...

Moderator: Moderatorer

GeBo skrev:jisses, ett gravt regelbrott direkt när bilen i ytterfilen trängs i rondellen. Var tacksam att inte högerdörren blev smälld.
Nu minns jag inte hur det är med rondell utan linjemarkering men är inte risken att joel80 åkt på det som byter körfält och därmed har väjningsplikt?

Bild
GeBo skrev:jisses, ett gravt regelbrott direkt när bilen i ytterfilen trängs i rondellen. Var tacksam att inte högerdörren blev smälld.
Att sen nästa ramma bilen på påfarten kunde gått riktigt illa
lustig manöver att försöka vara snäll och släppa fram bilen innan rondellen. Förmodligen trodde han att du hade tappat telefonen på golvet eller något.
Jag vet inte riktigt vilka sekvenser du snackar och om du menar att det var. Jag som bröt mot nån regel.
Vilket klipp pratar vi om? Ah.. Nu förstår jag.. Ja ev. skulle jag åka på skulden där.. Om det inte är skyltat så att båda filerna får köra rakt..

Jag känner inte heller igen att jag skulle varit nära att ramma något. Men du menar nog den som körde sakta i påfarten och ville "ramma mig" och byta fil in i mig istället för att vänta nån sekund, accelerera lite mer och köra på motorvägen i mer anpassad fart. Påfarten var lång.. Ingen mening att slänga sig in typ innan heldraget t.o.m tagit slut.
kanske missat något, men apropå diskussionen och Micce1980s illustration... Kör ni i högerfil när ni ska vänster i rondell? I vilka scenarier då? När jag tog körkort lärde jag mig att betrakta rondeller som korsningar och att man därmed kör antingen rakt fram eller höger från högerfil - lerig vänster, om inte annat är skyltat. Lär de ut annorlunda numera?
nej, men det är på egen risk som man tar vänsterfilen. Smäller det när man kör ur rondellen är det ens eget fel och det är svårt att ha koll på vad man har bakom sig snett höger. Det är också min erfarenhet att ingen tackar och bjuder på tårta för att man tagit en stor risk och använt innerfilen. Men jag kanske bara haft otur :roll:
joel80 skrev: Jag känner inte heller igen att jag skulle varit nära att ramma något. Men du menar nog den som körde sakta i påfarten och ville "ramma mig" och byta fil in i mig istället för att vänta nån sekund, accelerera lite mer och köra på motorvägen i mer anpassad fart. Påfarten var lång.. Ingen mening att slänga sig in typ innan heldraget t.o.m tagit slut.
jag höll på att skita på mig när du plötsligt trycker gasen i botten och drar förbi bilen på påfarten... :wink:
Hur lång årlig körsträcka har du, Joel? Läste du sa du inte kör V70:n privat men i yrket? Mellan tummen och pekfingret typ?

850:n som körde rakt fram i högerfilen kan jag ändå ha förståelse för. Jag såg iaf ingen vägmarkering i filmen och den från google maps såg väldigt svag ut som det var.

Sen har jag för mig du sa för inte så länge sedan att du stör dig på stavfel, varför jag ädelt åtagit mig att framöver rapportera in alla felstavade ord i dina klipp... så långt jag ids fortsätta iaf. Dirver (driver) och stelth (stealth) är de jag la märke till i den senaste.
Schmoyoho skrev: 850:n som körde rakt fram i högerfilen kan jag ändå ha förståelse för. Jag såg iaf ingen vägmarkering i filmen och den från google maps såg väldigt svag ut som det var.

Om det finns två filer i cirkulationsplatsen så är det väl fortfarande två filer oavsett hur svag markeringen blivit med åren... :???:
Sleeper skrev:kanske missat något, men apropå diskussionen och Micce1980s illustration... Kör ni i högerfil när ni ska vänster i rondell? I vilka scenarier då? När jag tog körkort lärde jag mig att betrakta rondeller som korsningar och att man därmed kör antingen rakt fram eller höger från högerfil - lerig vänster, om inte annat är skyltat. Lär de ut annorlunda numera?
Nya reglerna (ett antal år gamla nu) är att betrakta cirkulationsplatsen som en evig enkelriktad väg. Ska du åka ut från den blinkar du höger, i övrigt är det filbyte som gäller. Men på en del platser finns skyltar innan som markerar att du bara får åka en viss riktning (t.ex. rakt fram eller höger) i högerfil. Men finns ingen skylt är det helt OK att åka vidare till vänster enligt den nya regeln. När jag tog körkort (1982) fick man inte göra det.
Jag tycker de reglerna är helt vansinniga
  • 1
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 356

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]