rakt fram i högerfilen kan jag ändå ha förståelse för. Jag såg iaf ingen vägmarkering i filmen och den från google maps såg väldigt svag ut som det var.

Sen har jag för mig du sa för inte så länge sedan att du stör dig på stavfel, varför jag ädelt åtagit mig att framöver rapportera in alla felstavade ord i dina klipp... så långt jag ids fortsätta iaf. Dirver (driver) och stelth (stealth) är de jag la märke till i den senaste.
Jag kör ca 3000 mil per år. Gjorde precis andra servicen och hade kört 2970 mil eller nått sånt.
Ca 60-70 av dem privat 2014. T.o.r Hälsingland med husvagn och ett par resor i Gävle.. T.ex till sjukhuset när sonen föddes i våras. :)
Sen går vår privata bil knappt 1000 mil per år. Mest sambon som kör den.

Dirver är ett såklart ett typo.. (doh, märkte inte det när jag kollade igenom.), märkte att jag klantade mig på stealth också.. Men orkade inte konvertera om filen. (skrev t.o.m om det i beskrivningen av klippet. ;) )
Hilmer skrev:
Schmoyoho skrev: 850:n som körde rakt fram i högerfilen kan jag ändå ha förståelse för. Jag såg iaf ingen vägmarkering i filmen och den från google maps såg väldigt svag ut som det var.

Om det finns två filer i cirkulationsplatsen så är det väl fortfarande två filer oavsett hur svag markeringen blivit med åren... :???:
850:n körde inte rakt fram... den svängde vänster bakom mig... Lite småsurt om man fått den i högerdörren och åkt på skuld för det.
Vägmarkeringarna där är dåliga.. det är dock två filer i rondellen. Både in och ut ur rondeller på 3 av 4 utfarter är det 2-filigt, endast till vänster dit 850:n skulle är det enfiligt.
Ska man till vänster tycker jag det är rätt rimligt att man ska lägga sig i vänster fil, även om man nu får svänga till vänster även i högerfil.
Lövet skrev:Jag tycker de reglerna är helt vansinniga
Nya reglerna är helt OK om cirkulationsplatsen är tillräckligt stor. T.ex. den ovanför motorvägen vid Upplands Väsby. Men helt vansinnig i mindre, där man (tycker jag) ska betrakta dem som en korsning, precis som gamla reglerna.
Hilmer skrev:Häromkring är det alltid tydligt markerat på vägbanan hur man får lov att köra i cirkulationsplatsen, speciellt om det är flera filer.
Och inte på nåt ställe är det tillbuds att köra vänster i högra filen.
Särskilt när det är snö är det tydligt. Såna markeringar tycker inte jag räcker, det måste till skyltar för att det ska kunna ses på långt håll vilken fil man måste välja.
erikn skrev:
Hilmer skrev:Häromkring är det alltid tydligt markerat på vägbanan hur man får lov att köra i cirkulationsplatsen, speciellt om det är flera filer.
Och inte på nåt ställe är det tillbuds att köra vänster i högra filen.
Särskilt när det är snö är det tydligt. Såna markeringar tycker inte jag räcker, det måste till skyltar för att det ska kunna ses på långt håll vilken fil man måste välja.

Nu är det ju Skåne det handlar om, så dom dagarna det finns snö på vägbanan är sällsynta ;)
Givetvis finns det även skyltar, men det blir ju extra tydligt ifall det även är markerat på vägbanan.
Sen oavsett så är det inte på nåt ställe tillåtet att åka till vänster i högerfilen och det va ju detta jag ville belysa.
  • 1
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 356

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]